Повернення блудних колгоспників: чому рибалки з «Норду» не можуть потрапити до Криму
Звільнені рішенням судів ще 6 квітня, рибалки керченського сейнера «Норд» за довгі вихідні двічі намагалися повернутися до Керчі за допомогою російських дипломатів.
Однак українські прикордонники не визнають їхнього російського громадянства, а судно, найпевніше, конфіскують на користь держави.
Ралі з дипломатами
Увечері 7 квітня до пункту пропуску «Гоптівка» на україно-російському кордоні в Харківській області, під'їхало два автомобілі Volkswagen з дипломатичними номерами РФ. Окрім працівників російського консульства, в автівках були й інші пасажири —дев'ятеро членів екіпажу сейнеру «Норд», затриманого українськими прикордонниками ще 25 березня.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Тюлька під російським прапором: за що в Україні судять рибалок судна «Норд»
Майже два тижні рибалки провели на борту судна в Бердянську. Вони вийшли з рідної Керчі 24 березня — ловити тюльку в Азовському морі. Та вже наступного дня неподалік берегів Запорізької області «Норд» затримали українські прикордонники. Причина — порушення заборони української влади, яка після окупації Криму закрила керченський порт.
Наступної ночі екіпаж з рибалками прибув на КПВВ «Чонгар» на адміністративній межі з Кримом. Однак українські прикордонники знову не дали морякам повернутися на окупований півострів
Лише 6 квітня капітана «Норду» Володимира Горбенка формально заарештували Херсонським судом за підозрою у вчинені кримінального злочину — порушенні порядку виїзду з тимчасово окупованої території «з метою заподіяння шкоди державним інтересам». Інших членів екіпажу Приморський районний суд Маріуполя оштрафував за те ж порушення, тільки за м'якшою, адміністративною статтею. Відтак дев'ятьох рибалок мали звільнити.
Однак повернутися додому в них не вийшло. Українські прикордонники відмовилися пропускати пасажирів дипломатичних автівок до Росії через харківську ділянку кордону, і навіть склали на рибалок нові адміністративні протоколи, звинувативши у спробі незаконного перетину держкордону в Харківській області.
«Під час прикордонного контролю особи, які їхали як пасажири, замість паспортних документів пред'явили посвідки на повернення до РФ, які не дають права для перетину кордону», — прокоментували інцидент у ДПС у суботу ввечері.
Наступної ночі екіпаж з рибалками прибув на КПВВ «Чонгар» на адміністративній межі з Кримом. Однак українські прикордонники знову не дали морякам повернутися на окупований півострів, оскільки ті не мали українських паспортів.
Капітан керченського судна «Норд» Володимир Горбенко під час засідання Херсонського міського суду з обрання йому запобіжного заходу, 5 квітня 2018 року. 10 квітня суд звільнив Горбенка з-під варти Фото: Крим.Реалії (RFE/RL)
Паспортна плутанина
Ситуація з поверненням екіпажу «Норду» є ще одним прикладом конфлікту українського законодавства з реальним життям мешканців окупованого Криму.
Рибалки працюють у керченському «Колгоспі імені 1 травня», який після окупації Криму перереєструвався за російським законодавством. Вони вважають себе громадянами РФ і мають російські паспорти, видані в Керчі. В Україні їхні інтереси захищає російське консульство, яке, втім, відмовилося коментувати ситуацію на запит Громадського.
Однак українська влада не визнає документів, виданих окупаційною адміністрацією Криму. Отже, ставляться до рибалок як до українських громадян, що виїхали з півострова в обхід пропускних пунктів, порушуючи встановлений порядок.
Горбенко залишив слідчий ізолятор лише 10 квітня близько 17 години. Після обстеження в лікарні він мусить прибути до Головного управління СБУ в АРК в місті Херсон
Російські паспорти в команди конфіскували прикордонники. Повернутися до Криму без них екіпаж «Норду» також не може, як і виїхати на територію РФ через пункти перетину кордону на півночі.
Дмитро Щербина та Володимир Войтюк — київські адвокати, найняті «Колгоспом імені 1 травня» — захищають рибалок в українських судах як українських громадян. Однак у понеділок і вівторок вони так і не змогли пояснити Громадському механізм повернення команди «Норду» до рідного міста.
«Ця, так би мовити, стратегія ще розробляється», — зазначила в розмові з Громадським представниця прес-служби «Колгоспу імені 1 травня» Ганна Шевельова. Ані вона, ані адвокати не змогли відповісти, чи зберегли рибалки українські паспорти після отримання російських, як учинили багато з кримчан.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Залишатися українцем у Криму — спецрепортаж з окупованого півострова
10 квітня члени екіпажу мали з'явитися до управління СБУ в Херсонській області України як свідки в кримінальній справі щодо їхнього капітана Володимира Горбенка.
Сам капітан мав вийти із СІЗО у вівторок, адже ще в п'ятницю адвокати внесли за нього заставу 35 250 гривень. Утім, Горбенко залишив слідчий ізолятор лише 10 квітня близько 17 години. Після обстеження в лікарні він мусить прибути до Головного управління СБУ в АРК в місті Херсон, щоб надати свідчення в межах порушеної щодо нього кримінальної справи.
«Норд» біля причалу в Керчі, Крим, архівне фото Фото: Новости Керчи
«Норд» повний тюльки
Саме судно «Норд», тепер уже без команди, залишається під арештом у порту Бердянська. Від часу затримання сейнера 25 березня, в його трюмі гниє п'ять тонн виловленої в Азовському морі тюльки.
Ганна Шевельова запевнила Громадське, що адвокати колгоспу домагатимуться скасування арешту й повернення «Норду» в Керч. «А трюми ми вже потім відмиємо. Санітарна обробка — річ звичайна», — додала вона.
Однак судова практика свідчить, що це буде непросто. Україна вже не вперше домагається конфіскації суден, що всупереч міжнародним морським санкціям заходять у кримські порти.
Так, уже понад рік тягнеться справа щодо суховантажа Sky Moon, затриманого ще в листопаді 2016 року в гирлі Дунаю. Судно везло близько 3 тисяч тонн кальцинованої соди із Севастополя до молдовського порту Джурджулешти.
Капітан судна, громадянин Сирії, як і Володимир Горбенко, обвинувачується в порушенні порядку в'їзду-виїзду до АР Крим і мешкає в Одесі під особистим зобов'язанням не покидати місто.
Судно Sky Moon конфісковане за рішенням Малиновського суду Одеси на користь держави. Його планують передати Військово-морським силам України.
- Поділитися: