На Занзібарі «лежачі поліцейські» знизили смертність рідкісних мавп на дорогах

Колобус Кірка
Колобус КіркаFlickr

Науковці з'ясували, що встановлення «лежачих поліцейських» допомогло значно знизити смертність рідкісних мавп на дорогах острова Занзібар.

Про це йдеться в дослідженні, опублікованому в журналі Oryx.

Загалом будь-де дороги є небезпечними для диких тварин: вони гинуть під колесами, а для будівництва автошляхів люди знищують ареали їхнього проживання. Науковці з Бангорського університету (Велика Британія) вирішили перевірити вплив доріг на популяцію рідкісного виду мавп — колобусів Кірка (Piliocolobus kirkii).

Ці примати проживають тільки на Занзібарі, їхню популяцію оцінюють у 5 800 особин, приблизно половина з яких мешкає в національному парку Джозані-Чвака Бей. Проте через південну частину парку проходить широка дорога, тому тварини гинуть там під колесами.

У своєму дослідженні науковці проаналізували всі відомі випадки загибелі ссавців під колесами в період із січня 2016 року до грудня 2019-го. За цей час загинули 29 колобусів Кірка, що дає результат в одну загибель на шість тижнів. Хоча вчені зазначають, що реальне число більше, адже інколи травмованим мавпам ще вдається піти з дороги, і вони помирають невдовзі десь у лісі.

Згідно з цими оцінками, групи мавп, які живуть поруч із дорогою, щороку втрачають через автомобілі 1,77-3,24% від своєї чисельності. Це приблизно стільки ж, скільки інші види колобусів втрачають через атаки хижаків (колобусам Кірка на Занзібарі природні хижаки не загрожують).

Дорогу, яка проходить через парк, заасфальтували в 1996 році, тож відтоді машини почали їздити швидше, а тварини — частіше потрапляти під колеса. За тодішніми оцінками, щорічні втрати груп приматів, які жили біля дороги, становили 12-17% від загальної кількості, тобто колобуси гинули куди частіше, ніж у 2016-2019 роках.

Автори дослідження дійшли висновку, що значне зниження смертності на дорогах пов’язане з чотирма «лежачими поліцейськими», які поклали на дорозі в парку, а також, імовірно, зі встановленими попереджувальними знаками.

Водночас зоологи вказують, що «лежачі поліцейські» є тільки на 600-метровій ділянці траси, тож аби ще знизити смертність серед приматів, слід покласти їх і на інших ділянках, а також на дорогах за межами парку, де мавпи проживають і так само гинуть під колесами.