Астронавтка місії NASA Шеннон Уокер звертається до журналістів під час пресконференції, тоді як інші члени команди місії Crew-1 слухають у Космічному центрі Джона Кеннеді, готуючись до своєї майбутньої місії в космос, на острові Мерріт, мис Канаверал, Флорида, США, 8 листопада 2020 року
Фото:

EPA/CJ GUNTHER

Політ астронавтів Боба Бенкена і Дуґласа Гарлі на першому комерційному космічному кораблі Crew Dragon компанії SpaceX Ілона Маска у травні став без перебільшення революційною подією для американського дослідження космосу за останнє десятиріччя. Це була тестова місія, фактично, остання стадія випробування Crew Dragon на міцність та зручність — і вона виявилась надзвичайно успішною.

Утім відмовитися від послуг «Роскосмосу» із доставлення астронавтів до Міжнародної космічної станції не вдалося аж так швидко: у середині жовтня американка Кейт Рубінс усе ж вирушила знову на російському «Союзі». Імовірно, востаннє: тепер NASA та SpaceX запускатимуть власні місії до Міжнародної космічної станції регулярно. І перша запланована вже на 15 листопада. hromadske розповідає, чому вона важлива, хто полетить цього разу і на що вплине підозра на коронавірус в Ілона Маска.

Що особливого у цій місії?

Під час демонстраційного польоту у травні Crew Dragon показала себе дуже добре, тож тепер керівництво NASA офіційно сертифікувало приватну компанію SpaceX на відряджання своїх астронавтів до МКС. Для США це вкрай важливо, бо доставлення астронавтів за допомогою власне американських комерційних кораблів до МКС дуже здешевлює процес. Ну і власне, це ще й справа принципу — з 2011-го американські пілотовані місії не могли вирушати з території США. Докладніше ми пояснювали про це тут.

Модель капсули екіпажу Dragon на стартовому майданчику за день до старту в космічному центрі Джона Кеннеді, на острові Мерріт, мис Канаверал, штат Флорида, США, 13 листопада 2020 року
Фото:

EPA/CJ GUNTHER

Головне, що нинішній запуск Crew Dragon покладе початок регулярним польотам до станції. Якщо Даґ та Боб, які провели на МКС трохи понад два місяці, насамперед мали завершити тестування корабля, то тепер четверо їхніх наступників уже повноцінно працюватимуть на станції близько пів року. Тому й команду дібрали вже не з льотчиків-випробувачів, а з людей різного фаху, які б могли ефективно проводити експерименти на станції.

Астронавти приєднаються до інших членів 64-ї експедиції МКС: від жовтня там перебуває астронавтка NASA Кейт Рубінс і російські космонавти Сергій Рижиков і Сергій Кудь-Сверчков. А повернуться на Землю вони у травні 2021-го. Як сподіваються у NASA, регулярні комерційні польоти до МКС дозволять краще укомплектувати фахівцями станцію, аніж у попереднє десятиріччя, а отже, обсяги наукових досліджень на МКС теж зростуть.

Крім того, це пришвидшить можливість згодом відправляти на комерційних кораблях і космічних туристів. Днями стало відомо, що г’юстонська компанія Axiom уже домовилась зі SpaceX про відправлення чотирьох мандрівників до МКС наприкінці 2021-го.

Космічний політ Даґа і Боба на Crew Dragon також показав, що варто удосконалити у кораблі. Як пояснив керівник пілотованої програми Національного аерокосмічного агентства США Стів Стіч, корабель, на якому 15 листопада вирушать четверо астронавтів, матиме «купу оновлень». Наприклад, сонячні панелі, якими оснащений апарат, зробили міцнішими й витривалішими. Загалом принцип дії Crew Dragon залишився тим самим: усі процеси на кораблі максимально автоматизовані — астронавтам треба лише їх ретельно контролювати (це якщо усе піде за планом, звісно).

Троє астронавтів NASA — Майкл Хопкінс, Віктор Гловер, Шеннон Уокер й авіаінженер японського аерокосмічного агентства JAXA Соїті Ногуті
Фото:

NASA/Joel Kowsky

Хто вирушить до МКС цього разу?

Тепер на Crew Dragon полетять четверо: троє астронавтів NASA — Майкл Хопкінс, Віктор Гловер, Шеннон Уокер — й авіаінженер японського аерокосмічного агентства JAXA Соїті Ногуті.

51-річний Майкл Гопкінс буде командиром місії: у 2013-му він літав на російському «Союзі» до МКС, і на борту станції провів майже пів року. До того, як потрапити у набір астронавтів NASA у 2009-му Гопкінс вивчав аерокосмічну техніку в університеті Іллінойса та Стенфорді та політологію в Італії. А ще пілотував літаки на базі ВПС США у Каліфорнії й працював інженером у Пентагоні.

Шенон Уокер — 55, і на Crew Dragon вона буде відповідальною за роботу бортових систем під час польоту. Її досвід польотів приблизно такий самий, як і в Гопкінса, тільки на МКС вона працювала протягом пів року у 2010-му. Уокер має докторський ступінь з фізики, з кінця 1980-х співпрацює з NASA: вона координувала запуски космічних шатлів з центру керування польотами в Г’юстоні. Потім рік працювала у «Роскосмосі», і повернулась до NASA, де у 2004 році потрапила в набір астронавтів.

55-річний астронавт японського космічного агентства JAXA Соїті Ногуті на Crew Dragon теж буде спеціалістом із бортових систем. Він найдосвідченіший астронавт із команди, якщо зважати на сумарну кількість проведених у космосі днів — 177. До МКС Ногуті вже літав двічі — у 2005-му на шатлі NASA, у 2009-му на російському «Союзі». До того, як став астронавтом JAXA, маючи докторський ступінь з інженерії, займався розробкою японських космічних кораблів.

Для 44-річного Віктора Гловера, пілота Crew Dragon, цей політ буде першим досвідом перебування у космосі. Він досвідчений пілот: йому доводилося кермувати понад 40 типами літаків. До роботи в NASA з 2013-го Гловер, у якого три магістерські дипломи з різних інженерних програм, служив у воєнних ескадрильях у США та Японії та проходив підготовку льотчиків-випробувачів у ВПС США. До речі, Гловер буде першим темношкірим американцем, який стане постійним членом екіпажу МКС.

Ракета SpaceX Falcon 9 із космічним кораблем компанії Crew Dragon на борту на стартовому майданчику перед підготовкою до місії Crew-1 у космічному центрі Кеннеді НАСА у Флориді, США, 10 листопада 2020 року
Фото:

NASA/Joel Kowsky

«Стійкість» проти пандемії

За словами командира корабля Майкла Гопкінса, астронавти між собою називають свій корабель «стійкістю» (resilience, — ред.). По-перше, на знак того, що впевнені у надійності свого апарата. А по-друге, тому що їхній політ відбудеться за будь-яких обставин (сподіваємося, успішно), навіть «в умовах глобальної пандемії, економічних труднощів та протестів по всій країні».

Через підозру на коронавірус в Ілона Маска, глави SpaceX (із чотирьох тестів, які він зробив за добу 13 листопада, два показали позитивний результат), найімовірніше, цього разу йому доведеться дивитися на запуск дистанційно. Для астронавтів загрози не має бути: уже два тижні вони перебувають на обов’язковому карантині перед польотом. Однак їхні контакти за останній час, зокрема зі співробітниками SpaceX, про всяк випадок перевірять: зрозуміло, що боротися з коронавірусом на борту МКС — це ще той челендж.

Є ще одна обставина, крім пандемії, яка впливає на запуск місії. Crew Dragon знову не щастить із погодою (минулого разу астронавти теж вирушили лише з другої спроби, — ред.). NASA планувало запуск із Космічного центру імені Кеннеді у Флориді о 2:49 за київським часом 15 листопада. Однак, за день до того очільник NASA Джим Брайденстайн попередив, що зокрема через несприятливий вітер, місію перенесли на добу. Але це теж неточно: шанси на гарну погоду в неділю впадуть до 60% проти 70% у суботу. Ще одна резервна дата — 18 листопада.

Традиційно стежити за запуском можна буде у трансляції NASA або Space X на YouTube чи Facebook. А ще цього разу NASA запустила дві ініціативи для того, аби залучити всіх охочих до віртуальної участі у місії. Якщо ви завжди мріяли побачити, як би виглядав ваш посадковий талон на рейс «мис Канаверал-МКС» то ось він — лишилося лише вписати своє ім’я. А ще можна заповнити й роздрукувати собі віртуальний паспорт астронавта, попередньо зареєструвавшись тут.

Поділитись: