УКРАЇНА

«Лікар для кожної родини»: як підписати угоду з сімейним лікарем

30 квітня, 2018 16:16
УКРАЇНА/«Лікар для кожної родини»: як підписати угоду з сімейним лікарем
Зберегти
Вигляд
У перший день кампанії «Лікар для кожної родини» 12 500 українців підписали договори із сімейними лікарями. Ще 26 тисяч зробили це наступного дня. Відтепер пацієнти реєструватимуться в єдиній системі «Електронне здоров’я», а лікарі, що підпишуть договори з пацієнтами, зароблятимуть в рази більше.

Як обрати сімейного лікаря та що потрібно знати про програму «Лікар для кожної родини», розповідає Громадське.

Як підписати декларацію із сімейним лікарем

Від 2 квітня українці мають визначитися зі спеціалістом первинної ланки: педіатром, сімейним лікарем або терапевтом, і підписати з ним декларацію. Кампанія триватиме до 2020 року. Зробити це можна в будь-якій поліклініці, де є наліпка «Тут можна вибрати собі лікаря», незалежно від місця проживання й прописки. Усе, що потрібно — це паспорт, ідентифікаційний код і мобільний телефон, на який після реєстрації приходить код підтвердження.

У реєстратурі має бути спеціальний стенд з інформацією щодо сімейних лікарів поліклініки: досвідом роботи, освітою, категорією, адресою тощо. Пацієнт також спершу може прийти на прийом і лише потім вирішувати, чи підписувати декларацію з певним лікарем.

Підписання займає кілька хвилин: пацієнта реєструють у системі «Електронне здоров’я», відтак на мобільний телефон приходить повідомлення з кодом підтвердження. Потім потрібно підписати два примірники декларації, які лікар затверджує електронним підписом. Один примірник залишається в поліклініці, інший можна забрати в будь-який зручний час.

У МОЗі кажуть, що на початок квітня вже близько тисячі закладів підключилися до системи «Електронне здоров’я». «Це доволі багато. Щодо великих міст, наскільки я знаю, вже фактично скрізь вони є. Отже, вже можна обирати», — каже заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк.

Водночас медичні заклади не мають права відмовляти пацієнтові в обслуговуванні, змушуючи підписати декларацію. У таких випадках Павло Ковтонюк радить звертатися до головного лікаря, в районне чи обласне Управління охорони здоров’я, або телефонувати на урядову лінію 15-45.

Лікар і пацієнт

Записатися на прийом і зайняти електронну чергу можна декількома способами: особисто, телефоном, електронною поштою, в реєстратурі медичного закладу або через одну з восьми інформаційних систем, через які є доступ до «Електронного здоров’я».

Сімейний лікар може виїжджати до пацієнтів або консультувати телефоном. За наслідки свого рішення медик відповідатиме перед комісією з питань етики.

У випадку, якщо пацієнт не задоволений якістю роботи сімейного лікаря, йому не треба розривати договір. Достатньо підписати документ з іншим медиком, і система автоматично анулює попередній договір.

Кількість пацієнтів та гроші

За кожного пацієнта лікар отримуватиме компенсацію від держави. Цьогоріч базова ставка — 370 гривень за кожного пацієнта на рік. Сума мінятиметься залежно від вікової категорії пацієнтів: найбільша ставка за дітей до 5 років і літніх людей.

Кількість пацієнтів для кожного лікаря різна: для сімейного — 1 800, терапевта — 2 000, педіатра — 900. У деяких регіонах цей показник може бути дещо вищим. Наприклад, якщо в гірській місцевості сімейний лікар набрав 3 200 пацієнтів, Національна служба здоров’я виділить гроші на кожного з них, водночас лікареві в центрі Києва НСЗУ заплатить за 1800 пацієнтів, а решту в разі необхідності він вестиме власним коштом.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Структура на 80 мільярдів: що треба знати про Національну службу здоров'я та її очільника

Уже в липні сімейні лікарі, які підпишуть декларації з пацієнтами, отримають перші гроші від Національної служби здоров’я — дванадцяту частину від базової суми щомісяця. Міністерство охорони здоров’я пізніше обіцяє роз’яснити, як нараховуватимуться гроші, якщо пацієнт змінить сімейного лікаря всередині місяця.

Сімейний лікар у приватній клініці

Договір можна підписати і з лікарями приватних клінік. Заступник міністра охорони Павло Ковтонюк не виключає, що деякі з великих приватних закладів долучаться до реформи вже цього року: «Деяких ми вже інструктуємо щодо підготовки до реформи. Я думаю, вони дивитимуться, як піде, і тоді вже вирішуватимуть. Як це було з програмою «Доступні ліки», коли великі приватні мережі аптек зачекали місяць, перш ніж приєднатися».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Завдяки програмі «Доступні ліки» все більше фармвиробників знижують ціни — заступник міністра охорони здоров'я

Якщо пацієнт захоче підписати договір із сімейним лікарем приватної клініки, треба зважати на вартість послуги, адже держава відшкодує лише встановлену суму, решту ж пацієнт платитиме з власної кишені.

Гроші як мотивація

Щоб реформа запрацювала, мотивація має бути і в пацієнтів, і в лікарів. В обох випадках це гроші, кажуть в МОЗ. Сімейний лікар, який укладе договори з пацієнтами, зароблятиме в рази більше, ніж його колега, що працюватиме по-старому.

Інтерес пацієнта в тому, щоб отримувати безкоштовну допомогу, гарантовану державою. Але порядок її надання за рік-півтора дещо зміниться. Зміни стосуватимуться передусім прийому у фахівців вузької спеціалізації.

«Щойно ми побачимо, як лікарі первинної ланки направляють пацієнтів до спеціалістів, ми введемо дуже жорстке правило: якщо йдеш до спеціаліста без направлення, будь ласка, оплачуй це сам, а не з державних коштів», — пояснює Павло Ковтонюк.

Пов`язані новини