Хедлайнер Путін і анонімні «гості зі США»: як Росія намагається реанімувати фестивалі в окупованому Криму

Музиканти гурту Onyx
Музиканти гурту Onyxinstagram фестивалю RAP-Koktebel

В Коктебелі завершується фестиваль RAP—Koktebel, організований відомим російським пропагандистом Дмитром Кисельовим. 27 серпня там виступив американський репер Azizi Gibson, на завершення — оголошено виступ легендарного американського хардкор—реп—гурту ONYX і ще одного гурту зі США, назви якого не розголошують навіть у день виступу. Громадське вивчало сучасну фестивальну карту Криму.

Фестивалі — ще з доокупаційних часів один з головних інструментів збільшення кількості туристів у Криму. Курортна інфраструктура півострова давно застаріла і потребує значної модернізації, і в цих умовах нарощувати показники відвідуваності можна лише завдяки подовженню курортного сезону.

До 2014 року значні зусилля кримського міністерства курортів і туризму були спрямовані саме на це: окрім пропаганди зимового відпочинку, широко рекламувалася можливість завітати в Крим на травневі свята або на фестивалі початку осені. Саме так в останні передокупаційні роки відомий Koktebel Jazz Festival було пересунуто з серпня на вересень, в обмін на підтримку місцевої влади.

«Коктебель у серпні був добре завантажений туристами, а у вересні це вже ставало проблемою, — каже колишній міністр курортів і туризму Криму Олександр Лієв. — Саме у вересні влада і оргкомітет домовились проводити фестиваль, ми пообіцяли допомагати. Це було вигідно усім: і фестивалю, тому що організаторів буквально за руку водили по кабінетах чиновників, і місцевому бізнесу, тому що фестиваль подовжував високий сезон на 10-15 днів, а це десятки мільйонів гривень».

Перший курортний сезон в окупованому Криму відзначився закриттям або виходом з півострова багатьох фестивалів, які складали основу подієвого туризму. Відомі далеко за межами України Koktebel Jazz Festival і Z-Games того ж 2014 року пройшли на материковій частині України, інші, наприклад — «Соседний МИР», взагалі припинили існування.

Вигнання «КаZантипу»

Найгучнішою і найбільш показовою можна назвати історію фестивалю «КаZантип», який народився на однойменному мисі на сході Криму, а останні передокупаційні роки проходив у Поповці.

Президент «КаZантипу» Нікіта Маршунок радо вітав початок окупації півострову, визнавши результати «референдуму» ще до його проведення: «Республика Каzантип перша в світі держава, яка достроково визнає результати й легітимність Кримського Референдуму, заздалегідь поздоровляє великий Кримський Народ із правильним вибором і невідворотним благополуччям», — написав Маршунок у фейсбук 15 березня 2014 року.

Невідворотнє «благополуччя» настало для «КаZантипу» дуже швидко: вже в травні російська поліція розігнала «саміт міністрів Республіки Z» — пре-паті, на яке організатори і шанувальники фестивалю традиційно збиралися в травні. Вперше за 20-річну історію «КаZантип» виїхав з Криму — спочатку до грузинської Анаклії, де зустрів протести місцевих, у 2015 році фестиваль збиралися провести в Камбоджі, але за два тижні до початку «КаZантип» заборонили й там.

Спроба повернутися в кримську Поповку у 2015 році під іншою назвою, Befooz, закінчилася передбачувано. Фестиваль знеструмили і розігнали.

В 2019 році «КаZантип» планували провести на хорватському острові Крк, але дати початку фестивалю так і не оголосили через відсутність необхідних дозволів. Сам Маршунок тепер пише у фейсбук про втрачену свободу і анонсує прогулянки центром Москви під час акцій протесту.

Хедлайнер — Путін 

На кримському полі, яке зачистили від легендарних фестивалів, почали створювати нові, але трохи іншого гатунку.

Одразу після окупації почав набирати обертів фестиваль, який на горі Гасфорта проводить байк-клуб «Нічні вовки» Олександра «Хірурга» Залдостанова, близького друга Володимира Путіна. Фестиваль щороку отримує урядові гранти, 267 гектарів гори Гасфорта і її околиць були надані «Нічним вовкам» в оренду зі знижкою у 99%. Головна складова фестивалю — ідеологічна, уявлення про її характер можна отримати з такого уривка останнього байк-шоу:

Періодично відвідує «Нічних вовків» і Володимир Путін, вочевидь у якості хедлайнера цього ідеологічно зарядженого «фестиваля».

Ще один фестиваль, який має велику підтримку російського уряду і російського президента особисто — Koktebel Jazz Party.

Пропагандист Дмитро Кисельов стояв у витоків широко відомого Koktebel Jazz Festival, і коли після окупації Криму фестиваль поїхав у Затоку, Кисельов організував альтернативний. З Ольгою Скабєєвою у якості ведучої і Володимиром Путіним.

У всьому винний Держдеп?

Попри те, що фестиваль Кисельова має інформаційну (агентство «Червоний квадрат» Аркадія Ротенберга і весь державний медіахолдинг «Росія сьогодні», яким керує Кисельов) і фінансову підтримку від російського уряду, російський пропагандист скаржиться, що не може сформувати зірковий лайн-ап через «Держдеп США».

«Джазменам забороняє приїжджати туди Держдеп, який пише листи, — сказав Кисельов в інтерв’ю російському блогеру Юрію Дудю. — Якщо ми оголошуємо (виконавців — ред.) завчасно, він пише їм листи. Така історія була з чудовим трубачем, ветераном джазу Артуро Сандовалєм. Коли ми його заявили в Коктебелі, він отримав листа, і він нам його надіслав, про те, що Держдепартамент США не рекомендує йому виступати на фестивалі в Криму, в Коктебелі, інакше будуть штрафи і покарання».

Можливо, саме тому афіша Koktebel Jazz Party всі ці роки містить імена переважно російських артистів, серед яких трапляються рядки «гість зі США» або «гість з Німеччини» — конспірація потрібна, щоб виконавці до Коктебеля все-ж таки доїхали.

Щодо російських зірок — ситуація схожа. Для них виступ у Криму означає автоматичний недопуск до концертів на материковій частині України. В цій ситуації хтось демонструє принциповий підхід і досі не погоджується на запрошення і великі гонорари за виступи на окупованій території, а хтось — ставиться до ситуації більш прагматично.

Таким виявився, наприклад, гурт Billy`s Band, який у травні успішно відіграв концерт в київському клубі, а в серпні — приїхав на фестиваль до Кисельова до окупованого Коктебелю, де склав компанію «громадянці ЛНР» Юлії Чичеріній.

На досягнутому окупаційна влада не зупиняється і продовжує засновувати нові фестивалі. Подібним відкриттям цього літа став ще один спонсорований російським урядом фестиваль «Таврида-Арт» — суміш російських зірок (Гарік Сукачов, «Пікнік», «Ленінград») і російського мілітаризму — шоу військової авіації.