Сьогодні (21 січня 2019 року — ред.) сталася чергова трагічна смерть при перетині лінії зіткнення у Станиці Луганській.

Починаючи з 1 січня 2019 року, я веду «сумну» статистику, фіксуючи випадки смертей при спробі перетину лінії зіткнення. З урахуванням сьогоднішнього випадку, я зафіксував уже 40 смертей цивільних при спробі перетину лінії зіткнення. Кожен з цих випадків має конкретну долю, конкретну історію трагедії та конкретних родичів і друзів померлих.

Я б хотів би поділитися власними думками у формі запитань-відповідей для кращого розуміння проблематики та того, що необхідно зробити для того, щоб ситуація поліпшилася.

За яких обставин померли ці люди?

З-поміж 40 померлих, 32 людини померло за станом здоров'я, шість людей загинуло у ДТП, що сталося неподалік від КПВВ «Мар'їнка», двоє загинуло під час наїзду транспортного засобу на вибуховий пристрій у «сірій зоні» між КПВВ «Новотроїцьке» та смт Оленівка, яке перебуває поза контролем уряду. Тобто, 4/5 смертей сталися з природних причин в людей, яким, якщо і варто було кудись виходити з дому, то, хіба що, до медичних закладів.

Ким були всі ці люди?

35 померлих з 37, чий вік встановлено, були у віці 60-89 років, лише одній людині було 56. Єдиний випадок смерті молодої людини, у віці 31 року, стався під час ДТП, це був водій транспортного засобу. Такі дані свідчать про те, що в абсолютній більшості випадків помирають пенсіонери, а відсутність смертей у віці 90 та більше років свідчить не про їхнє міцне здоров'я, а про те, що ці люди вже навіть і не намагаються перетинати лінію зіткнення та не отримують пенсійних виплат.

Де вони померли?

Найбільше людей померло при перетині лінії зіткнення через Станицю Луганську, таких випадків зафіксовано 14. При перетині через «Майорське» померло 11 людей, через «Мар'їнку» — 10, з них шестеро загинули в ДТП, через Новотроїцьке — 5, з них двоє загинули від вибухового пристрою. Єдиним коридором, де не було зафіксовано жодної смерті за цей період є напрямок Маріуполь — Тельманове/Бойківське, через Гнутове. Рівно два місяці тому було завершено будівництво пішохідної секції мосту біля Станиці Луганської, що суттєво полегшило перетин цієї ділянки літніми людьми. Втім, не дивлячись на це, вже після відкриття мосту, лишень за два місяці на цьому коридорі вже сталося три смерті, що в чергове підтверджує кричущу недостатність одного-єдиного пішохідного коридору в Станиці Луганській на всю Луганську область.

Якої статі були померлі?

Це питання, на перший погляд, може здатися неважливим, або ж навіть зайвим. Утім, в розрізі постійного наголошення гуманітарним організаціям про світові критерії вразливості, які не завжди враховують місцевий контекст, та необхідність більшої уваги одній статі, відбувається зменшення уваги до іншої статі. Я просто надам статистику, висновки робіть самі. З-поміж 32 людей, що померли при перетині лінії зіткнення за станом здоров'я, чоловічої статі було 27 людей, а жіночої — 5.

Ще щось?

Так. З-поміж 40 зафіксованих випадків смерті, 22 зафіксовано на контрольованій урядом території, 7 — у «сірій зоні», та 11 — на неконтрольованій урядом території. На жаль, в мене нема обґрунтованих підстав вважати, що на неконтрольованій урядом території смертність є вдвічі меншою. Ймовірною причиною такої різниці у пропорції є обмеженість у джерелах інформації на неконтрольованій урядом території, де кількість гуманітарних акторів та ЗМІ є доволі обмеженою.

Висновки

Більшість померлих є пенсіонерами літнього віку, а до обтяжливої подорожі на контрольовану урядом територію їх спонукає відсутність засобів до існування. Найчастіше, люди помирають при перетині лінії зіткнення через Станицю Луганську — 35% від усіх зафіксованих смертей. З-поміж п'яти транспортних коридорів, він є єдиним пішохідним (транспортним засобом перетин не передбачений) та єдиним, який функціонує Луганській області. Решта транспортних коридорів — у Донецькій області.

Що можна зробити, щоб зменшити смертність та спростити перетин лінії зіткнення цивільним населенням?

  • Запровадити для мешканців неконтрольованих урядом територій процедуру для отримання належних їм пенсійних виплат. Зараз держава фактично примушує цих людей реєструватися та набувати статусу внутрішньо переміщеної особи, якими вони не є.
  • Змінити частоту відвідання контрольованої урядом території з одного разу на 60 днів, на один раз на шість місяців. Для пенсіонерів, які бажають виїхати за кордон, держава передбачає можливість отримати пенсію на шість місяців наперед, при цьому для мешканців власної території умови є значно суворішими.
  • Зараховувати в якості ідентифікації та відвідання контрольованої урядом території факт проходження пенсіонером прикордонного контролю з фіксацією у системі прикордонного контролю «ГАРТ-1». Якщо зараз інформації, яка трансформується до бази «АРКАН», про відсутність пенсіонера на контрольованій територій у відповідний проміжок часу достатньо для того, щоб вважати це підставою для припинення пенсійних виплат, за таким самим принципом цієї інформації має бути достатньо для того, щоб вважати це підтвердженням підстав для продовження пенсійних виплат.
  • Відновити пасажирське залізничне та автобусне сполучення. Аргументом неможливості такого сполучення називалася небезпека для подорожуючих — через скупчення у разі обстрілів. Натомість відсутність серйозних інцидентів на транспортних коридорах через лінію зіткнення довело, що, за бажання, сторони можуть домовлятися та виконувати ці домовленості, а скупчення людей та легкових автомобілів є не менш вразливим при обстрілах.
  • Відкрити автомобільні та залізничні транспортні коридори, особливо у Луганській області. Держава має займати у цьому питанні проактивну роль, якщо вона дійсно зацікавлена у спрощенні умов перетину лінії зіткнення.
  • Скасувати дозвільну систему, яка є чинником корупції у разі будь-яких проблем з дозволом: сплив терміну дії, описка, необхідність змінити інформацію у дозволі. Її існування суперечить логіці та здоровому глузду, оскільки для перетину державного кордону, навіть через Росію, дозвіл не вимагається.
  • Встановити адекватні туалети та забезпечити усі КПВВ регулярною роботою медичних співробітників та каретами швидкої допомоги. Я наведу лише один приклад. Пенсіонери з неконтрольованих урядом районів Луганської області вимушені займати чергу та стояти в ній посеред ночі для того, щоб встигнути якомога швидше пройти усі процедури, отримати належні їм пенсійні виплати та встигнути повернутися додому цього ж дня. А через відсутність нормальних туалетів, навіть платних, у Станиці Луганській ці літні люди часто перед поїздкою нічого не їдять та не п'ють. Через що багато хто втрачає свідомість, а деякі люди помирають.

Можливо, хоча б хтось, від кого навіть найменше щось залежить, почує мій голос волаючого в пустелі.

P.S. Я розумію, що смерть кожної людини є індивідуальною трагедією для родичів та друзів, і врахування цих випадків в узагальненій формі ні в якому разі не має на меті знехтувати чиїмось особливим випадком. Навпаки, метою є формування висновків на помилках, через які сталися ці смерті та можливість формувати зауваження та пропозиції для того, щоб їх виправляти та мінімізовувати ризики їхнього повторення у майбутньому.

Думка редакцiї може не збiгатися з думкою автора.

Трагічній ситуації, що склалася на пунктах пропуску на Донбасі, присвячена картина Алевтини Кахідзе, яку художниця подарувала hromadske. Робота стала частиною кампанії «Друзі дарують друзям», в межах якої на сторінці проєкту hromadske на Спільнокошті з’являються особливі подарунки від людей, дотичних до нашого медіа.

Поділитись:
spilnokosht desktopspilnokosht mobile