Пасажири круїзного лайнера Diamond Princess на балконах своїх кают в порту міста Йокогама на півдні Японії, 9 лютого 2020 року. Корабель стоїть на карантині в порту, кількість інфікованих китайським коронавірусом на 12 лютого зросла до 175. На лайнері загалом було 3700 людей, серед яких 25 українців
Фото:

EPA-EFE/JIJI PRESS

Круїзний лайнер Diamond Princess із місця люкс-відпочинку перетворився на карантинну зону. Вхід на нього тепер дозволений лише медикам у захисних костюмах. На лайнері, за останніми даними, виявили 175 заражених новим коронавірусом Covid-2019, серед них — і двоє українців. Зараз він стоїть у порту Йокоґами, але людей на берег не пускають — аби коронавірус не розповсюдився далі.

Diamond Princess уміщує 18 палуб із понад десятком барів та ресторанів. Але нині там рідко кого побачиш із майже 3700 пасажирів і членів екіпажу. Пасажири здебільшого сидять у каютах, аби не заразитися — на щастя, доступ до інтернету, хай і не завжди, але є. А екіпаж продовжує працювати й обслуговувати пасажирів.

Тим, хто не хворіє, можна ненадовго вийти на палубу подихати свіжим повітрям — в масках або респіраторах. А тих, у кого виявили вірус, ізолюють і намагаються якнайшвидше вивезти з лайнера в найближчу лікарню.

Туристичний агент Дейвід Абель разом із дружиною Селлі прибули в японський порт Йокоґама 20 січня. Звідти лайнер Diamond Princess і вирушив у круїз через Гонконг, В’єтнам і Тайвань — і вже 3 лютого мав повернутись у Йокоґаму.

Абель у своєму Facebook викладав світлини з усіх місць, де вони побували. І хвалив Princess Cruises — компанію, яка володіє Diamond Princess: «Вони знають, що роблять, і максимально задовольняють подорожувальників. Дуже професійні та досвідчені».

3 лютого Абель пише гнівний пост: щойно дізнався, що в Гонконгу на борт лайнера сіло 300 пасажирів, багато з яких подорожувало Китаєм.

«От наскільки це безвідповідально?» — обурювався Абель. Адже екіпаж корабля перед круїзом перевіряли на те, чи були вони в Китаї (й могли заразитися коронавірусом), чи ні.

У той день він із Селлі збирався летіти додому, у Велику Британію. Але за кілька годин на Diamond Princess виявили перший випадок зараження коронавірусом. Квитки довелося скасувати.

Відтоді Абель і Селлі майже щодня виходять у прямий етер у Facebook і розповідають своїм підписникам (а їх майже 20 тисяч) про те, що відбувається на кораблі. Розповідають із дещицею гумору: скаржаться, що не можуть подивитися улюблений фільм, чи нарікають на відсутність алкоголю.

Зокрема, за словами Дейвіда, лише пасажири з температурою майже весь день сидять у кабінах. Температуру кожен подорожувальник має перевіряти чотири рази на день. У кого вона підвищена, того медперсонал і перевіряє на коронавірус.

На кораблі зараз 45 медсестер і 55 лікарів, говорить Абель. «Тут на кораблі лікують краще, ніж деінде!» — жартує він. І додає: персонал регулярно навідується до пасажирів, приносить їм воду та їжу. А ще в каюти регулярно закачують свіже повітря через вентиляцію.

Утім інколи Абель зізнається, що він та Селлі «втомлені» через те, що відбувається на кораблі. 

«Усе не так погано, як могло б бути. Але ми сумуємо за нашою домівкою», — говорить він в одному з відео.

Але віднедавна Дейвід визнав: їжу, якою він може безпечно харчуватися, йому майже не подають. У Дейвіда — діабет і непереносимість лактози.

***

Не всі з пасажирів настільки відкриті до ЗМІ, як Дейвід та Селлі, які навіть включалися в етер британських телеканалів. Щоправда, останніми днями це стало робити важче: на кораблі став пропадати інтернет і супутниковий зв’язок. Для пасажирів це була чи не єдина можливість зв'язатися з родичами.

hromadske спробувало зв’язатися з кількома подорожувальниками на борту Diamond Princess, однак вони або не відповіли, або відмовилися розмовляти.

«Вибачте. Не називатиму свого імені. Я приїхав у Йокоґаму поїздом і автобусом», — говорить нам один із них. У Twitter він регулярно викладає записи оголошень на Diamond Princess, де капітан повідомляє пасажирам про ситуацію на кораблі та кількість заражених. І ділиться фото їжі, якою годують подорожувальників — на сніданок це, приміром, яєчня, кілька сосисок, апельсин, круасан, сік, йогурт тощо.

Інша пасажирка ділиться відео: у коридорах лайнера, як правило, нікого немає — окрім медиків чи рятувальників, які перевозять хворих пасажирів у лікарні. Або персоналу, який готує, розносить їжу по каютах чи прибирає за пасажирами.

***

Пасажири не приховують своєї вдячності екіпажу Diamond Princess. Деякі з них на дверях своїх кают повісили записки зі словами подяки.

І водночас співчувають їм.

Тоді як самі працівники — а їх на кораблі зараз близько тисячі — не відчувають себе достатньо захищеними від зараження. 

Бінай Кумар Саркар на Diamond Princess готує їжу й миє посуд. Він один зі 160 індійців, що працюють на лайнері.

Через Facebook він та кілька його співвітчизників звернулися до уряду Індії з проханням евакуювати їх із корабля. За словами Біная, Diamond Princess під час карантину перетворився на «маленьке місто», і коронавірус «дуже легко» може поширитися серед людей.

Як і пасажирам, членам екіпажу видали маски й градусники — і попросили повідомляти, якщо в них підвищена температура. Тестування на коронавірус на кораблі займає аж добу — тому перевіряти кожного в медиків просто немає змоги. Тому за понад тиждень карантину на лайнері перевірили лише 439 із понад 3600 людей.

Філіпінка Маріан Лавадо — донька одного з членів екіпажу Diamond Princess. У Facebook вона створила групу для родичів працівників лайнера. Вважає: карантин лише шкодить тим, хто на кораблі.

«До біса вашу систему! Карантин слід продовжити в медзакладі на суші, а не на цьому бісовому кораблі, де екіпаж усе ще має працювати, обслуговувати й розважати пасажирів. Вони можуть заразитися!» — написала вона.

За словами Маріан, її батько «не схвалює того, що відбувається всередині корабля».

«Вони (члени екіпажу — ред.) переймаються, бо деяких їхніх колег ізолювали й узяли на обстеження. У двох філіпінців підтвердили коронавірус», — додає вона.

Ми працюємо кожного дня, аби ви першими дізнавалися про новини в Україні та світі. Фондуйте у нашу діяльність на Спільнокошті, hromadske дійсно потребує вашої підтримки.
Медичний персонал у захисному спорядженні відправляється до пасажирів круїзного лайнера Diamond Princess, пришвартованого в порту Йокогами, Японія, 11 лютого 2020 року. Кількість інфікованих китайським коронавірусом на борту корабля на 12 лютого зросла до 175 людей
Фото:

EPA-EFE/FRANCK ROBICHON

***

На запит The New York Times власник лайнера, компанія Princess Cruises, відповіла, що всі члени екіпажу «пройшли добру підготовку щодо правил безпеки й громадського здоров’я». У компанії додали, що на кораблі нині «впроваджують заходи, розроблені разом із посадовцями зі сфері охорони здоров’я, аби впоратися з ускладненими умовами», однак не пояснили, що саме мається на увазі.

Українець Дмитро Турський чотири роки працював старшим офіціантом і стюардом на кораблях Princess Cruises. Безпосередньо на Diamond Princess не був, але каже: різниця між кораблями не суттєва.

Турський пояснює hromadske: на кораблях є три рівні епідеміологічної небезпеки — «зелений», «жовтий» і «червоний».

«За чотири роки роботи жодного разу не був свідком навіть “жовтого” рівня. Але нас завжди ним лякали, щоб ми щодня робили дуже ретельне прибирання з Virox (спеціальний хімічний розчин — ред.) та хлорованою водою. Ми ніколи не мили корабель звичайними засобами», — розповідає він.

Він припускає, що зараз на Diamond Princess оголосили «червоний» рівень небезпеки.

«Це означає повну ізоляцію здорових від хворих, доставку їжі через спеціальні буферні зони, окремий посуд — і навіть окремі таці для доставки їжі, спеціальні рукавички, які викидаються одразу після контакту з цим посудом, та ретельне прибирання 24 години на добу», — додає він.

Швидка допомога, яка, за непідтвердженими даними, перевозить зараженого коронавірусом пасажира круїзного лайнера Diamond Princess, від'їжджає з порту Йокогама, Японія, 12 лютого 2020 року
Фото:

EPA-EFE/FRANCK ROBICHON

За рекомендаціями ВООЗ, карантин у випадку масових заражень оголошують на 14 днів. Таким чином, на Diamond Princess він завершиться 19 лютого.

Уряд Японії — до речі, чи не половина пасажирів лайнера з цієї країни — поки не оголошував, що робитиме далі. І його все частіше критикують через те, як він відреагував на спалах коронавірусу на кораблі. Передусім — через брак офіційної інформації.

«У вас люди замкнені у псевдов’язниці на круїзному лайнері. Невже проблема лише в тому, що немає змоги перевірити більше людей?» — говорить Кайл Клівленд, соціолог Темпльського університету в США.

Деякі з пасажирів розвісили на борту лайнера імпровізовані плакати: кажуть, не вистачає ліків. І дякують ЗМІ, які про них розповідають.

Поділитись: