«Кіно може міняти сприйняття та розвінчувати стереотипи» — інтерв’ю з куратором ЛГБТ-програми кінофестивалю «Молодість»

Координатор програми Sunny Bunny на кінофестивалі «Молодість» Богдан Жук
Координатор програми Sunny Bunny на кінофестивалі «Молодість» Богдан Жук«Молодість»

Майже 20 років на кінофестивалі «Молодість» існує програма Sunny Bunny, в якій показують стрічки ЛГБТ-тематики. Київ став другою європейською столицею після Берліна, де з’явився подібний конкурс. Ми поговорили з координатором програми Sunny Bunny Богданом Жуком про цьогорічний конкурс, українське ЛГБТ-кіно та актуальні проблеми спільноти. 

Про появу та назву Sunny Bunny

Нагороду започаткували у 2001 році. Мої колеги, зокрема Андрій Халпахчі, надихнулися ЛГБТ-програмою Teddy Берлінського кінофестивалю і дуже хотіли створити щось подібне в Києві. Спочатку програма називалася «Кохаючи інакше».

Назва Sunny Bunny з’явилася у 2007. Подейкують, так називався один з фільмів-переможців ЛГБТ-програми на «Молодості», але іронія в тому, що доказів цього немає. Думаю, Сонячний Зайчик, це асоціація з берлінським Teddy — і за змістом, і за назвою.

Я керую програмою з 2014 року. За цей час основний конкурс став добіркою виключно ігрових повнометражних стрічок, з’явилася позаконкурсна програма, де можна подивитися документалки та короткий метр.

Про актуальність ЛГБТ-програми на «Молодості»

Повертаючись до часів появи Sunny Bunny як прямого нащадка Берлінського Teddy. Моїх колег вразило, наскільки комфортно відбувався подібний захід у столиці Німеччини, наскільки юну авдиторію можна було там побачити. Науково визначено, що інша сексуальна орієнтація та гендерна ідентичність — варіація норми. Ця «нормальність» там прищеплюється вже давно. За допомогою подібних культурних проявів у тому числі.

В Україні ЛГБТ-тематика, на щастя, вже не геть табуйована, але спільнота й досі залишається маргіналізованою, однією з найбільш вразливих частин суспільства. Вона потребує підтримки, і саме такі події цьому сприяють. Потрібно, аби ЛГБТ-спільнота бачила себе на екрані, щоб розуміла свою присутність і невід’ємність від суспільства. Я знаю історію, коли український гомосексуальний хлопець, який усвідомив свій потяг до інших чоловіків, думав, що він один такий у світі — хворий чи ненормальний. Він просто не мав інформації, що це нормально. І це в часи інтернету та, здавалося б, абсолютної доступності будь-якої інформації.

Важлива функція події як частки великого фестивалю, а не відокремленої платформи, — вплив на сприйняття інших людей, які не належать до ЛГБТ-спільноти. Знову ж таки, я знаю випадки, коли людина вперше в житті на нашому фестивалі подивилася ЛГБТ-кіно і була вражена. Позитивно. Кіно може міняти сприйняття та зменшувати кількість стереотипів.


Координатор програми Sunny Bunny на кінофестивалі «Молодість» Богдан Жук«Молодість»

Про ЛГБТ-кіно і пост-ЛГБТ-кіно

Якщо говорити про кіноіндустрію, стрічки ЛГБТ-тематики також лишаються маргіналізовані, вони відокремлюються, як окремий жанр, що за визначенням є гомофобним, трансфобним. Тобто є кіно, а є ЛГБТ-кіно. Логіки в цьому немає, тому що тоді потрібно відокремлювати й гетеросексуальне кіно.

ЛГБТ-кіно часто піднімає питання самоідентифікації людини, її прийняття або собою, або близькими, або суспільством загалом. Натомість пост-ЛГБТ-кіно не бере цю проблематику у фокус, а приймає її як норму. Тобто тематика присутня на фоні та відіграє важливу роль, але вона не є центральною у фільмі. Фільм-відкриття цьогорічної програми Свята Френсіс можна віднести до пост-ЛГБТ-кіно. Також Психозію та Ріалто. У позаконкурсній програмі є чудова документальна стрічка Якби це була любов — на основі хореографічної постановки про рейви 90-х у Франції. Дуже раджу його подивитися.

Ми потроху інтегруємо ЛГБТ-стрічки в інші програми, але повністю відмовитися від окремої нагороди не готові. Ще не час зменшувати видимість цих фільмів, особливо зараз, коли більшість суспільств у світі радикалізується і треба цьому якось протидіяти — зокрема, через культуру й особливо кіно.

Про ЛГБТ-кіно в Україні

Воно є і його стає більше. Принаймні, у національному конкурсі «Молодості» українське ЛГБТ-кіно є завжди. Два роки тому стрічка Світлани Шимко про лесбійок у Радянському Союзі «Щасливі роки» отримала спеціальну відзнаку. Цьогоріч у національному конкурсі є документальна стрічка «Прощавай, Свєто» про трансгендерного чоловіка, що втік з Росії до України та намагається отримати тут притулок.

Хочу також звернути увагу на дуже важливу програму Другий фронт. Історії ЛГТБ-військових. Це документальні фільми про чотирьох військових, які репрезентують абревіатуру ЛГБТ. Тобто є лесбійка, гей, бісексуальна жінка та трансгендерний чоловік. Праворадикальні рухи часто дорікають ЛГБТ-спільноті, мовляв, ви виходите на марші, а підіть повоюйте. Наші герої — військові, які роблять камінг-аут і кажуть, що нас таких багато — тих, що воюють, волонтерять, є у складі українських збройних сил. Ці люди воюють і захищають нашу свободу, незалежність, але водночас їм доводиться воювати на другому фронті (власне, звідки й назва програми) — за свою ідентичність і прийняття суспільством.

Координатор програми Sunny Bunny на кінофестивалі «Молодість» Богдан Жук та директор кінофестивалю Андрій Халпахчі «Молодість»

Щодо становища ЛГБТ-кіно на державному рівні. Кіно в Україні й досі є доволі ризикованим бізнесом, а точніше це рідко буває бізнес і те, що приносить гроші. До того ж мало хто братиметься за таку тематику. Щодо державного фінансування також є питання. Наскільки я пам’ятаю, в останні роки проєкти на ЛГБТ-тематику до Держкіно подавалися, але жоден не пройшов. І тут незрозуміло — чи то проєкти були недостатньо хороші, чи є певні упередження у людей, які це розглядають. Чув, що планується вихід «першого в Україні» повнометражного ЛГБТ-фільму від продюсерів серіалу «Перші ластівки» (а це, до речі, теж важливий приклад висвітлення ЛГБТ-проблематики в Україні — і стигматизацію, і булінг, і упередження). Сподіваюся, вийде фіналізувати цей проєкт.

Про must see стрічки цьогорічної Sunny Bunny

Дівчинка — французький документальний фільм, надзвичайно щемлива історія про дівчинку, яка народилася в тілі хлопчика. На момент зйомок їй сім років, у стрічці ми бачимо, як героїня та її сім’я борються із суспільством, яке, здавалося б, мало бути більш сприйнятливим, але в людей з цим серйозні проблеми.

Лінгва Франка — історія нелегальної іммігрантки, яка намагається залишитися в Нью-Йорку. Головна героїня — трансгендерна жінка. Ця філіпінсько-американська стрічка доволі незвично підходить до трансгендерної проблематики, адже найчастіше такі фільми показують перехід, або підготовку до переходу.

Моффі — південноафриканський фільм про армію, війну та прийняття своєї сексуальної орієнтації в жорсткому мачистському оточенні.

Ріалто — головний герой відчуває потяг до іншого чоловіка, він дуже сумнівається у своїй сексуальній ідентичності.

Суховій — візуально і емоційно дуже цікава бразильська робота. Відвертий еротичний фільм з неймовірною музикою, який 100% варто подивитися.

Переможця програми Sunny Bunny можна буде подивитися в кінотеатрі «Жовтень» 30 серпня о 22:30. За новинами фестивалю стежте в telegram-каналі «Молодості».

hromadske — інформаційний партнер заходу.