«Я не хочу воювати». Як музей Гончара став жертвою політичних ігор — інтерв'ю з директором

22 травня о десятій ранку Державне бюро розслідувань оприлюднює відео з тривожною фоновою музикою, в якому поруч з портретом Петра Порошенка зазначається: «Термінове повідомлення про виклик нині чинного народного депутата України, громадянина Порошенка П.О. до Державного бюро розслідувань у якості свідка в одному із низки кримінальних проваджень».
В ньому йшлося про те, що Петро Порошенко фігурує як свідок у справі «про незаконне переміщення через кордон України 43 картин всесвітньо відомих художників». Час та дата виклику – 26 травня 11 година ранку.
В цей же день (або в наступний — про це далі) Порошенко звертається до Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара» з пропозицією організувати виставку картин світових художників з його приватної колекції. Саме ці картини фігурують у справі.
26 травня вранці десяток телекамер чекають Порошенка біля офісу ДБР. Він не приходить (вже після всього пояснить, що йому повідомили в неналежний спосіб — через відеозвернення). А за годину Петро Порошенко виходить в пряму трансляцію зі своєї ФБ-сторінки у музеї Гончара на презентації своєї колекції. Судячи з присутніх ЗМІ, анонс заходу отримали чомусь лише «5 канал», який належить Порошенку, «Еспресо» та «Прямий», яким не раз закидали відкриту підтримку екс-президента.
У промові він заявляє: «Ми розчарували тих, хто намагався склепати чергову кримінальну справу… Вони намагаються хоч щось знайти проти мене. Сьогодні це зазнало чергової поразки, картини ввезені законно, декларації збереглися, але для цього достатньо було подивитися в базу даних митної служби і не оббріхувати лідера опозиції у своїх «відосіках». У вас це не вийшло».

Сергій Лещенко — колишній нардеп від БПП, а нині опонент Порошенка, оцінив цю презентацію як намагання екс-президента оминути обшук у власному помешканні, який нібито планувався. І тому предмет обшуку він просто перевіз у музей під приводом виставки.
«Шановні працівники правоохоронних органів, які намагалися склепати справу, шановні працівники Офісу президента, які давали незаконні доручення, шановні працівники Генеральної прокуратури, які виконували незаконні доручення, прийдіть без будь-якого зайвого клопоту, без повісток ознайомитися і насолодитися високим мистецтвом. Ласкаво просимо», — запросив в прямому ефірі Порошенко, хоча виставка, через карантинні обмеження для музеїв, запрацює лише з 10 червня.
І вони прийшли. Вже за кілька годин співробітники «ДБР» вимагали їх пропустити в приміщення музею. Але керівництво відмовлялось це робити, вимагаючи судове рішення про дозвіл на проведення слідчих дій.
Врешті спецпризначенці виламали двері, вилучили декларації на картини, про які Порошенко згадував у відео. Також вони вручили письмову повістку його дружині Марині на виклик на допит на 29 травня. Самого Порошенка на місці вже не було.
Проте приїхало декілька депутатів від «Європейської солідарності», які охарактеризували події як «розбійний напад» та «спробу викрадення приватної колекції» і звернулися до Володимира Зеленського з проханням «негайно повернутися у правове конституційне поле та припинити використання правоохоронної системи для полювання на опозицію».
В ДБР свої дії пояснили неодноразовою неявкою Порошенка на допит.
Український національний комітет Міжнародної ради музеїв (ІСОМ) назвав дії співробітників ДБР «неприпустимими». Музейники, прирівнявши дії ДБР до «акту вандалізму», вимагають від ДБР службового розслідування та вибачень перед директором музею.
Hromadske поговорило із Петром Гончаром — директором музею Гончара — про те, як готувалася виставка, чи знав він про допит Петра Порошенка та чи не вважає, що музей підставили.

Що з картинами зараз?
Ми їх зберігаємо під сигналізацією, вони висять на місці. Зараз будемо формувати виставку, яка відкриється після 10 червня (з черговим послабленням карантину — ред). Ми не все будемо виставляти, а лише те, що вважаємо доцільним.
Ви посилили охорону?
Обов’язково. Укріплюємо двері металевими решітками. І ще візьмемо додаткову одиницю державної служби охорони.
Тобто ви побоюєтесь, що ДБР знову може увірватись?
Це радше погоджено з власником колекції. Просто ми багато шуму наробили — все може бути, і не лише з боку ДБР. А від будь-кого, знаючи, яка тут колекція.
Тобто це Петро Порошенко попросив посилити охорону? І оплатив ці додаткові решітки на двері?
Так. Буде оплачувати решітки і охорону.
Ви не побоюєтесь, що виставка під питанням, і що картини може таки вилучити ДБР?
Я не думаю, бо вони могли це зробити і 26 травня, коли увірвались. Та й з якою метою їх вилучати? Але це все вони повинні погодити з власником. Має бути якесь рішення суду, якісь правові дозволи. Але я чув, що слідство з цього питання завершене.
Але вчора не було рішення суду на обшук, проте співробітники ДБР все одно зайшли і забрали декларації на картини.
Ну, як на мене, це було незаконно, бо не було проведено через судове рішення як конфіскація. Чи це був обшук? Це виглядало як крадіжка, не знаю інакше, як назвати. Наші юристи пояснюють, що без мого дозволу вони не мали права заходити всередину.
Тобто декларації вони самі взяли, не ви їм їх віддали?
Я не давав. Декларації були окремо під двома вітринами. Вони легко зняли скло, витягли і поклали це скло назад. Вони звинуватили нас, що були вимушені зламали двері, бо директор їх не пустив. А я це зробив тільки тому, що в них не було розпорядження чи рішення суду, що можна заходити в приміщення.
В приміщення, в якому зберігається приватна колекція, я можу пустити, якщо це дозволяє її власник. Я зателефонував, мені сказали, що поки вони (власники — ред.) не приїдуть, нікого не пускати. А потім ті зламали двері і зайшли. Нібито у зв’язку з тим, що є якась загроза пошкодження цих творів, і вони увірвалися, щоб цьому перешкодити.
Скільки часу ви тримали оборону?
Десь годину-півтори. Але там війна йшла — я сидів у своєму кабінеті і не знав, що там позбиралися депутати, прямі ефіри тощо.
Ви вважаєте, все-таки має бути відкрите провадження за фактом незаконного проникнення?
Я хотів би, щоб це все відбувалося публічно. Бо я не хочу воювати. Хочеться будувати культурний простір, а не займатися судовою тяганиною. Думаю, громадськість і суспільство свою справу вже зробили та засудили їхні дії (ДБР — ред.).
Ви не вважаєте, що музей просто підставили? Саме 26 травня Петра Порошенка викликали на допит, а він в цей час у вас презентує картини, які і були предметом допиту.
Мені про допит ніхто не говорив. Мені запропонували зробити презентацію з приватної колекції Петра Порошенка. І я погодився, бо це цікаво. Ми її завезли у понеділок вранці (25 травня), щоб почати монтувати і готувати експозицію до 10 червня (коли відкриють музеї в межах завершення карантину – ред.).
А власник захотів зробити презентацію для преси. Ну, ми не можемо заборонити. Тим більше, були дотримані всі вимоги карантину.

А коли саме ви отримали пропозицію зробити цю виставку?
Десь 22-23 травня, наскільки я пригадую (тобто після оприлюднення з боку ДБР відеоповістки — ред). А оскільки в нас зараз експозиції немає, бо чекаємо кошти на ремонтні роботи після затоплення, то не планували якихось тривалих виставок. Через таку ситуацію ми останнім часом експромтом такі виставки робимо. Тобто ми на це пішли, бо нам тепер не треба думати, яку виставку робити. Загалом показувати приватні колекції — це наша традиція. Бо сам музей народжений з приватної колекції Івана Гончара.
Тобто ви лише за один день підготували виставку до презентації для медіа?
За день і ніч.
Наскільки ця виставка цінна для України?
Вона цікава тим, що ми для нашого народу повертаємо цінності української культури, людей, які пов’язані з українською культурою і цією землею. Він (Порошенко — ред.) мені розповів про контекст цієї колекції, і мені це стало цікаво. Тобто коли сказав, що там є художники, пов’язані з нашою історією і землею – Айвазовський, Рєпін, Тропінін, то я одразу здався. Бо це все на часі.
Ви, напевно, вже чули критику, що там є картини російського художника Іллі Глазунова, який у 2012 році був довіреною особою Володимира Путіна, а на одній з його картин в колекції Порошенка, зокрема, зображена жінка в кокошнику.
Ця колекція формувалася в 2006-2007 роки. Глазунов у радянський час був дуже відомим, і колекціонери — не мистецтвознавці. Але я б його (Глазунова — ред.) картини не подавав на виставку. І не хочеться говорити про Глазунова, там є інші імена.
Скільки триватиме виставка і чи оплачує Петро Порошенко оренду залу?
Десь два тижні. Музей надав свої послуги безкоштовно. Це благодійний проєкт, вхід безкоштовний. Він з метою показати спадщину світових класиків, які пов’язані з Україною.
- Поділитися: