Білорусь обмежила постачання палива в Україну (на фото — автозаправка у Києві, 22 жовтня 2018 року)
Фото:

Синиця Олександр/УНІАН

Білоруські нафтопродукти, які складають близько третини українського ринку палива, призупинили постачати в Україну. Український ринок має достатньо запасів палива та гнучкості в логістиці, щоб закупити нафтопродукти в інших країнах, запевняють експерти. Проте ціна очікувано зросте — від 1 до 2 гривень на літрі палива.
1

Чому призупинили постачання?

В Білорусі повідомили, що Росія почала постачати неякісну нафту, яку неможливо використати для переробки і яка може пошкодити обладнання нафтопереробних заводів. Зокрема, надійшло 700 тисяч тонн неякісної російської нафти — і російська сторона в особі АТ «Транснефть» це визнала.

Водночас Білорусі треба провести посівну кампанію, для якої знадобляться додаткові обсяги пального.

Паливний експерт, директор центру «Психея» Геннадій Рябцев пояснює: «На Мозирському НПЗ, який є основним постачальником нафтопродуктів в Україну, це [неякісна нафта] призвело до перевитрати реагентів, але вони не скоротили випуск товарної продукції необхідної якості. Новополоцький НПЗ тимчасово вирішив знизити завантаження на 40%».

2

Скільки палива імпортує Україна?

«В останні кілька років Україна імпортує 85% дизельного палива, 50% бензину та 60% скрапленого газу. При цьому 40% дизпалива ми купуємо у Росії, у Білорусі — третину, 10-15% виробили самостійно, решта — імпорт з інших країн, наприклад, з Румунії та з Литви. На ринку бензину ситуація трохи інша: половину потреб Україна виробила, 30% купили у Білорусі і 20% — у Литви», — розповідає директор «Консалтингової групи А-95» Сергія Куюн. Тобто у групі ризику — третина об’ємів палива.

«За оптимістичним сценарієм потрібно знайти 80-100 тисяч тонн, за песимістичним — 150-180 тисяч. Успіх цієї непростої програми буде залежати від того, наскільки відповідально білоруські НПЗ і Білоруська нафтова компанія підійдуть до інформування ринку про перспективи відновлення відвантажень», — вважає Сергій Куюн.

«Очевидно, що в травні поставки з Білорусі в Україну будуть істотно зменшені. Ринку потрібно замістити великий обсяг дизельного палива», — заявив Сергій Куюн.

3

Чи виникнуть проблеми з наявністю бензина та дизельного палива?

Паливний експерт, директор центру «Психея» Геннадій Рябцев закликає бізнес та автомобілістів не панікувати, оскільки про повне припинення поставок не йдеться:

«Попри проблеми, що виникли, білоруська сторона запевнила своїх іноземних контрагентів, що виконає всі свої зобов'язання».

4

Чим замінити білоруське паливо?

Експерти відзначають — Україна наразі забезпечена достатнім запасом дизельного палива. Його сформували під посівну кампанію, яка в цьогоріч змістилась на кінець квітня через погану погоду.

Бензин же, за словами Сергія Куюна, замінять українським або імпортом з Литви та Румунії.

«Основними джерелами поставок по заміщенню білоруських нафтопродуктів стане імпорт по морю і, можливо, НПЗ «Укртатнафта», який може наростити переробку. Також в травні збережеться високий рівень прокачування російського дизпалива нафтопродуктопроводом «ПрикарпатЗахідтранс» — близько 280 тисяч тонн», — підкреслює Куюн.

5

Чи подорожчає бензин і дизпаливо?

Сергій Куюн прогнозує, що ціна зросте максимум до 2 гривень на одному літрі: одна гривня — через коливання на світовому ринку, ще одна — через перехід на альтернативні поставки дизпалива в травні.

Однак, він пояснює, що здорожчання спричиняють не проблеми із постачанням в Україну, а те, що на світовому ринку нафти зменшилися поставки з Ірану і Венесуели.

Нагадаємо, Росія заборонила експортувати в Україну нафту, бітумні нафтопродукти, асфальтові суміші. Нафтопродуктів та вугілля заборона не торкнулася — на них розповсюджується режим спеціальних дозволів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Росія обмежила експорт нафтопродуктів та вугілля в Україну. Експерти запевняють — проблем не буде

Поділитись: