Не лише блокбастери: як працює прокат артхаусного кіно — БІЗНЕС-ПЛАН
Як влаштований кіноринок? Хто такі дистриб'ютори і мейджори? На чому заробляють кінотеатри — досліджували у Бізнес—плані
Це Ілля Гладштейн, 30 років, директор компанії «86prokat», що займається прокатом документальних фільмів.
Ілля Гладштейн Фото: Міжнародний фестиваль кіно та урбаністики «86»
У кіноіндустрію прийшов зовсім з іншої професійної сфери, адже вчився на медика. Певний час Ілля працював над організацією кінофестивалю «Молодість» та інших кінозаходів, поки не зважився створити свій кінофестиваль — у Славутичі.
Кіноконцертний комплекс в Славутичі - основна локація фестивалю «86» Фото: Міжнародний фестиваль кіно та урбаністики «86»
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Славутич — місто спокою, дітей та кіно
У Славутич доїжджали не всі кіномани, тож Ілля спробував показати кілька найкращих фільмів фестивалю в київських кінотеатрах. Так, в 2014 році була створена компанія «86prokat».
Директор компанії «86prokat» Ілля Гладштейн Фото: 86 PROKAT
Перший досвід був таким. Загальна виручка, так званий бокс-офіс, склав 100 000 грн. Половина цієї суми пішла кінотеатрам, ще якась частина — на рекламу, оренду офісу, зарплати. В результаті залишилося кілька тисяч чистого прибутку.
Незважаючи на складнощі українського кіноринку, Ілля продовжує займатися прокатом фільмів і вірити у цю справу. Зараз він займається підготовкою до прокату фільму «Рідні», режисера Віталія Манського.
Віталій Манський народився в 1963 році у Львові. Дебютував в кінематографі в 1989-му, відтоді зняв більше 30-ти фільмів. Володар понад 100 премій і призів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Не було б цієї війни, якби її не підігріли» — інтерв'ю з режисером Віталієм Манським
Ілля Гладштейн (ліворуч) та Віталій Манський під час презентації кінофільму «Рідні» у Києві Фото: 86 PROKAT
Як працює кіноринок?
В Україні зараз близько 160 кінотеатрів — це 460 залів. Для порівняння: у Франції, яка за площею менша, ніж Україна, у 13 разів більше — близько 2020 кінотеатрів, у них — близько 5650 залів. Залів артхаусного кіно в Україні близько 20 — 30 — це 8% від всіх екранів країни. До речі, у Франції їх близько 2300 — це 41%.
Загальна аудиторія українського кіно в 2015 році за наявними частковим даними склала близько 850 тис. глядачів. У 2016-му — не менше 875 тис. глядачів.
П'ятірка найкасовіших фільмів українського кінопрокату в 2016 році:
- Загін самогубців
- Таємне життя домашніх тварин
- Доктор Стрендж
- Фантастичні тварини і де вони мешкають
- Дедпул
5 з 5 цих фільмів створили кіностудії-мейджори (що це за студії — читайте далі). При цьому, за даними «Кіноманії» (дистриб’ютор фільмів кінокомпанії Warner Bros. Pictures на території України) всі вони увійшли в десятку найкасовіших фільмів останніх років
Кіностудія створює фільм і ставить на нього свій цінник: від декількох тисяч до декількох мільйонів доларів і більше. Потім кіностудія продає фільм компаніям-дистриб'юторам по всьому світу. Дистриб'ютори купують фільм на певний період часу, щоб в свою чергу продати в кінотеатри, на телеканали, в онлайн-кінотеатри, видавати на дисках. Тобто роблять все, щоб заробити максимум. Прибуток від прокату кожного фільму дистриб'ютор завжди ділить з кінотеатрами. Як правило, порівну.
Після того, як продюсер отримав фільм у правовласника, йому необхідно грамотно вибудувати промо-кампанію, щоб привернути до фільму максимальну аудиторію. І її перший важливий крок — встановити візуальний діалог з аудиторією — створити постер фільму.
Другий найважливіший крок промо-кампанії — домовитися з кінотеатрами. Наприклад, це можна зробити на Одеському зимовому кіноринку.
Одеський зимовий кіноринок
Фото: Одеський міжнародний кінофестиваль (ОМКФ)
Кіноринок — одна з найбільших подій для професіоналів кінобізнесу, де, як і на будь-якому ринку, можна купити, продати, налагодити знайомства або просто поспілкуватися з колегами.
Одне з найважливіших завдань для Іллі на цьому кіноринку — домовитися про прокат фільму «Рідні» з найбільшою кількістю кінотеатрів. Вся промо-кампанія може виявитися марною, якщо кінотеатри не братимуть фільм в прокат. Немає кінотеатрів — немає ринку, а значить і немає прибутку.
Кінотеатри раді б вносити до свого репертуару українські картини, але ті не дуже користуються попитом в українського глядача, тож не приносять хорошу касу.
Головне завдання Іллі на Одеському кіноринку — домовитися про прокат фільму Манського «Рідні» з найбільшою кількістю кінотеатрів
Фото: Одеський міжнародний кінофестиваль (ОМКФ)
Український ринок кінопрокату невеликий: половина належить дистриб'ютору «B&H Film Distribution», який займається прокатом фільмів таких студій як Disney, Universal, Sony, Paramount.
23% — Ukrainian Film Distribution, яка представляє фільми кіностудії Fox.
«Кіноманія» з фільмами студії Warner Bros. отримала 16,2%.
Четверте і п'яте місця — у компаній, які пракочують переважно українські фільми і фільми незалежних компаній: це «Вольга» з 2,7% і Мульти Медіа Дистрибьюшн — з 1,8% відповідно.
Частка всіх інших кінодистриб'юторів, включно з «86 ПРОКАТ», становить 5,9%.
В Україні, крім «86prokat», є й інші незалежні дистриб'ютори. Наприклад, компанія «Артхаус Трафік», яка була заснована групою однодумців в 2003 році і стала першим українським дистриб'ютором, що спеціалізуються на кінопрокаті арт-кіно. Наразі компанія випустила на екрани понад 400 фільмів.
Генеральний директор дистриб'юторської компанії «Артхаус Трафік» Денис Іванов Фото: Arthouse Traffic
Напротивагу їм є мейджори.
Мейджори — це великі голлівудські студії на зразок Disney, 20 century fox, Warner Brothers, це фінансові гіганти зі столітнім досвідом роботи в кіновиробництві. Їхні представництва є в кожній великій цивілізованій країні, зокрема й Україні.
Найчастіше картину отримує той, хто запропонує більше грошей. Але як же вгадати та вибрати серед потенційних арт-хітів саме ті фільми, які принесуть високу виручку?
Утім, так відбувається не завжди: два найбільш комерційно успішних фільми 2016 року для компанії стали не найвідоміші для широкої публіки картини: «Війна проти всіх» Джона Макддонаха і «неоновий демон» Ніколас Віндін Рефна. При цьому, перший, наприклад, за касовими зборами обійшов лауреата «ОСКАР» за кращий фільм — «У центрі уваги».
Третій крок промо-кампанії — поширити всю інформацію про майбутній прокат фільму через всілякі канали інформації.
Від правильного поширення інформації про фільм залежить успіх його дистрибуції Фото: 86 PROKAT
До прем'єри Ілля повинен упевнитися, чи все в порядку з технічною стороною фільму, адже одного разу йому вже довелося зіткнутися з зірваною презентацією. Для цього кінотеатр, де відбуватиметься прем'єра, влаштовує спеціальний технічний показ, для інспекції якості запису.
Далі — прем'єра відбулася, зал повний, а скільки вдасться заробити на картині, ми дізнаємося через пару тижнів, коли закінчиться прокат фільму. Багато в чому, за результатами бокс-офісу фільму «РІДНІ» Ілля ухвалить рішення щодо нової стратегії роботи своєї компанії.
«Бізнес-план» — проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.
Підписуйтесь на наш канал в Telegram
- Поділитися: