Держкіно скасувало наказ про реорганізацію Довженко-Центру перед тим, як суд мав винести рішення

Державне агентство України з питань кіно скасувало свій наказ про реорганізацію Довженко—Центру перед тим, як суд мав ухвалити своє рішення.

Про це повідомили у Центрі у Facebook.

Там зазначили, що у Господарському суді Києва 29 червня відбулося чергове судове засідання у справі щодо визнання незаконним наказу Держкіно про реорганізацію Довженко-Центру.

На цьому засіданні у планах були дебати — останні промови сторін та ухвалення рішення.

«Ще на минулому засіданні 27 червня представники Держкіно шукали підставу чи привід зупинити провадження у справі. Сьогодні відбулось щось дивовижне: представник Держкіно заявив клопотання про закриття провадження у справі у зв’язку із відсутністю предмету позову, тобто відсутністю наказу!» — йдеться у повідомленні.

Так, Держкіно видало новий наказ, яким визнало наказ про реорганізацію таким, що втратив чинність. Представники Довженко-Центру заявили, що не можуть радіти «цьому жесту», бо подібні накази Держкіно «владне видавати і скасовувати щодня».

А що кажуть у Держкіно?

Там заявили, що скасували наказ про реорганізацію, бо, серед іншого:

  • за ним були встановлені «певні строки», які стосувалися вчинення конкретних дій та були розраховані на персональне (індивідуальне) застосування. Нині строки вже сплили й не подовжувалися;
  • у Держкіно відбулася низка кадрових змін щодо людей, які були залучені до реалізації наказу, тому він потребував оновлення чи визнання таким, що втратив чинність;
  • це також обумовлено рішенням уряду про створення Державного фонду фільмів.

Конфлікт між Держкіно та Довженко-Центром

У середині серпня 2022 року в Довженко-Центрі повідомили, що Держкіно видало наказ про його реорганізацію, яка де-факто означає ліквідацію фонду.

Згідно з наказом, усі фільми з колекції та майно Довженко-Центру мають перейти державній установі «Науковий центр кінематографії України». Також зі структури Центру має бути виокремлене держпідприємство «Українська анімаційна студія», якій передадуть авторські права на українську анімацію, що зараз належать Центру.

У Держкіно пояснили своє рішення збитковістю та неефективністю Довженко-Центру, що підтримує свою діяльність коштом державної дотації.

У жовтні Довженко-Центр подав у суд на Держкіно з вимогою визнати незаконним і скасувати наказ про реорганізацію. Пізніше міністр культури Олександр Ткаченко заявив, що реорганізацію Довженко-Центру в такий спосіб, у який це відбувається зараз, вирішили припинити.

У листопаді Держкіно оголосило про зміну керівництва Довженко-Центру: Гончарук, яка виконувала обов’язки голови Довженко-Центру у 2021-2022 роках, відсторонили, а на її місце призначили «кризового менеджера» Юлію Каждан. Працівники Центру й активісти влаштували акцію проти її призначення. І того ж місяця Каждан написала заяву на звільнення, оскільки «розчарувалась у культурній спільноті».

Сама Олена Гончарук залишилась на посаді керівниці Музею кіно Довженко-Центру. Рішення відсторонити її від посади в.о. гендиректора у Держкіно пояснили збитковістю підприємства. За їхніми словами, Центр фактично не працює, здає 90% приміщень в оренду й отримує дохід (хоча за статутом є неприбутковим підприємством) та фінансування з бюджету.

Наприкінці грудня Держкіно оголосило конкурс на посаду керівника Довженко-Центру. Напередодні другого конкурсного засідання проти в.о. гендиректора Довженко-Центру Гончарук відкрили кримінальну справу за фактом заволодіння державними коштами службовими особами Довженко-Центру.

Зрештою, у лютому 2023 року оголосили переможців конкурсу — головою Довженко-Центру мала стати Гончарук.