Працівники біля насосу на нафтовому родовищі поблизу Мідленда у штаті Техас, США, 6 квітня 2020
Фото:

EPA-EFE/LARRY W. SMITH

На нафтовому ринку США 20 квітня cтався історичний «чорний понеділок»: ціни на американську нафту марки WTI впали спершу до нуля, а згодом до від’ємних значень. Це падіння зачепило й нафту інших марок, зокрема європейської Brent та російської Urals. Що це означає та як дешева нафта вплине на Україну — розбиралося hromadske.

Чому ціни на нафту пішли «в мінус»?

У світі розпочалася нова економічна криза, яку викликала пандемія коронавірусу. Значна частина промислових компаній вимушені були піти на карантин, пасажирські авіаперевезення зникли, перевезення людей іншими видами транспорту також обмежилося. Все це вплинуло на попит на нафту. За розрахунками Міжнародного енергетичного агентства, попит на нафту у світі через COVID-19 та карантин міг скоротитися на 30%. При цьому, від початку пандемії найбільші експортери нафти, країни ОПЕК+ (Організації країн експортерів нафти плюс Росія) не лише не зменшували видобуток нафти, але й наростили його.

Зростання видобутку почалося з конфлікту між Росією та Саудівською Аравією — неформальним лідером ОПЕК. Держави не змогли домовитися про скорочення видобутку нафти, а згодом Саудівська Аравія, аби змусити Росію сісти за стіл переговорів, оголосила їй цінову війну — різко наростила експорт нафти та почала продавати її клієнтам Росії зі знижкою. Як наслідок, ціни на нафту у світі почали рекордно падати. Економіки країн-експортерів нафти від цього постраждали, тому врешті-решт країни ОПЕК+ знову зібралися та домовилися про скорочення видобутку — на 9,7%.

Але навіть попри таке скорочення, нафти у світі залишається надто багато — її вже просто нема де зберігати. Це і призвело до того, що трейдери на сировинних біржах (на яких торгують нафтою) 20 квітня почали позбавлятися ф’ючерсів на нафту з постачанням у травні.

Ф’ючерс — це біржовий документ, за допомогою якого продавці та покупці нафти фіксують її ціну на певну дату у майбутньому. Вартість нафти за цими документами стала від’ємною, адже вже 21 квітня власники таких ф’ючерсів повинні були б забрати той обсяг нафти, який записаний у цих документах.

Власниками цих документів зазвичай є біржові спекулянти, які не мають жодного відношення до використання реальної нафти та, відповідно, не мають де цю нафту зберігати. Тому, як пише CNN, вони почали пропонувати гроші покупцям, аби не мати клопоту щодо перевезення, зберігання та подальшого використання нафти.

Інформаційна гігієна не менш важлива за особисту. Ми працюємо навіть в умовах карантину і піклуємось про новини, які ви отримуєте! Підтримайте нас на Спільнокошті! Підтримайте незалежну журналістику!
Торговці цінними паперами всередині зали Кувейтської фондової біржі, Кувейт Сіті, 9 березня 2020 року. Криза, спричинена пандемією коронавірусу, вплинула також на економіку країн Перської затоки, зокрема нафтову галузь
Фото:

EPA-EFE/NOUFAL IBRAHIM

Чи означає це, що можна отримати гроші від продавця нафти?

Насправді, обвал цін на нафту стосувався лише травневих ф’ючерсів. Реальна нафта наразі все ще має додатну вартість. Ціни впали лише на «папірці», пояснює директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

«Ціни впали лише на опціони з викупу цієї нафти, на "папірці". Фізична нафта, яку можна помацати, продовжує коштувати стільки, скільки вона коштувала. Але продавці, які зараз мають можливість її забрати, закладають ризик того, що цієї нафти просто нема де розмістити», — зазначив Куюн в ефірі hromadske.

Попри різке падіння цін на травневі ф’ючерси, нафта з постачанням у наступні місяці все ще коштує 20-30 доларів за барель. Тобто для того, аби її придбати, все ще потрібно витрачати гроші.

Як дешева нафта вплине на Україну?

Ситуація з травневими ф’ючерсами на американську нафту — це свідчення того, що її пропозиція на ринку набагато перевищує попит. Тому ціни на нафту ще тривалий час залишатимуться низькими, вважає Сергій Куюн. І для України це плюс. 

«Для України низькі ціни на нафту — це плюс, тому що ми, здебільшого, країна-імпортер. Це означає, що ми будемо менше грошей витрачати на купівлю нафти та енергоносії, менше валюти буде йти з країни», — зазначив він.

Цієї думки дотримуються і в Національному банку України. У своїх звітах НБУ зазначає, що дешева нафта позитивно впливає на торговельний баланс України: відходить менше валюти на купівлю імпорту, а надходження від експорту падають не так суттєво. Тому іноземної валюти в економіці стає більше, що сприяє зміцненню гривні.

Разом з цим, низькі ціни на нафту та енергоресурси загалом негативно впливають на нафтодобувну та газодобувну галузі України. Через низькі ціни на нафту напівдержавна «Укрнафта» заявила про ймовірну зупинку видобутку.

«За таких умов виробнича діяльність «Укрнафти» стає збитковою, і компанії загрожує фінансовий колапс і зупинка виробництва», — повідомили у компанії.

Там попросили уряд про фінансову допомогу для того, аби пережити нафтову кризу. Однак згодом своє прохання «Укрнафта» відкликала.

Військовий Збройних сил Австрії патрулює біля штабквартири Організації країн-експортерів нафти (ОПЕК), в той час як міністри країн-членів ОПЕК зустрілись для обговорення кризової ситуації у нафтовому бізнесі на тлі пандемії коронавірусу у світі, Відень, Австрія, 9 квітня 2020 року
Фото:

EPA-EFE/CHRISTIAN BRUNA

Що буде з цінами на бензин та курсом долара?

Падіння цін на нафту вже впливає на ціни на бензин в Україні. Здешевлення пального відбувається поступово і у цьому процесі вагому роль відіграє Антимонопольний комітет (АМКУ). Ще наприкінці березня АМКУ проводив переговори з найбільшими мережами АЗС, на яких домігся зниження цін на пальне.

Разом з цим, вартість бензину також включає витрати на переробку нафти, адміністративні та інші витрати, податки (у ціні 1 літра бензину, за даними НБУ, близько 10 гривень складають податки до бюджету) та націнку торговців. Тому зниження цін на бензин може бути не таким відчутним, як ціни на нафту, та відбуватися із запізненням. Від початку 2020 року літр бензину А-95 подешевшав на 4 гривні.

Падіння цін на нафту має також сприяти зміцненню гривні, оскільки воно означає зменшення витрат валюти на імпорт нафти та нафтопродуктів. 

Однак наразі курс валют формується також під впливом психологічних факторів, зокрема негативних очікувань інвесторів щодо подальшого розвитку України, особливо в умовах невизначеності щодо співпраці з МВФ. Тому у короткостроковій перспективі відчутного впливу ціни на нафту на курс долара в Україні не матимуть.

На відміну від України, падіння цін на нафту автоматично призводить до девальвації російського рубля. Так сталося і зранку 21 квітня. Після обвалу цін на нафту долар у Росії подорожчав трохи більше ніж на 1 рубль, і наразі коштує близько 76,75 рублів.

Зниження цін на бензин в Україні може бути не таким відчутним, як ціни на нафту
Фото:

EPA-EFE/DAN ANDERSON

Чи може Україна скористатися дешевою нафтою?

Низькі світові ціни на нафту підштовхують до думки про те, що зараз Україна могла б створити запас дешевої нафти для того, аби у майбутньому, коли ціни підуть вгору, не витрачати на імпорт нафти зайвого.

Про те, що Україна має великі можливості для зберігання нафти, повідомив виконавчий директор Нафтогазу Юрій Вітренко: «В Україні є величезна нафтотранспортна система, де можна зберігати нафту, один працюючий завод (Кременчук) зі значними ємкостями для зберігання, а також багато нафтопереробних заводів, які давно зупинені, але на яких принаймні були такі ємкості. Схоже, бізнес зі зберігання нафти є найбільш прибутковим зараз».

Однак для того, аби сформувати запас дешевої нафти, все одно потрібні гроші (як ми писали вище, ціни на фізичну нафту все ще додатні).

«Нехай нафта подешевшала, але все одно на її купівлю потрібні гроші, яких у держави наразі немає. Гроші є, наприклад, у Нафтогазу, але все залежить від того, як вирішить уряд», — каже Сергій Куюн.

Зокрема, Нафтогаз має близько 2,9 мільярда доларів, які компанія отримала від Газпрому наприкінці 2019 року в межах так званих газових домовленостей. Однак подальшу долю цих грошей має вирішити власник Нафтогазу — Кабінет міністрів.

За попереднього уряду, до коронавірусної кризи, ці гроші планували витратити на будівництво доріг та лікарень. Зараз, в умовах надзвичайної ситуації, коли уряд збільшив дефіцит бюджету у 3 рази та не має достатньо можливостей для його покриття запозиченнями, закупівля нафти за гроші від Газпрому не виглядає пріоритетним напрямком використання цих коштів.

Незалежні завдяки вам

Ми працюємо незалежно від політиків та олігархів. Наша журналістика існує завдяки вам. Ви можете підтримати нас, а ми зможемо продовжити розповідати, що насправді відбувається.

Поділитись: