ENRU

Коли в Україні з’являться нові мости?

1de57f74f3ffe1fd3
Будівництво Подільсько-Воскресенського мосту у Києві, 6 квітня 2017 року Фото: Володимир Гонтар/УНІАН
Мости в Україні традиційно — найдорожчі інфраструктурні проекти. Будуються вони повільно та потребують мільярдів гривень. Інвестувати в проекти, які триватимуть роками, не поспішає ні центральна, ні місцева влада.

Тим часом транспортні потоки в Україні ростуть швидше, ніж дорога мостова інфраструктура, а кількість мостів через великі річки давно не задовольняє потреби вантажних перевізників. Найпроблемніша — переправа через найбільшу річку України — Дніпро.

Щоб переправити вантажі на інший берег Дніпра транспортним та логістичним компаніям доводиться подовжувати маршрути, прокладаючи їх через великі міста й переплачуючи за пальне. Як наслідок — невиправдано дорогі перевезення та невиправдана витрата часу.

Проблему визнають у Міністерстві інфраструктури:

«Логістика, кількість автомобілів, вантажного транспорту, пасажирського транспорту настільки виросла, що без мостів економіка цілих регіонів задихається», — нарікає заступник міністра Віктор Довгань.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «За 5 років ми з'єднаємо якісними дорогами всі облцентри», — очільник Укравтодору

У найближчі плани Мінінфраструктури входять чотири проекти великих мостів. Розраховують передусім завершити недобудовані мости в Києві та Запоріжжі, розпочаті ще у 2000-ні. Вартість спорудження київського Подільсько-Воскресенського мостового переходу оцінюється в 11 мільярдів гривень, з яких 4 мільярди вже використали. Від 6 до 7 мільярдів київська міська влада ще має залучити. Добудова мосту в Запоріжжі орієнтовно коштуватиме від 100 до 150 мільйонів доларів США.

Ще два нові великі мости наразі існують лише на папері. За рахунок позики від китайського «Ексімбанку» планується звести міст через Дніпро в Кременчуці вартістю 340 мільйонів доларів США.

А коштом кредиту від Японського агентства міжнародного співробітництва — міст через Південний Буг поряд із Миколаєвом. Вартість «японського мосту» досі узгоджується. Та навіть якщо остаточні угоди укладуть цього року, роботи на цих об’єктах розпочнуться лише у 2019-му.

«Подільсько-Воскресенський, Кременчуцький, Запорізький і Миколаївський мости — це об’єкти критичної інфраструктури, які необхідно було збудувати ще вчора», — каже Віктор Довгань.

Так, проект київського Подільського мосту затверджений Київрадою ще в 1993 році. Уже тоді пропускна здатність київських мостів була недостатньою, щоб задовольнити потреби мешканців лівого берега столиці.

«Вона нижча того рівня, який зможе забезпечити бодай якусь роботу інфраструктури. Підвезення та відправку вантажів, не кажучи вже про рух людей. Існуючі мости, звичайно, не впораються із цією кількістю транспорту», — стверджує архітектор-мостобудівник Михайло Корнєєв, який розробив проект київського Подільського мосту.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Автобусом, літаком, поїздом: як зміняться пасажирські перевезення — інтерв’ю з міністром

Будівництво Подільсько-Воскресенського мосту у Києві, 6 квітня 2017 року Фото: Володимир Гонтар/УНІАН

Від часу затвердження проекту Подільського мосту минуло понад 25 років. Але кінця будівництва не видно й донині. Проект продовжує видозмінюватися. Михайло Корнєєв сумнівається, що колись побачить міст збудованим. Утім, після виділення на будівництво мосту понад 1 мільярда гривень роботи з його спорудження відновилися.

«На будівництві щоденно у дві зміни працюють близько 180 робітників. Тобто повний робочий день 12 годин», — розповідає головний інженер КП Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд міста Києва Олександр Здольник.

Нині будівництво Подільського мосту триває на Рибальському острові й на лівому березі Дніпра. Здати міст в експлуатацію доручили навесні —влітку 2021 року.

Опір будівництву тривалий час чинили мешканці дачного масиву «Русанівські сади», через який прокладатимуть міст. Щоб отримати дозвіл на знесення приватних будинків київській владі доводиться домовлятися з їхніми власниками про компенсацію. Торік знесли 62 будинки. Але незгодні лишаються й досі.

«Близько 12 людей. Ми врегульовуємо питання з ними в судовому порядку. Тому що люди не погоджуються звідси їхати. Їх або не влаштовує сума компенсації, або вони просто звикли до цієї ділянки», — запевняє Олександр Здольник.

Фахівці ж стверджують, що Подільський міст, хоч і перерозподілить транспортні потоки, не вирішить проблему з транзитним транспортом, який перевантажує інші київські переправи. Так, з 350 тисяч автівок, які щодня перетинають столичні мости, близько 100 тисяч прямують через Київ транзитом.

«Транзитний транспорт, який іде з усіх областей, з усіх регіонів проходить через Київ. Можна було б транзити з усіх цих напрямків пускати повз місто. Завантаженість основних київських мостів суттєво б зменшилася. Вантажівки пішли б із міста», — стверджує Валерій Палій — гендиректор компанії «Союзтранспроект», що спеціалізується на будівництві дорожньої та мостової інфраструктури.

Проекти будівництва окружних доріг навколо столиці обговорюються вже понад 15 років. Усі вони передбачають зведення нових мостів на півночі та на півдні Києва. Фахівці з інфраструктури стверджують, що це могло б розвантажити київські мости на 25 — 30%.

«Щоб переправляти автомобілі з правого на лівий берег у Києві потрібно десь близько 7 мостів. На сьогодні в місті є чотири», — пояснює Олександр Здольник.

Коли з’являться гроші на зведення нових мостів, які дозволили б збудувати дорожні кільця навколо Києва, наразі невідомо. А в Міністерстві інфраструктури взагалі вважають, що проект великої окружної дороги поблизу Києва частково втратив актуальність через перерозподіл транспортних потоків.

«Змінився транзит і змінилась логістика. До Революції гідності 40% експорту й імпорту відбувалось на схід до Російської Федерації. Відповідно, нам потрібно було обходити місто Київ з півночі, з півдня. Нині 40% іде на захід», — каже заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань.

Проектувальник Подільського мосту Михайло Корнєєв стверджує, що навіть за умови найшвидших темпів будівельних робіт, завершення недобудованих мостів у Києві та Запоріжжі потребуватиме більше часу, ніж заявлено в офіційних планах:

«5 років — це дуже оптимістичний термін для Подільського мосту. А Запорізький можна завершити за 2,5 роки», — вважає мостобудівник.