Дім, який побудував Джефф. Чим запам'ятається Безос на посаді гендиректора Amazon і на кого він залишає компанію
«Винахідництво було основою нашого успіху. Разом ми робили божевільні речі, щоби потім вони стали звичайними», — написав Джефф Безос у листі до співробітників Amazon, поінформувавши їх про свої наміри залишити посаду генерального директора компанії у третьому кварталі 2021-го. Його у цій ролі замінить Енді Яссі, керівник Amazon Web Services.
Це не означає, що Безос повністю покине своє дітище: він очолить раду директорів компанії, а водночас зосередить сили на інших своїх проєктах — насамперед на космічній компанії Blue Origin, яка конкурує зі SpaceX Ілона Маска у прагненні невдовзі доставити людей на Місяць.
Що ми взагалі знаємо про Безоса, крім того, що нині він — найбагатша людина світу? І що чекає на Amazon зі зміною керівництва?
Від книжкового магазину в гаражі до фантастично успішного бізнесу
Джеффрі Безос ще у дитинстві зацікавився технікою та всім, що з нею пов’язано. У своїй промові на шкільному випускному юний геній (а навчався він дуже успішно) оголосив, що мріє про той день, коли людство колонізує космічні простори, «забереться геть із Землі, а вона перетвориться на велетенський національний парк».
Безос закінчив Принстонський університет із відзнакою та ступенем бакалавра інженерних наук у галузі електротехніки й інформатики. Його тягнуло до революційних відкриттів, і комп'ютерні системи видавалися обнадійливим варіантом. Після університету Безос працював у низці престижних фінансових компаній — Fitel, Bankers Trust, D.E.Shaw. Власне у D.E.Shaw Безос виріс до віцепрезидента — однак у 1994-му залишив компанію, щоби заснувати власний бізнес.
Досвід роботи у цих компаніях не лише дав Безосу розуміння, як взаємодіяти з грошовими потоками в інтернеті, а й утвердив в думці, що мережева комерція — найбільш перспективна галузь для стартапу. Дарма що починалося усе не надто райдужно: першим офісом Amazon став буквально гараж, співробітників було лише троє (разом із самим Безосом та його дружиною), а найпершою інвестицією у бізнес стали 300 тисяч доларів Безосових батьків. Коштів конче не вистачало, тож Джефф вирушив у пошуках інвесторів до Сіетла. До того ж там було нескладно знайти хороших технічних спеціалістів — що теж важливо.
Тоді ж з’явилася і назва Amazon, запозичена у найповноводнішої ріки світу: вірогідно, це мало символізувати беззаперечно успішний бізнес.
Сам Amazon спершу було спроєктовано як книжковий онлайн-магазин, якому вдалося досить швидко обійти конкурентів завдяки зручності, швидкості доставки й постійному вдосконаленню сервісу. Безос обіцяв доставляти книжки «будь-якому читачу у будь-який час у будь-який куточок світу» й дотримав слова. Уже в перший місяць роботи у 1995-му Amazon доставляв товари по всій Америці та ще в 40 інших країн. Навіть попри те, що сайт працював без реклами. На початку роботи в Amazon не було й власного складу: щойно книги надходили від видавця, їх одразу ж надсилали замовникам.
Багато в чому підхід Безоса був новаторським. Якщо зараз вас навряд чи здивуєш знижками для постійних клієнтів, розсилками з рекомендаціями та можливістю обмінюватися відгуками щодо прочитаного, то наприкінці 1990-х це було щось геть нове. Розвиток був блискавичним: за два роки Amazon здобув свій перший мільйон користувачів, розширив рекламні можливості на дві головні на той час інтернет-платформи Yahoo та AOL — і став публічною компанією із фантастичними заробітками.
Із придбанням Internet Movie Database (IMDB) компанія могла продавати фільми, невдовзі додалися й музичні альбоми. Через деякий на сайті з’явилися й інші пропозиції — спорттовари, електроніка та іграшки. 2000-і виявилися неабияким випробуванням для компанії, але кризу вдалося подолати, зокрема й завдяки низці ефективних оновлень у системі платежів та новому розширенню асортименту.
Філософія Amazon: у торгівлі — як на війні
За понад 26 років існування Amazon перетворилася на одну з найвпливовіших компаній не лише США, а й світу. Сфера її діяльності широка — від онлайн-продажів усього на світі до штучного інтелекту й виробництва серіалів. В Amazon працюють майже 1,3 мільйона людей у всьому світі, більшість — у США. Обсяг продажів компанії за 2020 рік становив понад 386 мільярдів доларів (це більше як дві економіки України). А її капіталізація наприкінці 2020-го перевищила трильйон доларів.
На своєму шляху компанія Безоса усувала практично будь-якого суперника — через демпінгування цін, створення дешевших аналогів товарів, скуповування компаній-конкурентів. Amazon має фактично повний контроль над продавцями. А все тому, що саме там найчастіше (частіше, ніж навіть у Google) шукають товари в інтернеті.
Чи не найбільше від Amazon постраждали свого часу книгарні. За перші десять років існування Amazon 40% книжкових крамниць були змушені закритися, бо не витримали конкуренції. У 2018-му про закриття оголосила остання велика мережа книгарень у США Barnes & Noble. А втім, в Amazon є й своя мережа книжкових магазинів.
Показовою є історія з триногами бренду Ravelli, які на Amazon продавала компанія Pirate Trading. У 2011 році Amazon почала продавати власні триноги під брендом AmazonBasics. Деталі цих триніг і компанія-виробник були такими ж, як і в Pirate Trading. Але триноги AmazonBasics були дешевші. Як стверджував власник компанії, ціна фактично дорівнювала собівартості збирання. Що зробив Amazon далі? Час від часу блокував видачу триніг Pirate Trading, заявляючи про проблеми з якістю товару. Зрештою, Pirate Trading просто пішла з Amazon.
Інша подібна історія сталася з компанією Quidsi, яка володіла успішним тоді стартапом Diapers.com (він допомагав батькам підібрати підгузки та інші товари гігієни для малюків). У 2009-му старший віцепрезидент Amazon зустрівся з власниками Quidsi й «натякнув», що їм краще б продати свій бізнес інтернет-гіганту. Ті відмовилися. Здогадуєтеся, що сталося далі? Amazon знизив ціни на підгузки на третину. Коли Quidsi спробували знизити свої ціни на підгузки — Amazon знизив їх ще більше. Інвестори Diapers.com перестали вкладати кошти. У 2010-му Amazon таки придбав Diapers.com. А через сім років — закрив через неприбутковість.
Ціна успіху Amazon — здоров’я, зарплата і права працівників
Становище співробітників Amazon — не менш репрезентативна історія. Працівники складів мають за 12-годинну зміну пакувати по 700 товарів щогодини (це десь 12 товарів щохвилини). На все про все — дві 15-хвилинні перерви, протягом яких у деяких складах можна хіба встигнути дійти до вхідних дверей. Через це деяким працівникам доводиться справляти природні потреби в пляшки. У пікові дні роботи — на свята, розпродажі, а віднедавна і в часи локдаунів — працівники змушені працювати понаднормово, що критикують правозахисники.
Деякі склади просто не пристосовані для роботи: температура там може перевищувати 38°C, через що працівники втрачали свідомість. До слова, Amazon після цього спершу вирішив винайняти карету «швидкої», а не відчинити склад, щоб його провітрити, бо боялися крадіжок.
Працівники Amazon також скаржаться й на психологічні проблеми. Тривале перебування в замкнутому приміщенні складу без можливості вийти, постійне стеження та недотримання стандартів безпеки призводять до посилення тривожності, самоізоляції й думок про самогубство. З 2013 по 2018 рік «швидка» прийняла із 46 складів Amazon у США 189 викликів, пов’язаних зі спробами суїциду.
Виконання виробничих норм на складах контролюють камери спостереження, оснащені технологією штучного інтелекту. Не встиг виконати норму — тебе штрафують або й звільняють. Упродовж певного часу колишні працівники Amazon протягом півтора року не могли влаштуватися на роботу до компаній-конкурентів — це було прямо прописано в їхніх договорах.
Деякі працівники не витримують і йдуть самі — попри те, що після серії викривальних матеріалів про низькооплачувану важку роботу в Amazon ввели мінімальну погодинну оплату в розмірі 15 доларів (на федеральному рівні мінімальна погодинна оплата праці становить 7,25 долара, хоча в деяких штатах її підвищили до 15). Щоправда, разом зі збільшенням зарплати працівників позбавили премій і доплат.
Частина працівників Amazon працюють як незалежні підрядники й не можуть претендувати навіть на 15-доларову погодинну оплату праці. Передусім це стосується програми Amazon Flex, у межах якої водії співпрацюють з інтернет-гігантом, доставляючи замовлення. За словами одного з таких кур’єрів, він навіть не встигав пристебнутися паском безпеки, щоб встигнути виконати всі замовлення за день. А зароблених грошей не вистачало навіть на їжу. У лютому Федеральна торгова комісія США визнала Amazon винним у заниженні оплати їхньої праці протягом трьох років та зобов’язала виплатити підрядникам 61,7 мільйона доларів.
При цьому в Amazon — який є одним із найбільших американських працедавців — немає жодної профспілки працівників у США. Минулого року компанія розмістила оголошення з пошуку фахівців зі стеження, які б тримали в увазі «загрози організованій праці» та повідомляли про свої знахідки керівництву. За співробітниками, які влаштовували страйки, стежать також HR-менеджери та корпоративні працівники Amazon. Деяких звільняли. Працівники компанії непублічно говорять, що це помста за їхній активізм; сама компанія все заперечує.
На тлі пандемії коронавірусу активізм серед працівників Amazon лише зріс. У США та Європі працівники складів влаштовували протести та позивалися проти компанії (хоча й без успіху), вимагаючи більш пристосованих до карантину умов праці.
Новий керівник — старі проблеми
Наступником Безоса стане 53-річний Енді Яссі. На відміну від свого колишнього боса, Яссі не надто відомий у широких колах. А втім, саме він у 2006 році заснував і очолив Amazon Web Services (AWS) — на сьогодні найбільш прибутковий підрозділ компанії, що займається цифровими технологіями. За оцінками, на AWS припадає до третини всіх хмарних обчислень у світі. Її послугами користувалися навіть ЦРУ й Національний комітет Демократичної партії США.
В Amazon Енді Яссі почав працювати одразу після випуску з Гарвардської школи економіки в 1997 році. Відтоді він став одним із членів найвищого корпоративного керівництва Amazon, наближеного до Безоса.
Оглядачі не очікують якихось кардинальних змін в управлінні Amazon із приходом Яссі. Адже багато в чому його підходи до розвитку AWS нагадували стиль Безоса, зауважує BBC. Крім того, досвід Google і Microsoft показує, що ринок доволі спокійно реагує на прихід нових керівників ІТ-гігантів після того, як цю посаду полишають (спів)засновники.
Незмінною, однак, буде й пильна увага регуляторів до Amazon. Вона багато в чому, до речі, пов’язана саме з діями «хмарного» підрозділу. У 2020 році ЄС і США майже одночасно звинуватили Amazon у зловживанні монопольним становищем і нечесній конкуренції щодо дрібніших онлайн-майданчиків для продажу.
Безос іде з Amazon, але не прощається
«У мене ще ніколи не було так багато енергії, і для мене поки не йдеться про те, щоби вже йти на пенсію», — запевнив Безос у своєму листі до співробітників Amazon. Натомість він пообіцяв зосередити тепер усю енергію й увагу на інших своїх проєктах. «Я неймовірно захоплений тим впливом, який ці організації могли б мати», — каже Безос, маючи на увазі два своїх фонди Day One Fund та Bezos Earth Fund, а також газету the Washington Post та космічну компанію Blue Origin.
Blue Origin прагне зробити космічні подорожі дешевшими й доступнішими завдяки використанню багаторазових ракет-носіїв. Саме у зв’язку з цим проєктом нині найбільше чуємо про Безоса: Одну з ракет-носіїв — New Shepard з оновленою капсулою для астронавтів — саме нещодавно успішно випробували. Ймовірно, невдовзі її застосують і для космічного туризму. А втім, головна мета Blue Origin — у 2024 році в межах програми «Артеміда» доставити людей на Місяць для створення колонії та розвитку інфраструктури на поверхні супутника. Але чи обере для цього NASA саме Blue Origin, а не її конкурентів — SpaceX Ілона Маска і Dynetics — поки питання.
Також Безос володіє однією з провідних американських газет The Washington Post, за яку у 2013-му віддав 250 млн доларів. Завдяки цьому видання отримало нове життя: його вдалося ефективно діджиталізувати. «Я нічого не тямив у газетному бізнесі. Однак дещо я таки знав про інтернет», — зазначав Безос одразу після придбання WP. Не виправдався острах журналістів та репортерів, що бізнесмен втручатиметься у редакційну політику — і це головне. Власник нібито зосереджений лише на технологічній стороні бізнесу.
Дещо менш відомі ініціативи Безоса — благодійні. Власне, виникли вони після неодноразової критики на адресу мільярдера, що він витрачає на благодійність надто мало коштів (особливо у порівнянні з Біллом Гейтсом). Тож у вересні 2018-го Безос вирішив створити ініціативу Day One Fund, яка фінансуватиме некомерційні організації, що допомагають бездомним та дітям із родин з низьким рівнем доходів. На що краще витратити «благодійні» кошти, Безос радився зі своїми читачами у Twitter. Критики суттєво не поменшало: у 2018-му Безос виділив на Day One Fund 2 млрд доларів — лише 1% своїх загальних статків.
У лютому 2020-го Безос узявся за ще одну благодійну ініціативу — Bezos Earth Fund, на яку витратив уже вп’ятеро більшу суму — 10 млрд доларів. Кошти пішли на підтримку вчених, активістів та міжнародних неурядових організацій, які займаються боротьбою зі змінами клімату. Ці проблеми він вважає «найбільшою загрозою для нашої планети». А, згадуючи слова юного Безоса, хіба не варто лишити її як прекрасний «національний парк», після того, як людство остаточно її покине. Можливо, й на кораблях виробництва Blue Origin.