Україна зможе продавати російський газ європейським компаніям лише після того, як «Укртрансгаз» отримає спеціальні «шипер-коди» від «Газпрому».

Про це йдеться у відповіді Міністерства енергетики та вугільної промисловості на запит Громадського про перспективи України домовлятися про транзит не з «Газпромом», а безпосередньо з європейськими компаніями.

Зазначені шипер-коди є подібними до штрих-кодів, вони використовуються у газових операціях між операторами газотранспортної системи та власниками газу.

«Забезпечення для європейських компаній можливості купувати природний газ на східному кордоні України й отримання ПАТ «Укртрансгаз» зазначених шипер–кодів дозволило б європейським газовим компаніям використовувати вільні потужності українських підземних сховищ газу в інтересах енергетичної безпеки. Україна, як учасник Європейської Енергетичної Хартії та Енергетичного Співтовариства, буде відстоювати цю позицію», — йдеться у відповіді міністерства.

Згідно контракту з «Газпромом» про транзит газу через Україну, «Укртрансгаз» зараз не може отримати ці шипер-коди.

Станом на сьогодні, продаж природного газу європейським компаніям здійснюється дочірнім підприємством «Газпром Експорт» на західному кордні України. Росія досі блокувала вирішення питання про передачу українському оператору шипер-кодів. В свою чергу, українська сторона наполягає на проведенні переговорів щодо цього питання із залученням Єврокомісії.

4 лютого 2016 року Верховна Рада ухвалила зміни до Митного кодексу України, що регламентують здійснення оператором ГТС віртуального реверсу природного газу. Це також є умовою для проведення закупівель російського газу на східному, а не західному кордоні.

Росія планує будівництво газопроводу «Північний потік-2» по дну Балтійського моря в обхід України, що, за словами голови правління «Газпрому» Алєксєя Міллєра, скоротить транзит через неї до 10-15 мільярдів кубів газу на рік.

Єврокомісія наразі вивчає цей проект на його відповідність праву ЄС. За її попередніми оцінками, він порушує вимоги третього енергопакету щодо розмежування власності на виробництво та засоби транспортування.

Поділитись: