ENRU

«Гіві» та «Моторола» проти Савченко та Джамали: за чим полюють філателісти по обидва боки фронту

23edc54a10866ae23
Перша марка так званої «ДНР» «Гіві та Моторола — Герої Новоросії» була презентована 9 травня 2015 року в присутності самих персонажів, тоді ще живих Фото: Ігор Бобирєв/«Новая газета»
Десятки тисяч марок із зображеннями так званих героїв самоназваних «ДНР» та «ЛНР» випускаються в невизнаних республіках. Це давній спосіб ідеологічної пропаганди і не останній метод заробітку. Кількість ідей та варіацій не порівняти з Україною. Чи марять філателісти цими екземплярами і скільки коштують марки із зображеннями «Гіві» та «Мотороли»?

Віктор Буравкін, філателіст:

«Те, що самоназвані «ЛНР» і «ДНР» випустили та продовжують випускати свої поштові марки — логічно і зрозуміло. Так історично склалося, що марка — не тільки знак поштової оплати, а й візитна картка держави разом з прапором, гербом і гімном. Це потужний інструмент легітимізації, причому неважливо: визнана країна чи ні.

На півдні Камеруну є самопроголошена держава Амбазон: її проголосили місцеві полковники, які влаштували переворот. Там з’явилася серія марок Амбазон, чомусь присвячена радянському трамваю. Очевидно, що це спекулятивний випуск, друкувався він, скоріш за все, в Росії або в Європі.

До бюджету багатьох слаборозвинених країн йде вагомий прибуток від продажу марок філателістам. Випусків може бути до 150 на рік. Кожні два-три дні виходить нова серія марок по двадцять п’ять. Це серйозні гроші. Інше питання: чи це марки в прямому сенсі слова.

Стосовно так званих «ДНР» і «ЛНР» у мене ті ж запитання. Більшість їхніх марок є у відкритому продажі на місцевій пошті та використовуються для поштових відправлень. Тобто начебто все в порядку. Але, за моєю інформацією, ці відправлення ходять в основному самими ж «ДНР-ЛНР» та в Росію. На міжнародному рівні їх немає або майже немає.

Тиражі, якими випускають марки по обидва боки конфлікту, доволі помітні. 50-60 тисяч за сучасними мірками — це багато. Звичайно, пошті зараз не потрібно стільки марок, тому що існує інтернет, тут, звичайно, робиться ставка на колекціонерів та спекулянтів.

Насправді ж, кількість людей, на яких це розраховано, в рази вища. Конфлікт на Донбасі — в центрі суспільної уваги, і кожна марка, присвячена йому, широко обговорюється не тільки фахівцями, але й у великому медіа-світі. Таким чином, аудиторія може досягати півмільйона.

Не можна недооцінювати пропагандистську міць цих квадратиків. Поки на цьому полі «ДНР» і «ЛНР» переграють українців. Марок, присвячених політичним подіям, у них більше, виходять вони оперативніше та мають більш чіткий меседж, ніж українські. Зате українські більш художні.

Рівень ранніх «деенерівських» марок нижчий, вони виглядають незугарно і примітивно. Можна, звичайно, вважати їх твором наївного мистецтва, але це, як то кажуть, на любителя. Чимось вони нагадують марки Північної Кореї. Хоча якраз це додає впевненості, що продукт автентичний і зроблений саме на Донбасі.

Прикладів, коли країни що воюють випускають марки, висвітлюючи події з діаметрально протилежних позицій, повно. Найхарактерніший — СРСР і Німеччина під час Другої Світової. В обох сторін були марки загально-пропагандистського характеру: «Будь героєм», «Бий ворога». До речі, радянська марка, присвячена 22 червня 1941 року, була випущена тільки в серпні. В ті часи термін невеликий, але зараз, звичайно, темпи інші.

Марки німців високої художньої якості та неймовірно агресивні. На них запросто міг бути зображений бомбардувальник, що бомбить місто, або танк, який розстрілює будинок. У нас обмежувалися, як правило, зображенням солдата з автоматом або гранатою і написом «Бей фашистскую гадину!». А ось за поліграфією німці нас помітно перевершували.

Цікавий випадок марок, присвячених інавгурації Захарченка: вони поширювалися закритим способом, за спецзапитом. Це класичний приклад спекулятивного випуску для потреб філателістів і збагачення наближених.

Був схожий приклад і в Росії. У 2008-му випустили блок, присвячений інавгурації Медведєва. Тираж триста штук — явно не для поштових справ. По суті, це сувенірний листок, а не марка. І поширювали його серед своїх. Але в каталоги Медведівський блок внесений, і якщо ти збираєш хронологію сучасної Росії, тобі треба його мати. А ціна, звичайно, зросла до небес. Цифри, які називають на форумах, можна порівняти з вартістю непоганого автомобіля».

/Записав Ян Шенкман, «Новая Газета»

«ДНР»

Донецькі марки стають раритетами, навіть не встигнувши вийти у світ. Не тільки через політичний статус так званої «республіки», а й через порівняно невеликі тиражі. Багато з них уже зникли з вільного продажу. Ціна на ці раритети в Москві іноді зростає в десятки разів. Навіть в офіційному продажі в РФ свіжі марки «ДНР» коштують вдвічі-втричі дорожче, ніж у Донецьку.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Украв, випив — в «ДНР»: ким був бойовик «Моторола»

Перша марка так званої «ДНР» «Гіві та Моторола — Герої Новоросії» була презентована 9 травня 2015 року в присутності самих персонажів, тоді ще живих. «Гіві» і «Моторола» зображені на тлі прапора «Новоросії». Дизайн розроблений Леонідом Кіпарисовим. Номінал марки 14 рублів. Тираж 66 000 примірників. Сьогодні її ціна піднялася до 350-500 рублів.

Фото: Ігор Бобирєв/«Новая газета»

Наступним за хронологією стало зчеплення марок «Слава Шахтарям». Воно складається з трьох марок із зображенням пам’ятника «Визволителям Донбасу» і карти Донецької області. Презентована 30 серпня 2015 року. Номінал 24 рублі. Тираж 21 000 примірників.

4 листопада 2015-го випущений обмеженим тиражем блок «Річниця інавгурації Глави Донецької Народної Республіки». Він не надходив у прямий продаж, видавався на пошті тільки за особливим розпорядженням. Блок складається з чотирьох марок із зображенням Олександра Захарченка: «Дебальцеве» (номінал — 12 рублів), «Інавгурація» (22 рублі), «Саур-Могила» (14 рублів), «Парад Перемоги» (24 рублі). Тираж всього 400 примірників, не дивно, що підробки стали з’являтися на ринку відразу після виходу блоку.

Фото: Ігор Бобирєв/«Новая газета»

1 червня 2016 року, на Міжнародний день захисту дітей, «Пошта Донбасу» презентувала в центрі «Арт-Донбас» лист художніх марок «Спасибі, докторе Ліза!», присвячений пам’яті директорки «Справедливої ​​допомоги» Єлизавети Глінки, яка загинула під час авіакатастрофи над Чорним морем в грудні 2016- го. Це перша марка, випущена спільно поштою «ДНР» і «ЛНР». Блок складається з п’яти марок. Номінал — 30 рублів (ціна блоку 150 рублів). Тираж кожної марки — 20 000 екземплярів.

23 лютого 2017 року випущено блок «Героям Донецької Народної Республіки присвячується», що складається з восьми марок із зображенням нагороджених званням «Героя Донецької Народної Республіки». Як фон використано зображення монументу «Жертвам фашизму», у верхній частині блоку поміщена медаль «Золота Зірка», в нижній — цитата з фільму «Офіцери»: «Є така професія — Батьківщину захищати».

Фото: Ігор Бобирєв/«Новая газета»

Блок вийшов всього через два тижні після загибелі бойовика Михайла Толстих (позивний «Гіві»). Крім «Гіві», на марках номіналом 20 рублів розміщені зображення і дати життя загиблих командирів «ДНР»: Романа Ниркова, Костянтина Костенка, Віталія Захарчука, Арсена Павлова («Мотороли»), Олександра Немогая, Олега Гришина, Миколи Алфьорова. Номінал блоку — 160 рублів. Тираж — 5000 екземплярів.

Марки «ДНР» популярні серед філателістів не тільки Росії, а й України. Щоправда, на українських пропускних пунктах їх конфіскують. Але ті марки, які все ж вдається провезти контрабандою через КПП, мають попит у Києві, де їхня ціна зростає в кілька раз.

/Ігорь Бобирєв, Донецьк, «Новая Газета»

Україна

В СРСР поштові марки були одним з інструментів, за допомогою яких просувалася ідеологія і створювався пантеон героїв. Парадокс, але українські політичні еліти, які виросли на радянських формах піару, приділяли мало уваги філателії. З 1994 року, коли був створений державний монополіст «Укрпошта», маркам як інструменту міжнародного просування держави, була відведена роль другого плану.

Отже, рік 2014-й. Перемога євромайдану, втеча Януковича, анексія Криму, проголошення так званих «ДНР» та «ЛНР» і початок активних військових дій. Становлення української армії, сплеск волонтерського руху, добровольчі батальйони, збитий малайзійський «Боїнг», бої на Савур-Могилі та початок боїв за Донецький аеропорт.

Все це могло б знайти відображення у філателії. Однак перша марка, пов’язана з політичними змінами, «Євромайдан 2013-2014» з фотографією революційного Майдану Незалежності, була презентована лише 22 серпня. Номінал — дві гривні. Тираж — 233 000 екземплярів.

Фото Андрій Капустін/«Новая газета»

Наступна марка, вже безпосередньо присвячена військовим діям, була представлена ​​5 грудня 2014 року. Назва «За честь! За славу! За народ!». З зображенням сапера з Кам’янця-Подільського з позивним «Француз» — Олексія Шинальського, який став уособленням образу воїна АТО. Як розповів сам Олексій, після того, як він прокинувся відомим, йому поміняли позивний з «Француза» на «Марку». Номінал — дві гривні, тираж — 183 000 екземплярів.

Фото Андрій Капустін/«Новая газета»

9 грудня «Укрпошта» спільно з Міністерством оборони і Національною гвардією випускає серію конвертів «Героям Слава!» з портретами воїнів, загиблих в АТО. На перших чотирьох конвертах — фото загиблих у зоні АТО українських військових, яким надано звання Героя України: генерал-майор Сергій Кульчицький, полковник Тарас Сенюк, підполковник Костянтин Могилко та старший лейтенант Євген Зеленський.

У 2015 році до першої річниці Майдану була випущена поштова марка роботи художника Костя Лавра — «Небесна сотня», презентована 20 лютого. Номінал — дві гривні, тираж — 197 000 примірників. Ці марки були надруковані на оригінальних листах по десять штук. У центрі маркового листа розміщені імена всіх героїв «Небесної сотні», які загинули на Майдані 20-21 лютого 2014 року.

У травні 2015 року, до першої річниці анексії Криму, «Укрпошта» випустила серію з чотирьох поштових мініатюр, присвячених історії та культурі кримськотатарського народу — «Кримські татари». Як нагадування про те, що Крим — це Україна, а кримські татари — один з численних народів країни. Номінал кожної марки — три гривні. Тираж — 130 000 екземплярів.

Фото Андрій Капустін/«Новая газета»

25 березня 2016 року «Укрпошта» ввела в обіг дві марки, присвячені сучасній українській зброї: БТР «Дозор-Б» та танк «Оплот» (номінал кожної марки — три гривні, тираж — 130 000 примірників).

А до Дня незалежності, 23 серпня, була пущена в обіг марка «Краса і велич України. Луганська область. Луганський залізничний вокзал». Марки вийшли саме в той час, коли і Луганськ, і вокзал перебувають під контролем бойовиків так званої «ЛНР» з 2014 року. Номінал — дві гривні сорок копійок, тираж — 130 000 екземплярів.

У 2017-го поки що жодної поштової марки, пов’язаної з війною на Донбасі та прикордонних події, не випустили. Якщо не брати до уваги марки з портретом переможниці «Євробачення 2016» — кримськотатарської співачки Джамали.

Перелік буде неповним, якщо не згадати про, так звані, «власні марки», які «Укрпошта» випустила 28 березня 2015 року. Клієнт може розмістити на точній репліці поштової марки своє фото, фото знайомих, рідних, а також логотип свого бізнесу. В березні 2015 року «Укрпошта» відправила в Росію поштовий лист із зображенням ув'язненої у той час в московському СІЗО «Матросская Тишина» Надії Савченко, який їй передали в тюремну камеру на знак підтримки українських поштовиків.

/Андрій Капустін, «Новая Газета»

/Матеріал надруковано в рамках російськомовного партнерства