В Офісі президента визнали брак комунікації з суспільством щодо «формули Штайнмаєра»
В Офісі президента визнали, що у питанні врегулювання на Донбасі була присутня недостатня комунікація з суспільством, зокрема щодо «формули Штайнмаєра».
Про це в спецефірі hromadske заявив заступник голови ОПУ Юрій Костюк.
«Так, ми в чомусь погоджуємося, визнаємо, але ми розуміємо, що певні речі потребують тиші в плані не кулуарних домовленостей, а в плані певної дипломатичної складової. Але в будь-якому випадку ми визнаємо, що десь був брак комунікації», — сказав він.
Водночас Костюк додав, що у деяких питаннях, зокрема щодо особливого статусу Донбасу та амністії бойовиків, ще «дуже далеко» до обговорення.
Як приклад браку комунікації він навів «формулу Штайнмаєра».
«Вона є головним острахом. Дуже великий відсоток людей взагалі її не розуміють, не розуміють її суті, що саме вона передбачає. І власне те, що ми можливо недокомунікували, це власне те, що була остання перепона, щоби відбулася зустріч у Формат переговорів за участі України, Німеччини, Франції та Росії для врегулювання конфлікту на Донбасі«нормандському форматі» і ми могли б рухатися далі в якихось переговорах», — зазначив заступник глави ОПУ.
Водночас щодо акцій «проти капітуляції» Костюк наголосив, що це є «абсолютно нормальним», коли громадяни можуть висловити свою думку, а влада — прислухатися до неї.
«Мені здається, що це говорить про те, що у нас дійсно демократична країна», — резюмував він.
1 жовтня 2019-го президент України Володимир Зеленський повідомив, що Україна погоджується на «формулу Штайнмаєра».
«Формула Штайнмаєра» — документ, який запропонував чинний президент Німеччини Франк-Вальтер Штайнмаєр ще тоді, коли був міністром закордонних справ ФРН і брав участь на рівні міністрів у зустрічах в «зустрічі представників України, Німеччини, Франції та РФ щодо вирішення конфлікту на Донбасінормандському форматі».
«Формула» дуже коротка і передбачає лише, що окупована частина Донбасу має отримати тимчасовий особливий статус у день проведення на цих територіях місцевих виборів. Якщо ОБСЄ визнає ці вибори демократичними, Верховна Рада має закріпити цей особливий статус на постійній основі.
Про виведення військ та контроль з боку України за кордоном до виборів у формулі не йдеться.
Особливий статус — скорочена назва закону Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, який Рада ухвалила ще в 2014 році і кілька разів продовжувала, востаннє — до 31 грудня 2019 року, однак фактично закон ніколи не діяв.
Закон визначає, що особливий порядок місцевого самоврядування у Донецькій та Луганській областях здійснюють виключно органи місцевого самоврядування, які будуть обрані на позачергових виборах.
У статті 10 закону прописані умови, без виконання яких вибори на окупованих територіях неможливі:
- виведення незаконних збройних формувань,
- гарантії вільного волевиявлення,
- недопущення незаконного втручання у виборчий процес, дотримання принципів політичного плюралізму і свободи агітації.
Водночас Зеленський анонсував новий закон про особливий статус окупованої частини Донбасу.