Проєкт нового поділу на райони, запропонований урядом Володимира Гройсмана в межах реформи місцевого самоврядування. Нові межі районів позначено жовтим кольором
Фото:

Кабінет міністрів України

Верховна Рада підтримала проєкт постанови про ліквідацію 490 районів і створення нових 136. Напередодні люди перекрили дороги та влаштували під Верховною Радою акцію протесту. Вони нарікають на те, що в новому поділі районів не врахували їхні інтереси, тепер до громад не надходитимуть гроші, вони втратять культуру й самобутність, в управлінні буде хаос, а по довідку треба буде їхати кілька годин до районного центру. hromadske розповідає, чи насправді все так погано.

Навіщо зменшили кількість районів?

Це частина реформи децентралізації. На першому її етапі створили об’єднані територіальні громади. Потім — укрупнили райони. За таким устроєм повинні відбутися місцеві вибори, які призначені на 25 жовтня.

Щоправда, для того, аби реформа запрацювала на повну, потрібні зміни до Конституції, за якими впроваджується інститут префектів замість райдержадміністрацій. Його мета — нагляд за конституційністю та законністю рішень органів місцевого самоврядування. Префект не має залежати від місцевих політичних еліт. І його мав би призначати та звільняти Кабмін, оскільки префекти — це частина виконавчої влади. Хоча в запропонованих Зеленським змінах до Конституції вертикаль префектів — у підпорядкуванні президента.

Хто вирішив, як саме будуть поділені райони?

Межі районів встановлюються по зовнішній межі територій сільських, селищних, міських територіальних громад, які входять до складу району.

У 2019 році в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України розробили методику, за якою має відбутися укрупнення районів. Серед головних критеріїв: у новоутвореному районі повинно мешкати щонайменше 150 тисяч людей; його центр — найбільше місто, що також є географічним центром, а відстань до нього з будь-якої точки району не перевищує 60 кілометрів; компактність, географічна цілісність і нерозривність території.

Як ми тепер будемо голосувати?

У тих районах, які ліквідували, райради не обиратимуть. Натомість будуть обирати 1470 голів громад, 136 районних рад та 22 обласні ради. Вибори до обласних рад Донецької та Луганської областей поки що проводити не будуть.

Як пояснює громадянська мережа «ОПОРА», вибори місцевих депутатів відбуватимуться в територіальних виборчих округах, на які буде поділене місто, район чи область. Партія формуватиме два типи списків кандидатів. Один — загальний. До нього будуть входити всі кандидати, яких висунула партія. Він називається єдиним виборчим списком. Передбачено, що існуватиме кілька окремих списків для територіальних виборчих округів.

У бюлетені буде перелік партій і декількох кандидатів, яких висуне кожна політична сила в територіальному виборчому окрузі. Виборцеві треба буде обрати партію, за яку він голосує, і кандидата з переліку. Виборці з одного міста, які належать до різних територіальних виборчих округів, матимуть однаковий перелік партій, але різний список кандидатів, яких ці партії висунули.

Як на місця тепер надходитимуть гроші? Їх точно не стане менше?

15 липня депутати ухвалили в першому читанні законопроєкт №3614. Він передбачає, що 60% податку на дохід фізичних осіб мають залишатися в громаді. Сільські, селищні, міські бюджети більше не залежатимуть від району — гроші громадам виділятимуть напряму з держбюджету. Субвенції та дотації також будуть надходити одразу в громади.

Куди тепер їхати по довідку?

Ті послуги, які люди отримували на рівні районного центру, тепер будуть доступні в місцевих центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП). Сьогодні 767 громад їх не мають. Але, за планами, через два роки мережа ЦНАПів у громадах повинна розширитися. Також вони планують удосконалити систему центрів, аби люди могли вирішувати там адміністративні, комунальні, соціальні питання; щоби там працювали представники центральних органів виконавчої влади, територіальних підрозділів.

Прокуратура, суд, органи податкового нагляду, казначейство мають бути розташовані в районному центрі. Утім, за словами голови правління Центру політико-правових реформ Ігоря Коліушка, якщо район складається з кількох територій з рівноправними центрами, органи виконавчої влади можна розподіляти між містами.

Проблема може виникнути, якщо ви, наприклад, захочете поїхати на громадські обговорення в районну раду, що розташована за сотню кілометрів від вашої громади. 

А як тепер потрапити до лікарні?

Спочатку районні лікарні (як і решта об’єктів: театри, кінотеатри, інтернати) мають підпорядковуватися районним радам. Пізніше їх повинні передати на баланс громад.

Госпітальних округів, опорних шкіл і лікарень нове районування не стосується. Якщо в районі, який зменшується за розміром, є важливий об’єкт інфраструктури, його не закриватимуть. На рівні кожної об’єднаної територіальної громади також має бути центр медичної допомоги.

Незалежні завдяки вам

Ми працюємо незалежно від політиків та олігархів. Наша журналістика існує завдяки вам. Ви можете підтримати нас, а ми зможемо продовжити розповідати, що насправді відбувається.

Поділитись: