УКРАЇНА

Антикорупційний суд: між бажаннями президента і вимогами Заходу

12 березня, 2018 17:02
УКРАЇНА/Антикорупційний суд: між бажаннями президента і вимогами Заходу
Зберегти
Вигляд
lead
Цей законопроект президент України більше року обіцяв і ще кілька місяців уносив у парламент. Ідеться про Вищий антикорупційний суд, який глава держави взяв зобов’язання створити, прописавши його в законі про судоустрій та статус суддів.

22 грудня президентський законопроект нарешті зареєстрували в парламенті — в останній сесійний день минулого року. Текст, який з’явився на тиждень пізніше, розкритикували громадські активісти. А в середині січня аргументи проти ухвалення документу в його первісному вигляді озвучили Міжнародний валютний фонд, Світовий банк та Європейський союз.

У перший день весни Рада таки проголосувала його у першому читанні. Громадське нагадує, що саме не сподобалося громадським активістам та західним партнерам у президентському законопроекті.

Суперменів може не вистачити

У законопроекті виписані надзвичайно високі вимоги до майбутніх суддів Вищого антикорупційного суду. Кандидат на посаду повинен мати або п’ять років судового стажу, або 7 років займатися науковою діяльністю в галузі права чи працювати адвокатом, маючи досвід захисту в кримінальних справах. Ще одна обов’язкова вимога суттєво звужує коло претендентів — «значний досвід» у міжнародних судових установах чи міжурядових організаціях у частині боротьби з корупцією.

Такі вимоги і антикорупційні організації, і Світовий банк, і МВФ назвали невиправдано високими й навіть нереальними. На їхню думку, це може серйозно затягнути створення Антикорупційного суду, позаяк кандидатів може просто не вистачити.

Інтриги додає те, що в законі не виписана кількість суддів-антикорупціонерів. Це визначатиме Державна судова адміністрація й існує ризик, попереджає Світовий Банк, що штат можуть або штучно збільшити, щоб затягнути створення суду. Або ж суддів буде замало, щоб ефективно працювати.

Відбір суддів: останнє слово за Вищою кваліфікаційною комісією

Суддів Вищого антикорупційного суду відбиратиме Вища кваліфікаційна комісія. Вона ж, до речі, допустила до участі в конкурсі до Верховного суду більш ніж половину суддів з негативною оцінкою Громадської ради доброчесності.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖКонкурс до Верховного суду: що не так із переможцями

Цього разу запобіжником від недоброчесних кандидатів має стати Громадська рада міжнародних експертів. Вона створюється на 6 років і до її складу входитимуть люди з ідеальною репутацією та досвідом упровадження міжнародних антикорупційних стандартів. Загалом у складі ради — не більше семи осіб, це можуть бути як українці, так і іноземці, а їхні кандидатури подаватимуть виключно міжнародні організації, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції.

Головне завдання Громадської ради міжнародних експертів — надати висновок ВККС, що той чи інший кандидат на посаду судді Вищого антикорупційного суду не відповідає необхідним критеріям. Але є одне «але». Навіть якщо міжнародні експерти скажуть «ні» кандидатові, Вища кваліфікаційна комісія 11 голосами зможе подолати вето.

Саме цей пункт був претензією номер один у міжнародних партнерів України.

І МВФ, і Світовий банк наголошують: роль міжнародних експертів має бути «вирішальною», а не такою, яку за бажанням можна і обійти. У жовтневому висновку Венеційська комісія теж наголосила на ключовій ролі міжнародників.

Суддів Вищого антикорупційного суду відбиратиме Вища кваліфікаційна комісія (на ілюстративному фото — іспит кваліфікаційного оцінювання суддів апеляційних судів, Київ, 28 лютого 2018 року) Фото: Вища кваліфікаційна комісія суддів України

Злочин і кара

Ще один пункт президентського законопроекту, розкритикований антикорупційними організаціями та міжнародними партнерами, — це підсудність справ. Позаяк Вищий антикорупційний суд замикатиме ланку Національне Антикорупційне бюро — Спеціалізована прокуратура, логічно, щоб він розглядав справи, підслідні саме НАБУ.

Однак президент вирішив інакше, викинувши частину статей. За його задумом такі підслідні Антикорупційному бюро справи як відмивання коштів або незаконне заволодіння майном має й надалі розглядати Солом’янський районний суд. Натомість Петро Порошенко пропонує розширити підсудність Вищого антикорупційного суду ще дев’ятьма статтями. Серед них торгівля зброєю та наркотиками, якщо злочин вчинений посадовою особою.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Першочергова задача України — створити незалежний антикорупційний суд» — постійний представник МВФ в Україні

Це, на думку МФВ перевантажить суд справами і «забиратиме обмежені ресурси від виконання завдань, задля яких суд був створений».

Друге читання все виправить?

Створення Антикорупційного суду президент назвав одним із головних пріоритетів на 2018 рік. Він закликав народних депутатів ухвалити в першому читанні його законопроект, а вже до другого доопрацювати документи, врахувавши всі зауваження міжнародних партнерів.

І тут питання чи зможе влада без підкилимних ігор як це було з фейковою новиною про нібито звільнення представника МВФ в Україні, яку поширювали наближені до Банкової політологи й блогери. Бо якщо президент і нардепи провалять створення незалежного Антикорупційного суду, без західних кредитів таке рішення може відчутно вдарити по гаманцю кожного українця.

Пов`язані новини