Переговори нинішньої влади України щодо виборів на Донбасі можуть нести небезпеку, бо поки немає ніяких гарантій безпеки і демократичності процесу, вважає аналітикиня фонду «Демократичні ініціативи» Марія Золкіна.

Вона зазначила, що поки виглядає так, що Україна готова на поступки заради самого факту зустрічі лідерів «нормандської четвірки». Зокрема Київ погодився на так звану «формулу Штайнмаєра», яка, як і Мінські угоди, передбачає вибори на окупованому Донбасі, які мають визнати або не визнати демократичними спостерігачі ОБСЄ.

Золкіна нагадала, що у «формулі Штайнмаєра» йдеться про визнання виборів демократичними «в цілому».

«В ОБСЄ немає конкретного переліку критеріїв, за якими вони говорять, що якщо ці критерії дотримані, значить в цілому, а якщо ці — то не в цілому. Тому вибори відбуватимуться як і будь-які вибори, навіть у демократичній країні, з порушеннями. І от ОБСЄ може сказати — порушення були численними, у нас багато претензій, були проблеми зі свободою ЗМІ, агітацією і решта, але в цілому можна сказати, що вибори відбулися і можна вважати результати чинними», — пояснила вона в ефірі програми Нині вже на hromadske.

Аналітикиня додала, що «слабо уявляє», що має трапитися, аби ОБСЄ визнала вибори зірваними. Золкіна вважає, що на зустрічі «нормандської четвірки» домовляться про підготовку виборів, тому акцент з безпекової сфери зміститься на політичну.

«Закон про особливий статус, адаптація цього до українського законодавства і так далі. Врешті решт, хоч ОБСЄ і має послуговуватися стандартами виборчого законодавства, я сумніваюся, що коли буде розпочато політичну реінтеграцію та підготовку до виборів, що вони політично наважаться сказати, що ці вибори не можна вважати легітимними. У цьому основна небезпека, для мене це гра з вогнем», — резюмувала вона.

1 жовтня 2019-го президент України Володимир Зеленський повідомив, що Україна погоджується на «формулу Штайнмаєра».

«Формула» дуже коротка і передбачає лише, що окупована частина Донбасу має отримати тимчасовий особливий статус у день проведення на цих територіях місцевих виборів. Якщо ОБСЄ визнає ці вибори демократичними, Верховна Рада має закріпити цей особливий статус на постійній основі.

Про виведення військ та контроль з боку України за кордоном до виборів у формулі не йдеться. 

Особливий статус — скорочена назва закону Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, який Рада ухвалила ще в 2015 році і кілька разів продовжувала, востаннє — до 31 грудня 2019 року, однак фактично закон ніколи не діяв. 

Закон визначає, що особливий порядок місцевого самоврядування у Донецькій та Луганській областях здійснюють виключно органи місцевого самоврядування, які будуть обрані на позачергових виборах. 

У статті 10 закону прописані умови, без виконання яких вибори на окупованих територіях неможливі: 

  • виведення незаконних збройних формувань, 
  • гарантії вільного волевиявлення, 
  • недопущення незаконного втручання у виборчий процес, дотримання принципів політичного плюралізму і свободи агітації.

Водночас Зеленський анонсував новий закон про особливий статус окупованої частини Донбасу. 

Поділитись: