Життя

Газ, вода, тепло і світло: все, що ви хотіли знати про комунальні платіжки, але боялися запитати

Життя/Газ, вода, тепло і світло: все, що ви хотіли знати про комунальні платіжки, але боялися запитати
Зберегти
Вигляд
lead
Лютий — місяць, коли більшість українців отримає комунальні платіжки нового зразка. Їхній формат, як і вписані там цифри, можуть неприємно здивувати. Розповідаємо, чому.

Електроенергія

Чому в мене тепер дві платіжки/дві графи в платіжці за світло?

З 1 січня 2019 року стартувала реформа ринку електроенергії, яка має наблизити український ринок до європейської моделі. Перший крок — реформа роздрібного, тобто споживацького ринку. Цей етап почався з ліквідації обленерго, які раніше здійснювали як постачання електроенергії, так і її розподіл. Тепер ці дві функції мають виконувати різні компанії. Відтак і в платіжках вони будуть розведені.

Але спосіб оплати не зміниться — ви сплачуватимете одним рахунком за все.

Чи буду я платити більше?

Ні, просто тепер ви побачите, скільки коштує саме електропостачання, а скільки ви платите за доставку електроенергії до вас додому.

До кого звертатися, коли щось пішло не так?

Все, що стосується мереж, розташованих за порогом вашої квартири, а також лічильники — це компетенція оператора розподілу.

Водночас до постачальника треба йти, якщо є питання щодо коректності розрахунків та умов оплати, а також проблеми з мережами безпосередньо у вашому помешканні.

Планується, що згодом споживач зможе обирати постачальника електроенергії. При цьому оператор розподілу залишиться той самий.

Кому я маю заплатити за світло?

Платити потрібно своєму постачальнику.

Наприклад, у Києві це — Київські енергетичні послуги. В оновлених квитанціях прийдуть усі потрібні реквізити.

Також можна зайти в особистий кабінет на сайтах постачальників (тобто, енергозбутів, які створили на базі обленерго), перевірити назву постачальника послуги і уточнити реквізити.

Як перевірити, чи тому я заплатив?

Найпростіше — зайти в особистий кабінет на сайті постачальника і подивитися на рахунок: якщо там вказано не нуль, а суму, яку ви сплатили, то все гаразд. Також можна звертатися до центрів обслуговування клієнтів або телефонувати в кол-центр. Можна написати постачальнику в соціальних мережах чи навіть звичайного паперового листа — теж повинно спрацювати.

Багато киян після запуску реформи не зорієнтувалися і майже 39 мільйонів гривень перерахували не тій компанії. За звичкою, вони сплатили гроші компанії ДТЕК Київські електромережі, яка тепер є тільки оператором розподілу. Натомість правильно було перерахувати їх постачальникові — Київським енергетичним послугам.

В цілому по Україні таких випадків чимало. Тож оператори розподілу повертають кошти на потрібний рахунок.

Якщо ви серед тих, хто так помилився, то майте на увазі: гроші, сплачені за січень, відобразяться на рахунку лише після 1 березня. Якщо ж у березні ви знову заплатите не туди, гроші перерахують до 1 квітня.

Чи потрібно мені укладати договір з новим постачальником?

Ні. Держава передбачила спрощену процедуру – так званий Публічний договір. Все, що потрібно зробити — продовжувати користуватися послугою та своєчасно сплачувати рахунки. Тобто, для «підключення» до нового постачальника вам просто потрібно сплатити за платіжкою в лютому 2019 року.

Якщо в мене є борг за 2018 рік, куди мені його сплатити? А якщо переплата?

Борг потрібно сплатити на рахунок попереднього постачальника послуги, який зазначений у старих квитанціях. Ці рахунки поки що діють. Переплата буде перерахована новому постачальнику, але краще це питання уточнити за гарячою лінією в компанії, яка вас обслуговує.

Тепло і гаряча вода

Чому в моїй платіжці за тепло тепер значно більша сума?

В листопаді голова уряду Володимир Гройсман оголосив, що на вимогу МВФ Кабінет міністрів нарешті збільшує тариф за газ для населення — на 23,5%. Оскільки 80% у вартості опалення — це саме вартість газу, ця послуга теж суттєво підросла в ціні.

Нацкомісії, що регулює енергетику та комунальні послуги (НКРЕКП), потрібен був час, щоб перерахувати вартість опалення, тож новий тариф застосовується з січня. Саме тому січневі платіжки виявилися «дорожчими» за грудневі. Втім від області до області показники відрізняються залежно від умов.

А ще подорожчала вода, електроенергія та зросла мінімальна заробітна плата. Ці показники теж впливають на тариф.

У мене стоїть індивідуальний лічильник на опалення/будинковий лічильник/немає лічильника. Як мені нараховуватимуть послуги?

Найпростіше тим, хто має індивідуальний лічильник. Ви платите за спожиті обсяги тепла — гігакалорії. Потрібно лише надати показники вашому постачальнику, і ви отримаєте потрібну платіжку.

Ще вам доведеться сплатити за опалення так званих «місць загального користування» (це під’їзди, горища, підвали, кімнатки конс’єржів тощо) — його вартість розподіляється між усіма квартирами залежно до метражу кожного помешкання.

Якщо у вас встановлено загальнобудинковий лічильник, а індивідуальних немає, показник цього лічильника просто ділиться між усіма квартирами залежно від їхньої площі.

А ось якщо в будинку лічильника зовсім немає, доведеться сплачувати за середнім тарифом. Наприклад, у Києві новий тариф складає 38,5 гривень на квадратний метр.

Гаряча вода теж подорожчає?

Так, приблизно на 23%, бо для її підігріву теж використовують газ. Холодна вода подорожчала трохи раніше через зростання вартості електроенергії.

Я мешкаю в Києві та користуюсь бойлером, але мені постійно приходять платіжки за гарячу воду із невідповідними сумами. Чому і що робити?

Якщо вам приходять суми за гарячу воду, які, на вашу думку, не відповідають реально спожитим обсягам, імовірно, Київтеплоенерго просто не знає про ваш бойлер. Це могло статися, наприклад, через те, що компанія отримала від свого попередника, Київенерго, не всі документи, зокрема й про бойлери.

Щоб уникнути таких непорозумінь, потрібно зареєструвати бойлер у постачальника. Для цього слід або викликати спеціаліста додому (плюс — ви можете змусити його зняти поточні показники, і компанія перерахує розбіжності), або відправити постачальнику заяву поштою в довільній формі.

Ще один нюанс — через технічні невідповідності показники лічильників, надані через сторонні платіжні системи (тобто, якщо ви розраховуєтесь не через сайт компанії-постачальника) можуть не зараховуватися. Тому постачальник — сюрприз! — нараховує за середньою нормою споживання, тобто по 3 кубометри на одного зареєстрованого в квартирі мешканця.

Газ

Оскільки в листопаді уряд збільшив тариф на газ на 23,5%, цифри в платіжках зросли пропорційно.

Я мешкаю в багатоквартирному будинку і не маю лічильника. Але ще в січні отримав платіжку з завищеною сумою. Чому так сталось?

Якщо вам прийшла платіжка, в якій рахунок за газ утричі вищий, ніж ви отримували останнім часом, не панікуйте. Просто ви стали жертвою «розборок» між Нафтогазом та облгазами, підконтрольними Дмитру Фірташу.

Роками українці сплачували за газ, який не споживали. Причина в тому, що в багатьох немає лічильників газу, а споживання палива розраховувалося за старими нормами від 2002 року. Вони передбачали потребу в 9 кубометрів газу на одного мешканця. Для того, щоб спалити стільки газу, потрібно чи не цілодобово тримати увімкненою плиту.

Тож урядовці ще в 2016-му зменшили норму втричі. Облгази повстали проти цієї норми та звернулись до суду, який скасував нові норми споживання газу. Тому в платіжках за грудень вартість газу підскочила в рази.

У НКРЕКП заявили, що нові платіжки за газ, які українці отримали в січні, обраховані законно, і споживачі можуть здійснювати оплату за ними. Втім уже 30 січня уряд повернув зменшені норми, але поки що питання того, чи розповсюджуються вони на старіші платіжки, не вирішене. Тому є два варіанти — не платити та звернутись за роз’ясненням до постачальника або заплатити і вимагати перерахування.

Якщо мені прийшла платіжка за газ, в якій вказаний коефіцієнт, чи потрібно сплачувати з його врахуванням?

Це так званий коефіцієнт «приведення до стандартних умов».

Стандартні умови — це умови постачання газу при температурі повітря 20 градусів тепла за Цельсієм та тиску 760 міліметрів ртутного стовпчика. Проте ці умови існують дуже рідко, через що обсяги спожитого газу можуть відрізнятися від тих, за якими розраховувались платіжки.

У НАК Нафтогаз України кажуть — коефіцієнт може з’явитися, бо облгази помилково або умисно трактують на свій розсуд кодекс газорозподільчих мереж. Якщо в платіжках нарахування йдуть з коефіцієнтом 1,02 — це незаконно, і споживач має право звернутися до поліції. Відповідно, додаткові обсяги споживачі сплачувати не повинні, лише те, що спожили за лічильником.

Якщо вам прийшла платіжка з таким коефіцієнтом, перш за все треба зафіксувати, що це незаконно. Для цього надішліть постачальникові лист-звернення, в якому поясніть ситуацію та попросіть перерахувати. Шаблон такого листа можна знайти в інтернеті.

Також треба звернутися зі скаргою до національного регулятора (НКРЕКП). В Нафтогазі, щоправда, зазначають, що такі звернення не завжди дієві, тому рекомендують паралельно звертатися до правоохоронних органів із заявою про шахрайство.

Водночас у газовій компанії «РГК», що належить Дмитру Фірташу, повідомили, що донараховані борги споживачів можна не оплачувати. Однак, попри це, всі облгази подали до суду, щоб скасувати заборону робити такі донарахування.

Пов`язані новини