Українську ГТС приватизовувати не будуть — прем’єр-міністр

Українська газотранспортна система є стратегічним активом держави, тому її приватизація є неможливою.

Про це повідомив прем’єр-міністр України Володимир Гройсман в ефірі одного з українських телеканалів, передає «Інтерфакс-Україна».

«Однозначно кажу: ГТС України не може і не має бути приватизованою. Вона повинна знаходитися у власності держави. Все решта — брехня. Людей під вибори залякують. Гарантую, що ні я, ні уряд не ухвалювали ніяких рішень з цього приводу», — заявив Гройсман.

Зазначимо, що напередодні в уряді ухвалили низку рішень щодо реформи газового ринку та майбутнього Нафтогазу. Зокрема, відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, Нафтогаз мають розділити на дві компанії (провести анбандлінг) — власне Нафтогаз та компанію-оператора ГТС.

В уряді затвердили план розділення Нафтогазу за принципом ownership unbundling, за яким ГТС передадуть в управління акціонерному товариству, тобто у корпоративну власність. Водночас власником 100% акцій ГТС буде держава.

На моделі ownership unbundling наполягали представники уряду та Світового банку. Однак у самому Нафтогазі неодноразово заявляли, що проведення анбандлінгу за такою моделлю може призвести до програшу Україною 3 мільярдів доларівГазпрому у Стокгольмському арбітражі та неможливістю виграти новий спір на 11-14 мільярдів доларів.

Зокрема, Нафтогаз не зможе відстоювати новий позов проти Газпрому у Стокгольмському арбітражі на загальну суму 12 мільярдів доларів. Цей позов в Українській компанії називають одним з важелів тиску на Росію у переговорах про транзит газу після 2020 року.

Нагадаємо, що про ухвалення рішення щодо розділення Нафтогазу за моделлю розділення власності стало відомо 22 травня 2019 року, однак відповідна постанова уряду датується 5 червня 2019 року.

«Прем’єр-міністр В. Гройсман зобов’язав розробити детальний покроковий план дій, скоординувати включення запобіжників з Європейською Комісією, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, Світовим Банком та іншими міжнародними партнерами», додають у Магістральних газопроводах.

Зазначимо, що розділення Нафтогазу на 2 компанії (відоме як анбандлінг Нафтогазу) та виділення оператора газотранспортної системи в окрему юридичну особу необхідне для виконання Україною своїх зобов'язань в межах виконання рішення Стокгольмського арбітражу та Третьої енергетичної директиви ЄС.

Анбандлінг — вимога ЄС у рамках Третього енергетичного пакету, яка передбачає, що одна і та сама компанія не може одночасно видобувати, транспортувати і продавати газ.

У лютому 2019-го Нафтогаз почав юридичне відокремлення оператора газотранспортної системи.

6 грудня 2018 року у Єврокомісії заявили, що Нафтогаз має розробити договір про своє розділення до кінця 2019 року.

У липні 2018 року у Нафтогазі заявляли, що негайне розділення компанії та виведення з-під її управління газотранспортної системи неможливе через спір з Газпромом у Стокгольмському арбітражі.

Нафтогаз залучив міжнародну аудиторську фірму ПрайсвоерхаузКуперс для здійснення розділення на дві компанії.