Президент США Дональд Трамп спілкується з журналістами на галявині Білого дому у Вашингтоні, США, 22 березня 2019 року
Фото:

EPA-EFE/JIM LO SCALZO

Союзники Дональда Трампа, серед яких неофіційний радник Трампа-молодшого Артур Шварц, збирають компромат на журналістів. Про це йдеться у розслідуванні The New York Times, оприлюдненому 25 серпня. «Підозрілі» дані зібрали на кількасот медійників провідних американських видань та телеканалів, які часто критикують Трампа. 

«Це одна з останніх спроб містера Трампа та його прибічників знищити вплив законної новинної журналістики», — зазначає NYT. Як функціонує ця система, навіщо це робиться та чи допоможе чинному президентові перемогти на виборах 2020-го?

Ким зацікавились прибічники Трампа? 

У фокусі уваги тих, хто шукає компромат на журналістів, — публікації в ЗМІ, публічні виступи, а також пости у Twitter, Facebook або Instagram. Звертають увагу на дописи, що можуть дискредитувати репутацію медійників: наприклад, расистського чи антисемітського характеру. Остерігаючись, що журналісти почнуть видаляти ці матеріали зі своїх сторінок, коли дізнаються, що друзі Трампа «занадто зацікавились» ними, організатори кампанії зберігають скріншоти публікацій. Як дізналась New York Times, у «чорному списку» — кілька сотень журналістів, чиї пости та публікації останніх десяти років уже встигли проаналізувати.

Як ідеться у розслідуванні, головна мета кампанії — змусити журналістів припинити публікувати матеріали, котрі можуть погіршити імідж Трампа у такий відповідальний момент. «Увага» друзів чинного президента США поширилась і на родини журналістів, і на активістів, які опиралися політиці Трампа.

Як пише New York Times, союзники американського президента уже зібрали матеріали на журналістів їхнього та ще двох видань — CNN та The Washington Post, які часто критично відгукуються про Трампа. Але шукатимуть компромат і на журналістів інших ЗМІ: ці матеріали вони готові за потреби оприлюднити ближче до виборів у листопаді 2020-го. Видання зазначає: цитати журналістів можуть бути вирвані з контексту, однак вони справжні — тому, ймовірно, можуть серйозно нашкодити їхній репутації.

«Вони намагаються переслідувати та соромити будь-кого, хто пов’язаний з провідними новинними організаціями, які ставлять складні питання та розкривають незручну правду. Мета цієї кампанії полягає у тому, аби відлякати журналістів від виконання їхньої роботи, яка включає у себе перевірку дій влади та викриття правопорушень. Але NYT не буде залякана, її не змусять мовчати», — наголосив видавець The New York Times Артур Окс Сульцбергер. 

25 серпня він також оприлюднив звернення до своєї редакції, де заявив: «Ми декларуємо високі стандарти, ми припускаємось помилок і завжди прагнемо кращого. Навіть якщо є хтось, хто діє недобросовісно та спричиняє проблеми».

На думку NYT, в операції проти журналістів є два важливі елементи. По-перше, шантажування новинних організацій, щоб у них не виникало бажання критикувати й намагатися притягнути Трампа до відповідальності за певні дії. По-друге, послаблення довіри до медіа, через що їм не вдасться ефективно контролювати політику Трампа й інформувати читачів або глядачів.

Поліція та перехожі перед будівлею New York Times на Восьмій авеню в Нью-Йорку, США, 28 червня 2018 року
Фото:

EPA-EFE/PETER FOLEY

Хто влаштовує цю операцію? 

Видання пише, що серед основних гравців у цій історії — Артур Шварц, 47-річний політичний консультант, друг та неофіційний радник сина американського президента Дональда Трампа-молодшого. Він працював, зокрема, і з найбільш агресивними правими політиками, як-от колишній радник Трампа, Стівен Беннон. 

Шварц відомий тим, що неодноразово погрожував журналістам та залякував їх. Також – переслідував політиків, навіть республіканців, яких вважав недостатньо лояльними до Трампа. Серед них опинився і колишній керівник апарату Білого дому Рінс Прібус: Шварц потім зізнався, що розпускав про нього непідтверджені чутки.

Шварц називає себе «тролем у Твіттері» і часто хизується, що володіє компроматом на десятків журналістів CNN та NYT. Днями у відповідь на твіт-вибачення журналіста NYT про свої антисемітські слова Шварц написав: «Якщо NYT вважає, що це поліпшить ситуацію, ми можемо викрити деяких інших його ханжей». Йдеться про твіт, який журналіст оприлюднив близько десяти років тому, коли ще навчався у коледжі. Він справді висміює євреїв та амішів (релігійний протестантський рух).

Подібні приклади були й раніше. У липні CNN оприлюднив статтю про призначену Трампом помічницю міністра по зв’язках із суспільством Міністерства фінансів США Моніку Кроулі, яка поширювала у соцмережах неправдиву інформацію про те, що Барак Обама був мусульманином. У відповідь Артур Шварц закликав редакцію CNN «краще звертати увагу на дії її співробітників». Раніше Шварц був одним із ініціаторів кампанії проти фоторедактора CNN Мохаммеда Ешламі, який через твіти антисемітського змісту кількарічної давнини мусив звільнитися із редакції.

Водночас у Білому домі відкидають свою причетність до кампанії проти журналістів. Пресслужба заявила: «Ані президент, ані будь-хто у Білому домі, ані в Національному комітеті Республіканської партії не брали участі в операції і навіть не знали про неї, і тим більше — не брали участі в її фінансуванні»

«Нам нічого про це невідомо. І зрозуміло, що у медіа є ще багато роботи, аби навести порядок у себе», — заявив директор з комунікацій у передвиборчій кампанії Трампа Тім Мортог.

Сам Дональд Трамп від початку свого президентства активно критикує медіа, які критикують його. З нещодавніх прикладів: 18 серпня він назвав The New York Times «одним із найжахливіших утілень поганої журналістики в історії, яке перейшло від фальшивої російської змови до расистського полювання на відьом». 

При цьому Трамп вважає, що CNN, ABC, CBS, NBC — усі медіа, які вказують, зокрема, на расистську політику американського президента, є «жахливою пропагандистською машиною Демократичної партії» та «ворогами усіх американців».

Поділитись: