17 порад за 17 хвилин. Світові та українські експерти про те, як робити бізнес у часи пандемії

17 світових та українських експертів — лідери думок з підприємництва, стратегії та маркетингу, керівники підприємств та стартапів — 2 грудня ділилися своїм досвідом та порадами під час OneMinuteConference. Кожен зі спікерів мав лише хвилину, щоб стисло висловити свою думку онлайн. Головне завдання конференції — дати імпульс представникам малого та середнього бізнесу в Україні, надихнути їх на пошук нової експертизи та знань у період COVID-19.
OneMinuteConference відбулася на платформі експертних рішень для бізнесу MEREZHA за підтримки ЄБРР та ЄС в межах ініціативи «EU4Business». Подивитися виступи можна на сайті конференції 2 та 3 грудня.
hromadske публікує тези з усіх 17 виступів.

Ріта Макграт — лідерка рейтингу Thinkers50 у бізнес-стратегії, професорка Колумбійської школи бізнесу (Нью-Йорк)
Поки ми всі розбираємося з пандемією, варто подумати про нові правила гри. Це 6 речей, які докорінно змінилися у новому світі.
1. Раніше нормою була стабільність. Зараз норма — постійні зміни. І якщо ви оберете постійний рух, це допоможе вам швидше виплисти з кризи пандемії, ніж якщо будете чекати повернення до попереднього життя.
2. Здорові обмеження. Прийшов час подумати, від чого варто відмовитися.
3. Перерозподіл ресурсів у вашому підприємстві.
4. Майстерність використання інновацій. Вчіться бачити джерело нових можливостей і перерозподіляйте ресурси в цю сторону.
5. Реагуйте на нову інформацію, а не закривайте очі на невтішні дані. Будьте готові зробити сміливий вибір, якого вимагають нові часи.
6. Думайте про людей, які на вас працюють. Ваша стратегія найму повинна відповідати тому, що я називаю «політика контрактних відносин». В якийсь момент, можливо, люди захочуть від вас піти. І насправді це ознака успіху, якщо люди переходять з вашої організації в більшу або з більшими можливостями.

Том Пітерс — світовий гуру стратегії та бізнесу
1. Організація — це люди, які працюють для людей, які працюють для людей. Лідери, які служать співробітникам, які служать покупцям. І ваша спадщина як лідера — люди, яким ви допомогли стати досконалими.
2. Google провели дослідження серед топ-працівників у своїх максимально інноваційних командах і були шоковані результатами. Найкращими співробітниками цих інноваційних колективів виявилися не ті, хто володіє найкращими технологічними знаннями. Найкращими виявилися ті, хто найкраще вмів працювати з іншими людьми — вони вміють слухати, вони діляться ідеями, вони піклуються одне про одного.
3. Продукт. Один супервідомий топменеджер із Кремнієвої долини сказав: «Будьте найкращими. Це єдиний ринок, де немає натовпу». Якщо ви хочете перемогти в гонці, робіть найкращий продукт з неймовірним дизайном і неймовірною юзабіліті.
4. COVID-19. Все ваше професійне життя і репутація залежать від того, що ви робите зараз. Ось 7 заповідей лідера, які я проповідую: будь добрим, турботливим, терплячим, прощай, будь у моменті, будь оптимістом, завжди став себе на місце іншого.

Александр Остервальдер — розробник інструменту стратегічного управління Business Model Canvas
Варто розрізняти 2 області управління у вашій компанії. Перша — управління поточною основною діяльністю, це значить — удосконалення існуючих бізнес-моделей. Але разом з тим думайте про майбутнє. Це значить — розробка ціннісних пропозицій і бізнес-моделей майбутньої діяльності.
Виділяйте сильні ресурси на дослідження та інновації. Або ви берете цю роботу на себе і віддаєте їй 50% свого часу, або віддаєте цю роботу людині з тим же рівнем влади.

Мартін Соррелл — засновник WPP, найбільшої у світі рекламної групи
Зосередьтеся на тому, що зростає найшвидше і здатне давати пристойний прибуток. Постарайтеся уникати тих галузей, де технології можуть замінити вас як посередника.
І ще порада щодо проблеми COVID-19: нам варто бути відвертими зі своїми співробітниками, варто зізнаватися в тому, наскільки важка ситуація. Але водночас показати шлях до виходу з кризи. Говоріть правду, факти, але завжди давайте надію.

Віктор Шкурба — креативна агенція [isdgroup]
Я придумав OneMinuteConference як відповідь на запитання: «Як можна за мінімальну кількість часу передати максимальну кількість ідей та натхнення?» Це стало можливим тільки завдяки тому, що технології досягли такого рівня, що будь-яка людина в будь-якій точці світу може легко і швидко зняти відео й за секунду поділитися з мільйонами. Але технології — всього лише інструмент, який бере початок у нас в голові.
Чомусь досі багато людей вважають творчість даром богів або прерогативою обраних. Насправді це не що інше, як уміння подивитися на одну й ту ж річ з різних боків. Зовсім недавно науковці з Гарварду і Єля, аналізуючи скани головного мозку, дійшли висновку, що творче мислення — це вміння, що набувається.
Все найцікавіше у світі, в бізнесі відбувається зараз на стику технологій і творчості. І ось вам моя порада: спробуйте взяти і подивитися на свій бізнес з іншої перспективи й подумати, де технології можуть його посилити. І робіть це частіше.

Андрій Федорів — засновник і керівник FEDORIV GROUP
Рей Даліо, один з найвідоміших і успішних інвесторів США, в книзі «Принципи» сформулював головну ідею інвестування одним словом: диверсифікація. Це означає, що у вас немає права класти всі яйця в один кошик.
Якщо у вас тільки один бізнес, який займається чимось одним, ви в зоні ризику. Якщо у вас тільки одна професія, нехай найкраща, найулюбленіша — ви в зоні ризику. І рішення, яке ви повинні ухвалити: чим ще ви хочете зайнятися в бізнесі, що ще ви хочете освоїти в житті. До кризи. А не під час нової.

Ярослава Гресь — піарниця й співзасновниця агенції Gres Todorchuk
Ми чекаємо, що це випробування, яке зараз нам послали, обов'язково закінчиться, і все стане, як було. А що, якщо це і є наш новий світ? Що, якщо найголовніша стабільність вже прийшла й ім'я їй — нестабільність?
Ось три головні якості, якими зараз повинен бути наділений кожен бренд і кожна людина, яка існує в публічному полі. Перша — це моральність, це ваша соціальна позиція. Випробування пройде, але ніхто не забуде, як ви себе проявили. Друга — це послідовність. Завдяки тому, що світ став зовсім прозорий, ваші обіцянки й ваші дії можна легко перевірити. Третя — це бачення, ваш погляд. Цей погляд іноді може бути абсолютно контроверсійним, але найголовніше, що він нікого не залишить байдужим.

Олег Гороховский — співзасновник monobank
Найголовніше — це фокусування. Ми дуже розфокусовані, намагаємося хапатися за все, що здається нам цікавим. Але найважливіший і найцінніший ресурс, який у нас є, — це наш час і наша енергія. І, якщо ми навчимося відділяти важливе від неважливого, якщо ми навчимося направляти енергію тільки на те, чим займаємося, і на те, що вважаємо зараз найголовнішим для нашого бізнесу, ми отримаємо максимальну ефективність.
І ще одна думка, яка дуже гармонійно випливає з принципу — це вміння жити тут і зараз.

Катерина Костерева — засновниця і керівниця Terrasoft
По-перше, це вольові якості. Щодня відбувається безліч неприємностей, проблем, все падає з рук, факапи, виклики та все одночасно. А тобі потрібно усміхатися, з оптимізмом дивитися в майбутнє і надихати свою команду на результати.
Друге — це орієнтація на результат, коли ти мислиш можливостями, а не обмеженнями.
Третє — це сміливість взяти на себе відповідальність перед своєю командою, взяти відповідальність перед клієнтами та дуже часто — відповідальність перед суспільством.
Коли до цього міксу додається колосальний інтелект — з'являються люди, які змінюють цей світ, такі, як Ілон Маск та Джефф Безос.

Ярослав Ажнюк — співзасновник стартапу Petcube
Попрацювавши в Штатах і в Китаї, я помітив, що найрозумніші люди там не є розумнішими за моїх найталановитіших і найрозумніших українських друзів, але вони часто є амбітнішими. Мені б дуже хотілось, щоб українські підприємці, починаючи свої бізнеси, ставили собі великі цілі і йшли завойовувати глобальні ринки. Я хочу побачити 1000 українських компаній, які займають позиції лідерів в основних індустріях в усьому світі впродовж наступних десятиліть.
Щоб цього досягти, нам треба багато працювати, тому що амбіції без компетенцій — це галюцинації. Великі амбітні цілі приваблюють до вас найцікавіших, найрозумніших людей з усього світу, вони дозволяють вам залучити інвестиції від найдосвідченіших інвесторів, і таким чином досягти своєї мети.

Ярослав Морозов — керівник у компанії Genesis
Коли я запускаю новий проєкт, я аналізую конкурентів. Якщо їх багато і вони заробляють — це прекрасний знак. Якщо він один — це буде важкий бій, і ви можете чогось не знати. Якщо їх немає — ви не зможете проаналізувати, скільки було невдалих спроб, а спроби вже точно були, ідеї повторюються.
Приклад з життя: в кожному місті є тисяча точок продажу чохлів на телефони, і їх стає тільки більше, але ніхто не зробив нічого унікального. Великі компанії стають великими тільки на ринку з величезною конкуренцією.

Микола Палієнко — керівник та співзасновник EVO
Під час кризи у 2008 році ми почали свій перший бізнес prom.ua. Відтоді ми пережили багато криз і щоразу ставали трішки сильнішими, створювали нові продукти, які по-новому реагують на теперішню реальність.
Зараз, мені здається, вміння користуватися кризами та новими можливостями є однією з ключових компетенцій підприємництва. Адже в момент кризи створюються можливості й передумови для створення принципово нових бізнес-моделей.

Ігор Карпець — керівник відділу продажів онлайн-сервісу Grammarly
Емоційний інтелект — це не лише розумовий розвиток, а й адаптивність, вміння спілкуватися з іншими людьми, контроль над своїми емоціями та гнучкість в ухваленні рішень. Як пише у своїй книзі Деніел Гоулман, емоційний інтелект — це те, що відрізняє посередніх людей від успішних. І прокачування цих навиків щодня допоможе вам створити внутрішні фільтри аналізу будь-якої інформації, яка ллється на вас з екранів моніторів, від друзів, партнерів та інших людей.
Особливо зараз, коли більшість людей багато разів на день оновлюють статистику захворюваності й графіки зростання своїх бізнесів, цінність тверезості ухвалення рішень є невід'ємною частиною того, як ми будемо з вами дивитися на завтрашній день.

Шерон Крост — консультантка ЄБРР з цифрових та соціальних мереж, президентка TriGeo Social Media Alive
Я поставлю вам 3 запитання, на які ви повинні собі відповісти, щоб розповісти свою унікальну і надихаючу історію. Ці питання, разом з вашим натхненням і творчістю, дозволять вам створити сильну історію, щоб заявити про себе і розширити свій бізнес.
Перше питання: «Чому ви робите те, що ви робите?» Друге: «Що робить вас унікальним?» Третє: «Як ви домагаєтеся мети: за допомогою інших або для інших?»
Отже, створіть свою історію, відповідаючи на ці 3 питання. Вірте в свою історію. Міняйте людей своєю історією. Тому що, розповідаючи цю історію, ви розповідаєте про себе. І тоді ви зможете підсилити свій бізнес і його вплив.

Пауль Ешкрофт — співзасновник The Ludic Group
Цікавість — це найбільший драйвер цінності в цифрову епоху. Коли майбутнє туманне, цікавість підсвічує нам шлях.
Цифровізація радикально змінила звичні ролі в організаціях і підвищила швидкість, з якою нам доводиться вчитися, адаптуватися і розвиватися. І підтримувати цю швидкість допомагає саме цікавість — ця потужна навичка.
Вона схожа на мускул: ми можемо натренувати свою цікавість, щоб отримати заряд енергії в навчанні. Будьте допитливими, активними дослідниками на своєму шляху, робіть нові речі, які дарують вам упевненість в собі, спілкуйтеся з іншими людьми та вчіться нового, практикуйте цікавість у реальному світі.

Павло Шеремета — засновник Києво-Могилянської бізнес-школи, міністр економічного розвитку і торгівлі України у 2014 році
Йозеф Шумпетер сказав, що капіталізм — це творче руйнування. Це не державна підтримка, це не соціальні допомоги, це не промислові парки чи протекціонізм.
Його послідовник і мій вчитель Чан Кім вже тепер каже, що для того, щоб творчо руйнувати, треба поставити собі 4 запитання: Що у своїй пропозиції усунути? Що зменшити? Що збільшити? Що створити? Ці питання не треба ставити собі щодня, але варто робити це щонайменше раз у квартал.

Михайло Траверсе — креативна агенція [isdgroup]
Моя ідея для бізнесу з амбіціями зростання — це стратегічна опціональність. Це коли ви формуєте портфель ініціатив, в яких збитки завжди обмежені й контрольовані, зафіксовані, а виграш потенційно величезний і не зафіксований.
Необхідно постійно сканувати простір навколо себе в пошуках таких можливостей. Наприклад, ми розвиваємо MEREZHA, платформу, на якій бізнес і експерти з розвитку бізнесу можуть знайти один одного. І ця конференція — це одна з опцій, які ми досліджуємо.
У разі невдачі нічого критичного не станеться. Витрати не були критичними, і це всього лише одна з можливостей, які ми досліджуємо. У разі успіху виграш може бути величезним: однохвилинні конференції стануть новим стандартом, новим форматом обміну ідеями в бізнесі, можливо — у всьому світі.
- Поділитися: