Що відомо про Boeing 737 MAX 8, від якого відмовляються в світі, та чи з’явиться він в Україні
Що призвело до катастрофи Boeing 737 MAX 8 в Ефіопії, та які країни вже призупинили його використання, — дізнавалося Громадське.
Дві катастрофи
У неділю, 10 березня, пасажирський літак Boeing 737 MAX 8 авіакомпанії Ethiopian Airlines виконував рейс з Аддіс-Абеби до столиці Кенії — Найробі. За шість хвилин після зльоту літак упав, загинули всі, хто був на борту, — 149 пасажирів та 8 членів екіпажу. Українців серед пасажирів лайнера не було, найбільше в катастрофі загинуло громадян Кенії — 32, Канади — 18 та Ефіопії — 9. Літак до катастрофи пробув у експлуатації менше, ніж півроку.
Це вже друга катастрофа Boeing 737 MAX 8. Попередня сталася у жовтні 2018 року в Індонезії. Літак авіакомпанії Lion Air прямував зі столиці Джакарти до головного міста на індонезійському острові Банка — Панкалпінанг. Літак впав у море неподалік від берега острова Ява. Загинуло 188 людей. Перед падінням судно було на висоті лише 1580 метрів, аварія сталась через 13 хвилин після зльоту. Літак використовувався до того тільки три місяці.
Хто призупинив використання літака
За три дні, що минули після катастрофи, ціла низка країн уже призупинила використання цієї модифікації Boeing 737 та закрила для цих літаків свій повітряний простір. Це, зокрема, Китай, Ефіопія, Індонезія, Австралія, Сінгапур, Малайзія, Оман, Південна Корея, Велика Британія, Норвегія, Німеччина, Франція, Ірландія.
У США місцеві чиновники, що відповідають за аерорух, вважають, що літак безпечний для використання. Хоча місцева професійна Асоціація стюардів та стюардес закликала уряд теж призупинити використання скомпрометованих Boeing. Пізніше президент США Дональд Трамп таки видав терміновий указ про призупинення всіх польотів на літаках Boeing 737 після. Трамп заявив, що польоти будуть зупинені, доки Boeing «не знайде рішення».
Водночас найбільший оператор цієї моделі Boeing 737 у Сполучених Штатах, авіакомпанія Southwest Airlines, не відмовляється від літаків, але пропонує пасажирам, що вже купили квитки на них, можливість змінити рейс.
А 12 березня з’явилося офіційне рішення Європейського агентства авіаційної безпеки (EASA). Ним призупиняється використання Boeing 737 модифікацій MAX 8 та MAX 9 на території Євросоюзу.
Але ці рішення не означають, що країни та авіакомпанії відмовляться від цих модифікацій Boeing узагалі. Все залежатиме від результатів розслідування.
Скільки втратила компанія Boeing
Вартість акцій компанії Boeing після авіакатастрофи в Ефіопії впала більше, ніж на 11%. Оскільки це вже друга масштабна авіакатастрофа за участі літаків Boeing за останні декілька місяців, на фондовому ринку виникла паніка.
Таке падіння акцій компанії стало другим наймасштабнішим в її історії після подій 11 вересня 2001 року, коли літаки Boeing захопили терористи та направили їх на будівлі Світового торговельного центру в Нью-Йорку.
Також дві останні авіакатастрофи поставили під загрозу замовлення на літаки компанії Boeing на загальну суму 57 мільярдів доларів.
Зокрема, переглянула своє замовлення на 200 літаків Boeing авіакомпанія VietJet Aviation. Загальна вартість угоди оцінюється на рівні 25 мільярдів доларів.
Крім цього, авіаперевізники з Росії, Кенії та інших країн світу переглядають свої поточні контракти з Boeing та очікують від авіабудівника додаткових гарантій щодо якості його літаків.
Що з’ясувало розслідування
Розслідування причин авіакатастрофи 10 березня проводять влада Ефіопії та американська Національна рада з безпеки на транспорті, бо літак виготовлений у США. Технічну допомогу в розслідуванні надає й сама компанія-виробник Boeing. Також свою допомогу в розслідуванні запропонувало й EASA.
Розслідувачі вже знайшли «чорну скриню» та вивчають записи. Однак поки що про можливі причини катастрофи відомо мало. Так само небагато відомо й про причини попередньої, індонезійської, катастрофи Boeing 737 MAX 8.
Одна з робочих версій — катастрофи сталися або через ненадійну роботу нового програмного забезпечення, або через те, що пілоти літаків до нього ще не пристосувалися.
Індонезійський національний комітет з транспортної безпеки з’ясував, що під час зльоту Boeing компанії Lion Air сталася помилка передачі даних від одного з сенсорів, що мав попередити пілотів, якщо літак під час зльоту почне втрачати підйомну силу.
Після цього Федеральна авіаційна адміністрація (FAA) США заявляла, що ненадійна робота сенсора може спричинити екіпажу труднощі в контролі літака, можливу втрату висоти та, зрештою, падіння.
Також представникам американських авіакомпаній повідомили, що вони повинні оновити посібники для пілотів, щоб ті дізналися про особливості нового програмного забезпечення. Також FAA стверджувало, що передала цю інформацію й до інших країн, де використовується ця модифікація Boeing.
Через кілька днів компанія Boeing також видала з цього приводу спеціальний інформаційний бюлетень.
Джерела BBC в авіаційних колах кажуть, що майже напевно пілоти Ethiopian Airlines знали про особливості нового програмного забезпечення. Також вони стверджують, що немає причин думати, що літак ефіопської авіакомпанії зіштовхнувся при зльоті з тими ж труднощами, що й Boeing індонезійської Lion Air.
Представники компанії Boeing, в свою чергу, запевняють, що протягом останніх кількох місяців покращили програмне забезпечення літака, і не полишають впевненості в тому, що Boeing 737 MAX 8 безпечний для польотів.
Що це за Boeing
Boeing 737 MAX — це вже четверте покоління популярного у світі пасажирського літака Boeing 737. Лінійка включає модифікації MAX 7, 8, 9 та 10.
Boeing 737 MAX 8 може перевозити до 210 пасажирів, має максимальну дальність польоту 6570 км та нову конструкцію так званих «вінглетів» (спеціальних конструкцій на кінцях крил), яка дозволяє економити пальне.
Перші літаки цієї лінійки були випущені в 2011 році. В 2017 році першим покупцем та комерційним користувачем стала малайзійська компанія Malindo Air, яка належить тій самій індонезійській Lion Air.
Взагалі в світі зараз комерційні авіакомпанії мають в своєму розпорядженні 350 Boeing 737 MAX 8. Загалом виробник має 5 тисяч замовлень на поставку цієї модифікації. Кількість же в світі Boeing 737 MAX 9, використання яких призупинено разом із «вісімкою», дуже мала.
Як скандал із Boeing зачепить Україну
В розпорядженні українських авіаперевізників поки що немає літаків Boeing 737 MAX 8 та 9.
Але плани щодо їхнього використання мають авіакомпанії МАУ та SkyUp Airlines.
Компанія Міжнародні авіалінії України планує отримати три літаки моделі Boeing 737 MAX 8 уже цьогоріч.
«Плани компанії передбачають поставку трьох літаків Boeing 737 MAX у 2019 році. Щодо їхньої реалізації, то насамперед ми маємо наголосити на тому, що пріоритетом номер один для МАУ завжди була і залишається безпека наших пасажирів на борту. Наразі МАУ веде активний діалог з виробником літаків Boeing 737 MAX і уважно стежить за перебігом розслідування катастрофи рейсу ET302 (в Ефіопії — ред.)», — повідомили Громадському в авіакомпанії.
У МАУ також наголосили, що до комерційної експлуатації такі літаки можуть допустити лише тоді, коли будуть проведені обов’язкові процедури для підтвердження того, що літаки відповідають усім вимогам безпеки, та отримані дозволи на їхні польоти з боку авіаційної влади як мінімум США, ЄС та України.
Поки що МАУ використовує Boeing 737 попереднього покоління — 26 Boeing 737-800 та чотири Boeing 737-900, розроблені ще в середині 1990х.
Авіакатастрофа в Ефіопії також не вплине на рішення іншої української авіакомпанії, SkyUp Airlines, про придбання Boeing 737 MAX 8, які компанія має отримати у 2023 році. Про це повідомив генеральний директор SkyUp Airlines Євгеній Хайнацький.
«Ми маємо у своєму розпорядженні достатньо часу для збору інформації про результати розслідування до введення в експлуатацію повітряних суден даного типу», — сказав він.
І ось ввечері 13 березня стало відомо, що Державіаслужба України також вирішила призупинити експлуатацію літаків Boeing 737 MAX 8 та 9 на території країни. Рішення вступило в силу з 16-00.
З цього моменту забороняються польоти на літаках Boeing 737 MAX 8 або Boeing 737 MAX 9 «до, в межах, з або над територією України», йдеться у заяві Державіаслужби.
Як це вплине на вже заплановані поставки Boeing цієї модифікації у розпорядження українських авіакомпаній, поки що невідомо. Багато що буде залежати від міжнародного розслідування причин катастрофи в Ефіопії, повідомили Громадському в Державіаслужбі.