«Ваш виклик — сформувати образ нової України» — мексиканський архітектор

Фернандо Ромеро— мексиканський архітектор, глобальний інвестор ізять найбагатшої сім’ї напланеті магната Карлоса Сліма. Він відвідав Україну, щоб побачити потенціал українських міст, портів тааеропортів. Громадське поспілкувалося зним проте, чиможливо створити глобальний хаб в малопопулярному місті, якзбудуватиуспішний аеропорт та як працювати зрадянським архітектурним спадком

Фернандо Ромеро — мексиканський архітектор, глобальний інвестор і зять найбагатшої сім’ї на планеті магната Карлоса Сліма. Він відвідав Україну, щоб побачити потенціал українських міст, портів та аеропортів. Ромеро береться за масштабні інфраструктурні проекти — наразі працює над створенням нового аеропорту в Мехіко.

Громадське поспілкувалося з ним про те, чи можливо створити глобальний хаб в досі малопопулярному місті, як збудувати не просто новий, а успішний аеропорт і від чого це залежить, як працювати з радянським архітектурним спадком, що робити, якщо у держави бракує коштів на грандіозні проекти.

Ви досліджуєте потенціал міст, приїхали до України на кілька днів. Що встигли відзначити?

Я встиг зрозуміти, що Україна — це країна з величезною історією, надзвичайною архітектурою, чудовими громадськими просторами, гарними людьми, великим потенціалом, та неабиякими досягненнями за останні три роки.

Я в курсі реформ, які відбуваються. Знаю, що країна розвивається. Певен, що це позначиться на іноземних інвестиціях в Україну протягом найближчих років. Мені цікаво, який внесок можуть мати архітектура та інфраструктура, щоб створити ідентичність України в 21 столітті.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Як урбаністи з Лондона допоможуть оживити приміщення заводу в центрі Франківська

Як приклад можу навести проект, який ми реалізували в Мехіко — найбільший аеропорт з пропускною спроможністю 68 мільйонів осіб. 4 мільярди пішло на один термінал, а загальний бюджет становив 10 мільярдів.

Це гарний приклад, як держава може не тільки здійснювати реформи, які часом абстрактні, непомітні, але також реалізує проекти, пов’язані з історичним минулим країни та матимуть вплив на майбутні покоління. Україна має неабиякий потенціал, аби стати самобутньою завдяки архітектурі та інфраструктурі.

Мексиканський архітектор Фернандо Ромеро (біля презентаційної дошки) Фото: сторінка Fernando Romero у facebook 

Коли мова заходить про створення хабів, чи достатньою лише бажання, звісно підкріпленого наявністю інвестицій і тяжкою роботою? Чи можливо створити таке нове «місце-магніт» на досі непопулярній території?

Світ змінюється так швидко, беручи до уваги появу штучного інтелекту, досягнення в сфері технологій. Те що було неможливо у ХХ-му столітті, відбувається в ХХІ-му. З точки зору традиційного урбанізму, розвиток ключових міст країни помітний, але я бачу потенціал в створенні, наприклад, міста виключно для сфери ІТ, розробці нової міжнародної моделі стійкого розвитку міст. Така можливість є.

З іншого боку, можна переглянути систему аеропортів, не ігнорувати порти, одразу думати, що якась знакова будівля може опинитись на поштівці та сформувати імідж нової України. Якщо вбити в пошукову систему Google слово «Україна», побачимо мапу і давні будинки.

Також є певні позитивні аспекти, що стосуються історії культури. Але це в минулому. Вони не асоціюються з чимось новим. Найбільший виклик для країни — сформувати імідж нової України на міжнародній арені.

Нам дісталась у спадок радянська архітектура. Сірі подібні будинки однакові від заходу України аж до найсхіднішого куточка Росії. Так, сьогодні з’являються нові проекти, але якщо придивитися, то просто ці споруди вищі та в них більше скла. Сучасніші на перший погляд, але не видно зміни в мисленні. Скажіть, як архітектор, в якому напрямку можна рухатися.

Майже вся архітектура має прив’язку до контексту. Наприклад, релігійні пам’ятки XV-го століття самобутні і знову ж таки мають прив’язку до контексту. Якщо повернутись в наш час, помітний вплив Росії. Будинки, які ми називаємо «модерними» насправді, дуже далекі від модернізму. Модернізм — це післявоєнна історія, 40-ві, 50-ті роки. Це було 60 років тому.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Навчити сексу в СРСР могли тільки в КДБ» — американський режисер

Зараз у забудовників на першому місці бізнес, а не культура чи якість. Все більше новобудов — репліки комерційних будівель. Це перетворилось на ринок нерухомості та продажі квадратних метрів і не передбачає ніякого вкладу в культуру міста. Отже, я вірю, що є бачення, і, якщо є політична воля, то буде й можливість використовувати цю волю та бачення для становлення самобутньої держави ХХІ-го століття.

Мексиканський архітектор Фернандо Ромеро Фото: сторінка Fernando Romero у facebook 

Ми бачили ваші надзвичайні проекти, але варто зазначити, що вони не з дешевих, в них вкладено чимало грошей. Україна — не Катар, вона не може дозволити собі вкладати такі кошти в архітектуру. У Мексиці, насправді теж величезна прірва між бідними і багатими. Як працювати в цих умовах? Як реалізовувати недорогі проекти?

На мою думку, архітектурні проекти — гарний спосіб пришвидшити розвиток країни. Отже, важливо вкладати і розбудовувати інфраструктуру. Витрати залежать від масштабу проекту. Так, це недешеві проекти, але вони важливі, бо можуть вирішити серйозні проблеми, які існують в країні. З’являється безліч нових робочих місць. Це, у свою чергу, може принести мільярди доларів доходу, створити новий ринок, позитивно вплинути на економіку та зменшити рівень бідності.

Отже, я дійсно думаю, що архітектурні та інфраструктурні проекти можуть відкрити нові можливості, вирішити серйозні проблеми. І Україна працює над ними. Важливо брати до уваги не лише кількісний аспект, але і якісний. Адже ви можете реалізувати дорогі проекти, які залишаться непомітними, реплікою, не зроблять вас самобутніми.

Це найбільший виклик, який постав перед вами. Головне завдання — «спроектувати» країну, привернути іноземні інвестиції. Через те, що країна молода, слід працювати над цим. Це один з викликів, який постав перед Україною сьогодні.

Ви звертаєте увагу на успіх реформ, ми знаємо, що в Україні ви зустрічаєтеся з представниками влади. Як інвестор, що ви скажете?

Скажімо, знову наведу приклад аеропорту. Коли Мексика провадила свої реформи, було важливо також створити проекти, які б демонстрували візію цих змін. Реформи — не те, що люди можуть побачити, вони абстракті, це стос документів, який має довгострокові наслідки для всієї країни. Тоді як проект може матеріалізувати це бачення. І от ми зводимо один з найбільших аеропортів у світі, це інфраструктурний проект, але який пов’язаний з історією країни.

Новий аеропорт у Мехіко, який має відкритися у 2020-му році, натхненний мексиканською архітектурою. Збудований у формі літери X, що має нагадувати про назву країни латинкою MeXico, вхід в термінал має нагадати про елементи герба країни — сидячий на кактусі мексиканський беркут, який пожирає змію Фото: Lizette de la Garza

Але треба розуміти, що не треба будувати грандіозний аеропорт, якщо у вас немає такого пасажиропотоку. Спочатку треба 10-20 років, щоб збільшити кількість пасажирів, скажімо, з 10 до 30 мільйонів на рік. Тоді як для того, щоб приймати 50 мільйонів пасажирів, можливо, ваша країна має бути іншою. І варто розвивати геть іншу ідею, наприклад, регіонального хаба.

Чи є така спроможність? Не можуть мери різних міст будувати свої аеропорти кожен сам по собі, має бути організована і продумана мережа, яка сприймається, як щось ціле.

Макет нового мехіканського аеропорту Іллюстрація з сайту Фернандо Ромеро

Український уряд саме зараз зацікавлений в залученні інвестицій у цю сферу. Ми, знаємо, що ви їдете дивитися на аеропорт в Гостомелі, який міг би стати таким транспортним вузлом для вантажних перевезень, а також для бюджетних авіаліній.

Це все пов’язане з тим, що я казав досі. Замість того, щоб думати про один глобальний проект, краще думати про мережу аеропортів, яка одразу передбачає потенційних інвесторів та пов’язана з національною стратегією розбудови. Це не питання, двох міст, які захотіли власні аеропорти. І ця мережа має бути пов’язана з планами країни.

Той експерт, що візьметься за створення аеропорту має провести загальний аналіз. У випадку аеропорту Мехіко, ми 15 років працювали над планом, досліджуючи усі аспекти, розглядаючи варіанти різних розмірів об’єкту перед тим, як визначилися з там би мовити «генпланом».

Ви говорите про інфраструктурні проекти, в який беруть участь великий бізнес та держава. В Україні це дуже ризикована річ, країна лише пробує позбутися впливу бізнесу на політику, а такі проекти навпаки їх знову зближують?

У кожної країни власний шлях. Я можу говорити про мексиканську демократію з 2000-го року, коли в Конгрес обрали три партії. (У 2000-му вперше від часів Мексиканської революції 1910-1920-го року опозиція виграла вибори — ред.) Це було 17 років тому.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Я пишу книжку про Мазепу і Бандеру» — італійський журналіст

Наша демократія спершу не була ефективною, але ми досягли багато чого після зміни конституції у 2012-му році. Здійснилися реформи в сфері фінансів, телекомунікацій, нафти й газу. Я думаю, що всі це визнають, хоча й дійсно лишається чимало викликів і це не тільки стосується відносин чи то пак залежності політиків від приватного сектору та навпаки, або ж олігархія в політиці.

Проте видно, що зміни трапляються, і право голосу кожної людини є вкрай важливими, і люди вірять, що вони є відповідальними за чимало рішень уряду. Гадаю, у вас є також багато подібного до Мексики: велика прірва між класами, політики вкрай близькі до еліти країни, величезний соціальний тиск. Я справді думаю, що Мексика — чудовий приклад для вивчення українцями.

Чи ваш тесть, Карлос Слім, висловив якийсь інтерес до інвестицій в Україну? Чи є потенціал?

Я не маю змоги говорити з вами про це, бо це геть інша розмова і окрема справа. Я можу сказати, що особисто я хочу знати якомога більше про вашу країну.

/оператор Дмитро Русанов, переклад Кучмагра Ольга

Підписуйтесь на наш канал в Telegram