У Європі зростає популярність російського «Яндекса» через антимонопольні дії проти Google — Bloomberg

У європейських країнах серед користувачів зросла популярність російської пошукової системи «Яндекс», яка заблокована в Україні з 2017 року. Це відбулося на тлі антимонопольних заходів Європейського Союзу щодо Google.

Про це пише Bloomberg.

За розпорядженням ЄС, Google повинен пропонувати користувачам смартфонів з операційною системою Android альтернативні пошукові системи.

Тому «Яндекс» почав з’являтися на «екрані вибору» на смартфонах Android у 23 європейських країнах. Зрештою, це призвело до того, що російський пошуковик піднявся до п’ятірки найпопулярніших серед користувачів Android у Німеччині, Італії, Чехії та Данії.

«Справжнє занепокоєння полягає в тому, що "Яндексу", пошуковій системі з чіткими зв’язками з кремлем, все ще дозволено працювати на нашому ринку ЄС. Питання не в "екрані вибору", а в тому, що "Яндекс" все ще залишається одним із варіантів, який можна обрати», — зазначила член Європарламенту Стефані Йон-Куртен.

А втім, навіть попри зростання популярності, частка «Яндекса» в Європі залишається на рівні близько 2,8%, свідчать дані ірландської системи для аналізу вебтрафіку StatCounter.

Bloomberg пише, що після повномасштабного російського вторгнення в Україну в лютому 2022 року компанія «Яндекс» зазнала тиску як у росії, так і за кордоном. Один із засновників «Яндекса» Аркадій Волож потрапив під санкції ЄС у червні минулого року, оскільки компанію запідозрили в поширенні російської пропаганди.

У вересні 2023 року ЄС під час оновлення санкційного списку підтвердив, що компанія «відповідальна за просування [російських] державних медіа та наративів у результатах пошуку, а також за зниження рейтингу та видалення контенту, який критикує кремль, наприклад контенту, пов’язаного з агресивною війною росії проти України».

У «Яндексі» відкинули звинувачення в пропаганді та заявили, що не «не налаштовують алгоритми ні на яку політичну сторону».

Волож, який торік пішов у відставку з посади генерального директора материнської компанії Yandex N.V., засудив війну, назвавши її «варварством». З 2014 року він мешкає в Ізраїлі.

Минулого року «Яндекс»також оголосив, що хоче відмовитися від російського бізнесу в обмін на розвиток чотирьох міжнародних проєктів. Переговори з кількома потенційними російськими покупцями поки що не завершилися угодою. Головний офіс компанії розташований у Нідерландах.

Більше про «екран вибору»

Google розробила його у 2019 році, щоб заспокоїти антимонопольні занепокоєння ЄС, та після того, як регулятори блоку оштрафували компанію на 4,34 мільярда євро.

«Екран» дозволяє користувачам мобільних пристроїв з системою Android обрати пошуковик з п’яти запропонованих. Google досі домагається скасування цього рішення через європейські суди.

Блокування «Яндекса» в Україні

У 2017 році тодішній президент України Петро Порошенко підписав указ про санкції, які передбачали, зокрема, блокування доступу до всіх сервісів «Яндекса».

Служба безпеки України заявила, що компанія «Яндекс» незаконно збирала та передавала дані українських користувачів російським спецслужбам. У компанії відкидали ці звинувачення.

Пізніше президент Володимир Зеленський продовжив дію санкцій. А у 2023 році він підписав новий указ про запровадження нових санкцій проти низки російських компаній. Серед них також був «Яндекс».