ENRU

Успіхи і невдачі кавового бізнесу — БІЗНЕС-ПЛАН

Кава — один із лідерів за обсягом світових продажів і поступається лише нафті. В Україні є своя особливість кавової культури — 70% напою споживається вдома. Заклади продають 25% кави, решта 5% припадає на автомати.

Кава від ботаніків

«Coffeе nerds» —«кавові ботаніки» — це МАФ, що робить каву із собою. Його власники Юрій Зазуляк і Сергій Андрусяк кажуть, що секрет популярності закладу — це продукт, якого немає в конкурентів. Адже хлопці працюють виключно зі свіжим обсмаженням.

За плечима Юрія та Сергія понад 5 років роботи за барною стійкою. Концепцію власного закладу друзі виношували довго, однак довго не наважувалися реалізувати задуми. Доки не вирішили — час настав, і пізніше такої можливості не буде.

Бізнес замість весілля

Початкові інвестиції для запуску проекту склали 10 тисяч доларів.

«Бабуся і дідусь збирали гроші на моє весілля. А я прийшов і сказав: «Мені потрібен бізнес!», — згадує Юрій.

Сергій тим часом позичав кошти в друзів. Однак відкриття кав'ярні збіглося з непростим періодом в історії України. Це внесло в бізнес-план партнерів значні корективи. Адже коли його складали, долар коштував 8 гривень. Після різкого обвалення курсу гривні  стартового капіталу не вистачило. Довелося значно урізати видатки.

Справа в якості

Вийшли «в нуль» на день хлопці за кілька місяців, а за рік уже повністю окупили проект. Попри високу конкуренцію, партнери сформували власну постійну аудиторію. Сьогодні до «Coffeе nerds» заходить близько 150-200 гостей на день. Хлопці кажуть, що вся справа в якості.

Яку каву пропонують, розповідає Юрій:

«У нас є моно сорт арабіки свіжого українського обсмаження, суміш арабіки та рабусти, а ще ми займаємося альтернативним приготуванням кави».

Крім того, партнери планують відкрити більшу кав'ярню.

Власники кав'ярні «Coffeе nerds» Юрій Зазуляк і Сергій Андрусяк Фото: Громадське 

Художник-бариста

Олександр Славінський у кавовій індустрії вже понад 7 років. Він відомий як засновник бренду Jesus Coffee, кав'ярень Fine і Big Cup.

До роботи з кавою Олександр багато подорожував, медитував і викладав малювання. У кавову гастрономію майбутній підприємець прийшов, подивившись фільм «Шоколад». Каже, раптом зрозумів, що кава — це не просто напій, а спілкування, яке змінює життя.

Першу кав'ярню Олександр відкрив у Києві на Бессарабському ринку у 2011-му році. Там він продавав органічну каву, однак клієнти були не готовими до такого продукту й формату «take away». За 2 місяці роботи гроші в підприємця закінчилися і точку продажу довелося закрити.

Божественна кава

Щойно перший проект зазнав фіаско, Олександр продавати органічну каву оптом і в роздріб через сайт.

Одним з каналів спілкування з аудиторією були спеціалізовані виставки, але новою епохою для бізнесу стали кавові фестивалі. Коли ж інтерес споживачів до органічної кави зник, Олександр перейшов на свіже обсмаження. Тоді він і створив власний бренд з гучною назвою Jesus Coffee.

Іменем Jesus, зізнається підприємець, його «нагородили» колеги з кавової тусовки:

«Усе почалося на фестивалях. Я просто був схожим на нього і хтось почав жартувати. Куди б я не йшов, мене так називали. Потім одна знайома запитала, чому б мені не зробити це брендом. Через 2-3 місяці я таки наважився і взяв цю назву офіційно».

Однак невдовзі самих лише фестивалів Олександрові вже було замало.

Кава, бар і… одяг!

Олександр хотів створити свіжо обсмажену каву за доступною ціною. Так народився проект Big cup. Для запуску знадобилося 7 тисяч євро, частину з яких дав партнер. Відкрившись у березні 2015-го, вже через півтора місяці заклад вийшов на рівень беззбитковості, а до кінця року повернулися всі вкладені інвестиції.

Такий стрімкий успіх запаморочив голову Олександрові й він загорівся ще одним проектом — кардинально несхожим на ті, якими займався раніше.

У 2016-му, об'єднавши фінансові зусилля з новими партнерами, він подарував життя ще одному закладу під назвою Fine. Початкові капіталовкладення склали 50 тисяч доларів. Сьогодні Fine об'єднує у своїх стінах кав'ярню, кав'ярню-бар і шоу-рум одягу.

Засновник бренду Jesus Coffee, кав'ярень Fine і Big Cup Олександр Славінський Фото: Громадське 

Не все так просто

Fine, Big cup та фестивалі... Олександр опинився на роздоріжжі трьох абсолютно різних проектів. Сумна доля спіткала кав'ярню Big cup.

«Через неуважність тут почали виникати проблеми. З'явився борг за оренду, почали продавати неякісний продукт. Проект опинився на межі», — розповідає Олександр.

Поки шукав вихід із критичної ситуації, орендодавець опечатав приміщення закладу за борги. Кав'ярня не працювала півтора місяці, але власник не збирався з нею прощатися. Він вирішив будь-що дати проекту другий шанс. Реалізувати цей задум вдалося завдяки новому партнеру. Олександр продав частину Big cup і тепер заклад знову приймає гостей.

Підприємець охоче ділиться досвідом і навіть надає консалтингові послуги. А передавши частину повноважень з управління бізнесом, Олександр нарешті знайшов час зануритися в кавову гастрономію.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — спільний проект Громадського й каналу «Настоящее время» про малий і середній бізнес в Україні.