Абонент недоступний: чому не працює мобільний зв’язок у Донецьку та Луганську
Проблеми зі зв'язком на окупованій території вже 4 дні: не працює Vodafone — єдиний український мобільний оператор, який залишався для зв'язку з непідконтрольною територією. Жителі окупованих міст повідомляють, що з перебоями працює також роумінг російського МТС та місцеві оператори — донецький «Фенікс» і луганський «Лугаком». Що сталося зі зв’язком на окупованій території, розбиралося Громадське
«Немає зв’язку ніякого. Подзвонити не можу дочці в Дніпропетровськ. Кажуть, Україна перебила кабель», — розповідає журналістам по Skype пенсіонерка Тая зі Жданівки. Skype їй установила дочка, а звідки в неї береться інтернет, жінка не знає. «Я на 350 гривень поповнила на рік «водафон», а тепер він не працює», — панікує вона. Що сталося зі зв’язком на окупованій території, чи зник Vodafone назавжди та кому це може бути вигідно, розбиралося Громадське.
Що сталося?
Проблеми з мобільним зв'язком на окупованій території вже 4 дні: не працює Vodafone — єдиний український мобільний оператор, який залишався для зв'язку з непідконтрольною територією. Мешканці окупованих міст пишуть у соцмережах, що з перебоями працює також роумінг російського МТС та навіть місцеві оператори — донецький «Фенікс» і луганський «Лугаком».
Вимкнувся Vodafone 11 січня. Про «припинення надання деяких послуг мобільного зв'язку на непідконтрольних територіях» у звіті повідомила й спеціальна моніторингова місія ОБСЄ в Україні.
Сепаратисти причиною зупинки обслуговування абонентів назвали пошкодження магістрального оптоволоконного кабелю в районі селища Оленівка на Донеччині. Ресурси бойовиків запевняють, що ремонт неможливий, позаяк Збройні сили не допускають до тієї ділянки ремонтні бригади.
Зі свого боку, в прес-службі українського представництва компанії Vodafone Громадському повідомили, що кабель пошкоджений у двох місцях: на непідконтрольній території та в «сірій зоні».
«Дійсно, 11 січня пошкодили магістральний кабель, на сьогодні велика територія лишається без зв’язку, зокрема й непідконтрольна. Одне з пошкоджень у «сірій зоні», там можна провести ремонт, якщо забезпечити фізичний доступ до ділянки. Я не хотіла б повідомляти точні координати ділянки, адже це може бути предметом маніпуляцій і взагалі небезпечно», — прокоментувала Громадському прес-секретарка Vodafone Вікторія Рубан.
Того ж дня начебто через велике навантаження на мережу виникли проблеми зі зв'язком у луганського мобільного оператора «Лугаком», а також почалися збої в роботі донецького «Фенікса».
Черги за «сімками»
Після відключення Vodafone як в Донецьку, так і в Луганську вишикувалися черги до поштових відділень за сім-картами місцевих мобільних операторів. Як повідомляють місцеві мешканці, подекуди люди стоять у черзі зранку, проте «сімок» на всіх усе одно не вистачає.
«Усі в нас уже на «Феніксі», дивлюсь, що і швидка теж, то напевно нам усім треба переходить», — розмірковує Тая зі Жданівки.
Володя з Луганська з патріотичних міркувань на місцевий «Лугаком» переходити не збирається, але каже, що черги за стартовими пакетами оператора вишикуються вже третій день поспіль.
«Користуюсь «Інтертелекомом», — розповів він Громадському. — На диво, ще працює, але про це мало в Луганську хто знає. Поповнюю через інтернет. «Лугаком» працює погано, з нього ще можна в Росію подзвонити, 10 рублів хвилина. То всі нарешті дізналися, що й «Інтретелеком» іще доступний. А так патріотично налаштовані тут без зв'язку. Дзвонять лише з Viber».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «У Луганську ще залишилися патріоти» — лист з того боку фронту
За його словами, сім-карта луганського мобільного оператора коштує 120 рублів (близько 60 гривень). Для порівняння, ціни на стартові пакети мобільних операторів, що працюють в Україні, зокрема Vodafone, коливаються від 25 до 75 гривень.
Черга за сім-картами біля офісу оператора мобільного зв'язку «Фенікс» в окупованому бойовиками Донецьку, 15 січня 2018 року Фото: EPA-EFE/ALEXANDER ERMOCHENKO
Прибрали конкурента?
У так званому міністерстві зв'язку «ДНР» заявляють: варіанти відновлення роботи Vodafone на непідконтрольній території «відпрацьовуються», проте звинувачують у блокуванні ремонтних робіт українських військових.
«У суботу з'явився план побудови радіомосту з однією з опорних найвищих точок, і перекинути його для відновлення зв'язку в певному обсязі. Зі свого боку ми цей канал «підняли», а з боку України міст не підключили», — цитують сепаратистські ЗМІ так званого міністра зв'язку Віктора Яценка.
Водночас колишній ватажок батальйону бойовиків «Восток» Олександр Ходаковський написав у Facebook, що керівництво самоназваної «ДНР» не збирається відновлювати роботу Vodafone, щоб змусити людей перейти на місцевий «Фенікс». Тобто, прибрали конкурента:
«Не хочу нервувати жителів, але є компетентна чутка, що декому з «верхів» спало на думку не відновлювати ворожий МТС (Vodafone — ред.). Залишити один лише «Фенікс», нехай і підконтрольний нам, але і без того перевантажений і вразливий — не по-державному».
Заступник міністра з питань тимчасово окупованих території Георгій Тука в ефірі «Еспрессо.ТВ» розповів, що бойовики так званої «ДНР» вирішили захопити обладнання мобільного оператора:
«Справа не у Vodafone. Як будь-яка комерційна компанія, вони передусім зацікавлені в заробітку, втрачати абонентську базу немає сенсу жодному операторові. Фактично, ми є свідками рейдерського захоплення частини обладнання Vodafone. Оскільки сепаратистський «Фенікс» поза законом, ніякого законного роумінгу з цією компанією бути не може апріорі».
За словами Яценка, так зване «міністерство зв'язку «ДНР» ніякий Vodafone «не віджимало», позаяк має власний «Фенікс». Оператор планує протягом місяця розширити можливості базових станцій, хизуючись, що за останні чотири дні до «Фенікса» приєдналося 50 тисяч абонентів. Не дивно, адже альтернативи немає:
«Наразі мережа справді перевантажена, в нас понад 675 тисяч абонентів, і їхня кількість постійно збільшується», — додав самоназваний міністр.
Та чи зможуть мобільні оператори бойовиків «Фенікс» та «Лугаком» власними силами забезпечити зв'язком непідконтрольні території? У компанії «Київстар» Громадському повідомили, що після виведення потужностей оператора з непідконтрольних територій, сепаратистам залишилося тільки «мертве залізо», створити з якого повноцінну мобільну мережу було б досить складно.
«Ми не знаємо на базі чого створили цей «Фенікс». Від лютого 2015 року «Київстар» припинив роботу на непідконтрольній території. Наше обладнання, яке залишилося, приміром, в окупованому Донецьку, частково пошкоджене. Поза тим, наші спеціалісти, які там працювали, відключили всі комутатори від інформаційної системи. Персональні дані наших клієнтів захищені. Отже, там залишилося «мертве залізо». І цих базових станцій було б недостатньо для того, щоб створити нову мобільну мережу, яка б запрацювала. До того ж, наша мережа закрита, на номери «Київстару» неможливо подзвонити з цих мереж «Лугаком» чи «Фенікс», — сказала Ірина Леліченко, прес-сектерарка «Київстару».
Так званий «міністр зв'язку» самоназваної «ДНР» Віктор Яценко під час прес-конференції в окупованому бойовиками Донецьку, 15 січня 2018 року Фото: EPA-EFE/ALEXANDER ERMOCHENKO
Як відновлюватимуть?
Для початку відновлення пошкодженої лінії у Vodafone чекають гарантій безпеки.
«Ми зверталися до всіх сторін, які могли б дозволити бригаді виїхати на місце, це й Донецька обласна адміністрація, і ОБСЄ, і Спільний центр контролю і координації припинення вогню. — сказала прес-секретарка «Vodafone Україна» Вікторія Рубан. — Проте наразі не отримали дозволу і гарантій безпеки. Ми б хотіли відновити зв'язок, адже там наші люди живуть. Наскільки я розумію, українських операторів на непідконтрольній території не залишилося, більшість користувалася Vodafone, а це декілька мільйонів людей».
У Донецькій обласній військово-цивільній адміністрації нам повідомили, що заявка від Vodafone про запит на проведення ремонтних робіт на ділянці в так званій «сірій зоні» Волноваського району дійсно є. Складність у тому, що робота із заявкам на припинення вогню ускладнилася, відколи російські офіцери вийшли зі складу Спільного центру контролю і координації припинення вогню. Тобто фактично нема кому убезпечувати ремонтні роботи «з того боку», повідомила Громадському Тетяна Ігнатченко, прес-секретарка Павла Жебрівського. За її словами, наразі шукають механізм, щоб усе ж таки працювати в такому режимі:
«Ми передаємо заявки українським офіцерам у СЦКК, а вони вже це питання вирішуватимуть за місією ОБСЄ, це поки єдиний варіант. Це дійсно складна ділянка. Знаю, що в нас лежать уже довгий час заявки на проведення робіт, але не давали гарантій безпеки, поки працював у повному обсязі СЦКК».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що означає вихід росіян зі спільного центру координації припинення вогню?
Керівник української сторони Спільного центру контролю і координації припинення вогню на Донбасі Юрій Остах у коментарі Громадському повідомив, що відновлення пошкоджених ліній можуть почати вже 16 січня:
«Так, дійсно в нас є запит на проведення ремонтних робіт від компанії Vodafone. Ми домовляємося про проведення ремонту з ОБСЄ. У заявці просять термін на місяць — від 16 січня до 16 лютого. Стільки часу потрібно, бо очевидно не щодня ремонтуватимуть. Ми передали це представникам спеціальної моніторингової місії ОБСЄ, вони передадуть співробітникам у Донецьку, а ті — керівникам бойовиків, щоб ми могли гарантувати безпеку ремонтній бригаді. Уже завтра, сподіваємося, зможуть розпочати ремонт. Така схема роботи через ОБСЄ (після виходу російських офіцерів зі складу СЦКК) працює, ми дуже задоволені співпрацею. Домовляємося і про припинення вогню на інших ділянках».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Під одним дахом з ворогом»: інтерв’ю з керівником української сторони Центру контролю припинення вогню на Донбасі.
- Поділитися: