росія заробила на контрабанді українського зерна щонайменше $530 млн. Гроші витратили на фінансування війни — AP

росія влаштувала складну контрабандну схему для вивезення зерна з тимчасово окупованих територій України. Від початку повномасштабного вторгнення на цьому вдалося заробити щонайменше 530 мільйонів доларів, які потім використали для фінансування війни.

Про це повідомляє Associated Press. Розслідування підготували разом з авторами документальної програми Frontline.

Журналісти використали супутникові знімки та дані морських радіопередавачів, щоб відстежити три десятки суден, які здійснили понад 50 рейсів для перевезення зерна з окупованих росією територій України до портів Туреччини, Сирії, Лівану та інших країн. Також журналісти дослідили вантажні маніфести, шукали повідомлення у соцмережах та спілкувалися з фермерами, вантажовідправниками та корпоративними чиновниками.

Влітку судно Laodicea, що належить Сирії, увійшло до порту Лівану. Українські дипломати заявили, що на його борту викрадена росіянами агропродукція з України. Однак Ліван став на сторону кремля і дозволив судну покинути порт.

Проте журналісти виявили, що це судно є частиною великої контрабандної операції, якою керує росія. Окупанти використовували фейкові декларації та інші хитрощі, щоб викрасти українського зерна щонайменше на 530 мільйонів доларів.

Згідно з розслідуванням, у здійсненні контрабанди беруть участь бізнесмени і державні компанії з росії та Сирії, деякі з них уже потрапили під санкції США та Євросоюзу.

Зерно з Мелітополя

За даними журналістів, агропродукція, яку перевозила Laodicea, ймовірно, почала свою подорож із міста Мелітополь Запорізької області. Його окупанти захопили у перші дні повномасштабного вторгнення.

Розслідувачі знайшли у соцмережах відео за 9 липня, на яких видно, як до Мелітопольського елеватора під'їжджає потяг із зеленими вагонами, на яких жовтими літерами було вказано назву російської компанії — ТОВ «Агро-Фрегат» — та її логотип.

Крім того, за даними журналістів, працівники елеватора розфасували зерно у великі білі мішки, подібні до тих, які три тижні потому судно доставило у Ліван.

На інших відео журналісти помітили постійний потік вантажівок-зерновозів, на які нанесли літеру Z, що стала символом російського вторгнення. Також зафіксували вагони «Агро-Фрегат», які проїздять через Феодосію в окупованому Криму. Супутникові знімки зафіксували вантажівки та потяги, які вишикувались у чергу під час завантаження зерна на судна.

Відправлення з Криму

На супутникових знімках помітили, що 11 липня судно Laodicea стоїть у порту окупованої Феодосії. Однак радіопередавач судна був вимкнений, а його вантажні трюми — відкриті: їх заповнювали білими мішками з вантажівок.

Через два тижні судно прибуло у порт Триполі в Лівані. Однак у документах було вказано, що 10 тисяч тонн ячменю та борошна перевозять із невеликого російського порту «Кавказ». Вантажовідправником значився «Агро-Фрегат», а покупцем — Loyal Agro Co Ltd. Штаб-квартира останньої компанії розташовується в Туреччині.

З російською компанією не вдалося зв'язатися для коментарів. А в Loyal Agro Co Ltd сказали, що отримали від росії 5000 тонн борошна. Там заперечують, що це викрадена агропродукція. «Якби борошно було вкрадене, то влада Лівану не дозволила б його [імпортувати]», — переконують у компанії.

Однак журналісти наголошують, що Laodicea не могла б забрати продукцію з «Кавказу». Корпус корабля сягає 8 метрів під поверхнею, він міг би сісти на мілину в порівняно неглибокому порту — згідно з російським транспортним регулятором, порт може приймати лише судна з максимальною глибиною 5,3 метра. Натомість порт у Феодосії вдвічі глибший, тож він із легкістю міг прийняти великий корабель.

Розслідувачі кажуть, що росія продовжує незаконно вивозити українське зерно, підроблюючи документи. Учасники схеми продовжують заперечувати свою участь. Експерти кажуть, що фальсифікація документів — звична справа, коли зловмисники хочуть приховати походження товарів для ухиляння від санкцій чи торгівлі забороненими товарами.

Журналісти наголошують, що особливо чутливою є участь Туреччини у схемі, яка була посередником між росією та Україною під час підписання зернової угоди для відновлення експорту зерна з України.