Рубікон для Зеленського чи «риболовля на Discovery»? Яким буде політичний 2021 рік

2021-й стане рубіконом для Зеленського. На другому році його президентства українці остаточно визначаться, чи варто очікувати від Зеленського змін. Парламент наступного року розігнаний не буде, а от на Кабмін очікують кадрові зміни — аж до відставки прем’єра.
Такі політичні прогнози роблять опитані hromadske представниці владної та опозиційної партій – Євгенія Кравчук зі «Слуги народу» та Ірина Геращенко з «Європейської солідарності», а також експерт з політики та місцевого розвитку Олександр Солонтай.
Також вони відповідають, чи можливі у 2021-му гучні «посадки» та що буде з окупованими Донбасом та Кримом.
Зеленський-2021
Ірина Геращенко, співголова фракції «Європейська солідарність»:
У 2021-му в команді Зеленського посилюватимуться протиріччя. Професійних людей мало, особисто відданих Зеленському стає все менше. Кадровий голод буде серйозно відчуватися. Це впливатиме на характер взаємин у команді.
Оскільки немає професійних відповідей на цілий ряд загроз — шукатимуть внутрішніх ворогів, з’являтимуться самостійні проєкти. Той-таки Разумков уже відсторонюється від цієї команди. Такі тенденції будуть збільшуватися. На Зеленського чекають лише його «Сто років самотності».
Якщо докладніше — на президента очікує поглиблення кризи між центром і регіонами. Мери великих міст: Києва, Дніпра, – починатимуть свої президентські кампанії. Очевидно, вони мають амбіції впливати на центральну владу. А з огляду на те, що влада деструктивно ставиться до регіонів і не усвідомлює необхідності рівного діалогу, ці конфлікти будуть посилюватися. І це має небезпечний характер не тільки для команди Зеленського, а й загалом для країни.
Євгенія Кравчук, заступниця голови фракції «Слуга народу»:
Насамперед має бути вирішення конституційної кризи. Президент анонсував законопроєкт, який він внесе до Верховної Ради, і який передбачає кримінальну відповідальність за брехню або неподання е-декларації.
Також ми очікуємо на оновлення складу Конституційного суду — хоча б у тій частині, що Верховна Рада має призначити двох суддів на вакантні посади за квотою парламенту.
Крім того, існує низка президентських програм — наприклад, «Велике будівництво». У 2021-му вони будуть продовжені і розширені. Зокрема, додається «Велика реконструкція», яка стосується відновлення пам’яток культури. І це так само ініціатива президента.
Реалізація «5 питань від президента»? Щодо медичному канабісу обрали шлях внесення змін до відповідної постанови Кабміну, щоб дозволити продавати ліки за рецептом лікаря. Це перший крок, на нього чекають хворі.
Щодо зменшення кількості депутатів до 300 ми сподіваємося на підтримку інших фракцій. Законопроєкт у першому читанні проголосований.
Що ж до вільної економічної зони на Донбасі — про цю ідею дискутуватимуть. Крок за кроком ці «5 питань» будуть виконуватися.
Олександр Солонтай, експерт з політики та місцевого розвитку:
2021-й буде визначальним, таким собі рубіконом для Зеленського. Суспільство отримає остаточну відповідь: чи варто щось від нього очікувати?
Негативний сценарій для країни — усі в суспільстві переконуються, що змін не буде.
Позитивний сценарій — у 2021 році Зеленський зробить переконливу перемогу. Наприклад, посадить одну-дві «великих риби», і це буде означати, що почалася боротьба з корупцією. Або станеться сварка з кимось із олігархів і його принесуть у жертву суспільству.
У кінці 2021 року за будь-яких обставин, за негативного чи позитивного сценарію, суспільство буде гірше ставитися до політики. І в країні гостро постане питання: або дострокові парламентські вибори, або втрата довіри до всіх інституцій держави, включно з посадою президента.

Верховна Рада — 2021
Євгенія Кравчук:
Я не бачу можливості проведення дострокових парламентських виборів. Перш за все, нема юридичних підстав. Щоб вони з’явилися – це треба дуже постаратися, щоб розвалити всю роботу.
Чи можливе переформатування монобільшості? Я не бачу зараз однозначних юридичних сигналів, що монобільшість розпалась. Юридично вона буде і далі існувати.
Це більш зрозумілий формат, ніж створення коаліцій. Коаліція – це автоматично кадрові зміни у Кабміні і складна конструкція. Краще мати монобільшість, ніж думати над коаліційним урядом, квотами.
Одним із перших у 2021-му ми в парламенті будемо голосувати закон про референдум.
Ще серед важливого — ухвалення нового закону про СБУ, який іде паралельно з ухваленням закону про Бюро економічної безпеки, щоб у СБУ вже не було функції розслідувати господарські злочини.
Також важливий законопроєкт про локалізацію, який готовий до другого читання і в січні-лютому буде виноситись на розгляд. І є блок податкових законів. У нас у партійній програмі записано введення податку на виведений капітал. Складно прогнозувати, чи встигнемо його ухвалити у 2021 році, але треба до цього рухатися.
Ірина Геращенко:
Парламент перетворився на аморфну фігуру, завдання якої — не вироблення політики, а натискання кнопок.
Я не вірю в дострокові вибори у 2021 році. Зеленський ніколи на це не піде, бо в нього вже ніколи не буде 250 голосів. У нього зараз є стабільні 226 за рахунок груп, які не входять у коаліцію, але завжди підставляють «братське плече». Набагато дешевше домовитися щодо голосувань, ніж проводити перевибори.
Якщо потрібно буде формувати новий уряд, то це буде проблемою. Але все одно це буде уряд олігархічного консенсусу, і голоси збиратиме не Зеленський, а олігархи через свої групи.
Олександр Солонтай:
Монобільшість і далі працюватиме з ядром «Слуги народу», групою «Довіра» й тими, хто «причалився» на конкретні голосування. Під різні голосування будуть збиратися різні конфігурації.
2021-й – це рік, коли Дмитро Разумков в цілях власної кар’єри має гостро поставити питання парламентської реформи. Якщо не зробить цього — згорить як учасник реформ у країні, повністю перетвориться на молоде свіже обличчя старої системи. Бо якщо парламент не може реформувати себе, то як він може бути учасником реформ у країні?
Індикатори, які йдуть із парламенту — а це і велика кількість пропущених робочих днів, і кнопкодавство, і недотримання порядку денного, й ігнорування парламентських процедур, на що спікер не звертає уваги, — свідчать про те, що парламентська реформа найближчим часом не відбудеться.

Кабмін — 2021
Ірина Геращенко:
Кабмін буде наповнюватися негативом. Коли це відро негативу буде повним — його зіллють. Він приречений на відставку. Я думаю, це осінь. Коли він збере весь негатив щодо пандемії, щодо вакцинації, щодо економіки.
Якби Зеленський мав кандидатуру й був упевнений, що вона потягне всі виклики, він був би готовий змінити чинний уряд. Але очевидно, що за це потрібні голоси у рідній фракції. А це вже буде складніше.
Я думаю, що Зеленський дозрів до того, щоб поставити прем’єром когось із попередників, хто головував за часів Порошенка. Але це неможливо, бо ці хлопці ніколи не підуть в уряд на чужих умовах і без своїх команд.
Хто це може бути? Зеленському через його безідеологічність все одно, хто буде прем’єром. Що Азаров, що Гройсман, що Янукович, що Яценюк. Аби тільки вони витягли його з економічної кризи.
Ми повертаємося в часи пізніх 90-х, коли олігархат дуже сильно впливав на ситуацію в країні. Все-таки за часів Порошенка, якого ви дуже любили критикувати, вдалося посунути олігархів від впливу на парламент і уряд. Сьогодні ми бачимо, що є консенсус олігархів стосовно того, хто представляє владу в країні.
Прошу звернути увагу, що зникли історії про безкінечні зради, немає мітингів та протестів, що не так ведуть війну. На це є консенсус олігархів відносно того, що Зеленський їм дуже зручний. Вони формували уряд. Уряд – це «клаптикова ковдра», де представлені так звані «реформатори» від одного олігарха, колишні співробітники від іншого олігарха, і від третього там теж хтось є.
Євгенія Кравчук:
На Кабмін швидше очікують точкові зміни. Є серйозні наміри запровадити посаду першого віцепрем’єра й обрати Юрія Вітренка. Думаю, вже в січні на першому пленарному тижні ми повернемося до цього питання.
Також у Кабміні буде сформоване Міністерство аграрної політики, і потрібно буде 4-6 місяців, щоб його апарат запрацював повноцінно.
Щодо інших міністрів правило просте: якщо міністр не може впоратися — йому шукають заміну.
Стосовно впливу олігархів на уряд? Це щось із конспірології. Наприклад, для новопризначеного міністра енергетики буде завдання бути рівновіддаленим і навести лад там, де його треба навести.
Олександр Солонтай:
Цей Кабмін має бути замінений у 2021 році. Уряд провалив роботу з децентралізації, реформи місцевого самоврядування. І це разом із тим, що прем’єром став колишній віцепрем’єр і міністр цього напрямку, який до цього працював губернатором. Тобто людина, яка мала розібратися у цьому. Він не розібрався. Тому Кабмін має бути замінений.

Правоохоронці, суди, корупція — 2021
Ірина Геращенко:
Питання правоохоронної системи — ключове для повернення довіри до України у світі. Потрібне оновлення Конституційного суду. Далі рухатися в судовій реформі.
Зеленському вдалося навіяти, що навколо вороги і захистити його може лише поліція і МВС. Це посилює серйозно і міністра, і функціонал Міністерства. І дуже посилюється силовий блок в особі Арсена Борисовича Авакова.
Я думаю, що уряд може змінюватися, а Арсен Борисович буде вічним. У цьому є позитив: у всьому урядовому хаосі він може пропонувати адекватні рішення. Але є і серйозна загроза — міністерство-монстр, яке впливатиме на всі сфери.
Євгенія Кравчук:
Президенту презентована Стратегія з реформування судової системи. Ухвалення низки законів стосовно судової системи буде у пріоритеті парламенту.
Від правоохоронних органів хочеться очікувати лише нормальної роботи, а не конкуренції пресрелізів. А «посадки»? Це процес, який залежить від усіх. Хочеться, щоб це були вже судові вироки, а не «риболовля на Discovery» — зловили, показали і випустили. Щоб була фіналізація у вигляді судового вироку. Як би не критикували поліцію, але 90% справ, які доходять до судового вироку — це підслідність Національної поліції.
Олександр Солонтай:
Є фантастичний сценарій. Коли на другу річницю президентства Зеленський згадує, що епоху бідності подолати не так просто і неможливо за короткий час, а почати боротьбу з корупцією і наведення ладу в питаннях права — це реально.
І разом із цим він починає реальну боротьбу з корупцією. «Великі риби» розуміють, що треба працювати над удосконаленням верховенства права, бо завтра ти можеш стати жертвою цієї системи. Президент і олігархи сідають за круглий стіл, в межах якого домовляються, що нікого з олігархів не будуть приносити в ритуальну жертву, але вони розуміють, що попереду дорога у великий бізнес, або вони щезнуть як клас.

2021-й для Донбасу та Криму
Євгенія Кравчук:
У президента в пріоритеті — мати чіткіше розуміння просування Мінського процесу. На січень 2021-го планується зустріч радників «нормандського формату». Очевидно, має бути ясність щодо мирних переговорів, щодо осучаснення Мінських угод.
Ірина Геращенко:
Путін не збирається закінчувати війну на Донбасі. Це очевидно. Він буде всіляко випробовувати слабкість української влади, щоб просувати у світі свій ключовий наратив: Україна — країна-помилка, — щоб посилювалася втома від України.
Найбільш болюча тенденція — Україна втрачатиме свою суб’єктність у світі. Наша неактивна зовнішня політика призводить до того, що про Україну говорять без України. Єдине, що тут викликає оптимізм — нова адміністрація Байдена буде активно перейматися питанням України. Але для цього їй потрібен час десь до весни-літа.
Олександр Солонтай:
Кремль не змінив своєї позиції стосовно Донбасу і Криму. Москва чекає на дефолт України, коли країна звалиться. Тому найближчим часом вони не будуть розв’язувати питання окупованих територій.
З нашою економічною кризою та проблемами фінансів вони мають шанс завалити нашу державу на інституційному рівні. Їхня мрія про failed state стає реальністю. Тому вистояти, реформувати країну, почати виходити з фінансової кризи — це і є вигравати фронт по Донбасу. Тримати там лінію фронту, а всередині йти шляхом фінансового оздоровлення.
- Поділитися: