Дочірня компанія Газпрому, яка займається будівництвом морського газопроводу в обхід України «Північного потоку-2», вивчає можливість створення дочірньої компанії та передачі в її управління останніх 50 кілометрів газопроводу, щоб ухилитися від виконання нової європейської газової директиви.

Про це повідомляє Financial Times з посиланням на власні джерела.

Якщо нову дочірню компанію створять та передадуть їй останні 50 кілометрів морського газопроводу, які передують виходу труб на берег Німеччини, то європейська газова директива не зможе поширюватися на весь «Північний потік-2», а сам Газпром зможе зберегти повний контроль над трубопроводом.

Зазначимо, що ухвалена газова директива ЄС наразі перебуває на стадії затвердження. Нею передбачено, що постачальник газу та компанія, яка забезпечує його транспортування мають бути відокремленими. Іншими словами, Газпром мав би передати «Північний потік-2» в управління іншій, не пов’язаній з ним компанії. Сама ж ці компанія має давати вільний доступ до трубопроводу не лише Газпрому, але й іншим компаніям-постачальникам. Тобто, Газпром не може бути єдиною компанією, яка користується трубопроводом.

Нагадаємо, що 13 лютого стало відомо, що уряди країн-членів ЄС та представники Європарламенту узгодили зміни до енергетичної директиви ЄС, у яких зменшили перешкоди для будівництва російського газопроводу в обхід України «Північного потоку-2».

В МЗС України повідомили, що ухвалення такого рішення у ЄС означає, що російський газопровід підпаде під європейське право, проте проблемним залишиться спосіб забезпечення дотримання європейських правил при транспортуванні газу через «Північний потік-2».

У Єврокомісії заявили, що нове газове законодавство застосують до «Північного потоку-2», після чого потужність газопроводу буде вдвічі меншою, ніж планувалося при його проектуванні та будівництві.

Нагадаємо, що 8 лютого стало відомо, що Франція та Німеччина досягли компромісу щодо змін до енергетичного законодавства ЄС. Зокрема, країни зняли перешкоди для будівництва російського газопроводу в обхід України.

Раніше Румунія, яка наразі головує у ЄС, винесла на обговорення ЄС зміни до енергетичного законодавства, яким пропонувала поширити європейські норми на морські газопроводи, в тому числі «Північний потік-2». Попередні країни, що головували в ЄС — Австрія та Болгарія — виступали проти цього, адже підтримують будівництво російських газопроводів в обхід України. Так само підтримує будівництво «Північного потоку-2» Німеччина.

Зазначимо, що мова йде про ухвалення рішення Європарламенту про поширення дії Третього енергопакета ЄС на російські газопроводи. Ця директива передбачає відділення функцій постачання газу від його видобутку.

Тобто, у разі його ухвалення, Росія мусить дозволити постачати газ через свої морські газопроводи іншим постачальникам та втратить контроль над ними. У разі відмови проводити таку реформу, європейським країнам заборонять купувати російський газ, що постачається російськими газопроводами.

Раніше повідомлялось, що Газпром збудував уже 600 кілометрів «Північного потоку-2» та завершив роботи у територіальних водах Німеччини.

Наразі Газпром отримав дозволи на будівництво «Північного потоку-2» у майже всіх країнах, через води та територію яких планують прокладати трубопровід, зокрема у Росії, Фінляндії, Швеції та Німеччині. Водночас, єдиною країною, яка поки не надала Газпрому дозвіл на спорудження газопроводу є Данія.

Північний потік-2, або Nord Stream-2 є другою гілкою проекту «Північний потік», націленого на постачання російського газу до ЄС в обхід України та східних держав-членів Євросоюзу. Перша гілка (Nord Stream-1) функціонує від 2011 — 2012 років. Друга гілка мала дозволити Газпрому постачати російський газ до ЄС без використання української газотранспортної системи.

Нагадаємо, Німеччина дозволила прокласти «Північний потік-2» на своїй території. США попередили Німеччину про санкції через газопровід «Північний потік-2».

Зазначимо, що транзит російського газу через газотранспортну систему України є однією з найбільших статей експорту українських послуг та приносить Україні щороку близько 3 мільярдів доларів.

Втрата Україною транзиту означатиме втрату значної частини валютної виручки.

Поділитись: