Утрати для малого бізнесу, «мандрівні» спільноти з мемами, нові рейтинги та інші реалії українського інтернет-простору. Як за три місяці після введення санкцій проти популярних російських сайтів користувачі пристосовуються до альтернативних мереж.

«Спочатку ми «хайпили» на темі VK»

З Дмитром ми переписуємося у «ВКонтакте». Увійти в соцмережу нескладно, достатньо ввести у пошуковику «як зайти у VK» і скористатися одним з десятків запропонованих варіантів. Хлопець — засновник популярної спільноти «Файні меми про українську літературу», який у VK має понад 100 тисяч підписників.

Дмитро розповідає, що досі не згоден з указом президента про блокування VK, адже саме там була аудиторія, на яку розповсюджував український гумористичний контент.

«Протягом першого тижня заборона лише позитивно впливала на статистику (дописи на цю тему серйозно збільшували охоплення). Та більшість користувачів виявилися надто ледачими, щоби користуватися VPN’ом або добровільно відмовилися від VK. З 10-ти тисяч унікальних відвідувачів за добу (в травні) нині лишилися 2 тисячі», — пише Дмитро, зареєстрований у «ВКонтакте» під ніком Юда Іскаріот.

Згодом «Файні меми» з’явилися у Facebook. Але проіснувала спільнота недовго.

«Ми намагалися розвинути спільноту у Facebook, доки нас кілька разів не забанили без пояснень (і спільноту, і мою сторінку одночасно). Банили, мабуть, за використання нетолерантних слів у мемах (як-от «жид» чи «москаль»). З такої політикою ми категорично незгодні, тому вирішили припинити діяльність у Facebook», — пише Дмитро.

Окрім того, завдяки рекламі «ВКонтакте» для Дмитра завжди був і лишається основним джерелом доходу. Щоправда, останнім часом матеріальне становище значно погіршилося.

Нова топ-п’ятірка

За даними LiveInternet, за два тижні після введення в дію указу президента Рунет утратив 70% української аудиторії. Раніше аудиторія російських сайтів в Україні сягала 25 мільйонів, а це більш ніж половина населення країни. У «ВКонтакте» щодня заходили близько 18 мільйонів українців.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Борітеся — поборете»: як українські спільноти відреагували на заборону «ВКонтакте»

За результатами досліджень аналітичної компанії Factum Group Ukraine, зроблених для Інтернет-асоціації України, якщо в травні «ВКонтакте» мав 68% охоплення аудиторії, уже в липні знизився в половину. Відтак VK залишив п’ятірку лідерів за популярністю серед українців і нині займає сьоме місце. Для порівняння, цьогоріч у квітні Google мав охоплення у 75%, YouTube та «ВКонтакте» майже сімдесят.

Уже в липні 72% українських користувачів обирали Google, на другому місці — YouTube, на третю сходинку із 46% піднявся Facebook. Найгірші показники в «Одноклассников» — вони опустилися з 6 на 15 місце.

Віра Маюк, піар-менеджерка компанії KeepSolid (розробляє додаток VPN, який допомагає обходити блокування) розповідає, що кількість завантажень з України збільшилася майже в тисячу разів. Пік зростання припав на 16-23 травня (одразу після введення санкцій). Відтоді показники продовжують рости. Нині реєстрацій у 120-130 разів більше, ніж було до заборони.

За два тижні після введення санкцій проти популярних російських сайтів Рунет утратив 70% української аудиторії Фото: Інна Соколовська/УНІАН

Колишній піар-менеджер українського офісу «ВКонтакте» Влад Лєготкін прокоментував Громадському:

«Зрозуміло, що частка українського бізнесу в загальному виторгу була не такою значною. Нині юридична особа в Україні припинила діяльність. Попри блокування в Україні й традиційну сезонність, у цілому аудиторія VK продовжує збільшуватися в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. У червні загальна аудиторія складала 91 мільйон користувачів».

Український офіс VK разом з працівниками перебрався до Росії.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Дослідники кібервоєн та соцмереж — про заборону російських платформ

Хенд-мейд та нові правила заробітку

Заборона «ВКонтакте» вплинула і на малий український бізнес. Особливо на власників інтернет-магазинів.

Ірина Проскуріна переїхала до Києва з Сєвєродонецька. Дівчина вже сім років займається виготовленням прикрас у стилі стімпанк. З 2010 року напрацьовувала клієнтську базу завдяки групі у VK, де й отримувала основну кількість замовлень.

«Я лишила клієнтам посилання в старій групі VK на нову сторінку у Facebook. Люди переходять. Але нешвидко, а ви зрозумійте, що це напряму впливає на моє життя. Хенд-мейд — моя основна і єдина робота, з цього я живу. Була база і вона зникла. Довелося створювати з нуля зовсім іншу», — каже Ірина.

Нині вона має власну майстерню на Подолі та поступово освоює Facebook та його алгоритми. У цьому допомагають колеги.

Наталія Єжова — власниця крамниці хенд-мейду «Podval». Вона працює зі 120 майстрами, кожен з яких пережив заборону по-різному.

«У Facebook є алгоритм: що більше «лайків» та коментарів під публікацією, то вище в стрічці вона піднімається. Вони слідкують за якісним контентом, невдалі пости можуть так і не побачити. У «ВКонтакте» було простіше: виклав публікацію і її одразу бачать усі підписники. Але Facebook стимулює нас робити все якісніше», — каже Наталія.

Також вона зазначає, що після переходу на Facebook ціни в крамниці зросли — аудиторія віком від 25 років, типова для цієї соціальної мережі, більш платоспроможна.

Директор рекламного агентства Marketing Bar Олексій Яновський працював, зокрема, і з «ВКонтакте». Значних утрат для свого бізнесу від блокувань не відчув. Більшість клієнтів безболісно перейшли на інші інтернет-платформи.

«Єдиний інструмент, якого я не бачу у Facebook і який був у «ВКонтакте» — це можливість орієнтуватися на конкретні групи. Наприклад, на клієнтів прямого конкурента. Якщо я продаю туфельки за три тисячі гривень, я знаю, що є бренд-конкурент, який зібрав у спільноті 30 тисяч користувачів. І я можу показувати рекламу людям з його спільноти. Інша справа, що серед них багато ботів», — пояснює Олексій.

Користувачі вважають, що система користування «ВКонтакте» була значно легшою, але Facebook стимулює робити все якісніше Фото: EPA/RITCHIE B. TONGO

Покарання за «неблокування»

Найактуальніше питання для тих, кого торкнулася заборона російських сайтів: як і кого притягатимуть до відповідальності за нехтування правилами.

У Нацкомзв’язку ще в травні попереджали інтернет-провайдерів про адміністративну відповідальність та штрафи в розмірі від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів за невиконання указу президента. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Блокада «Рунету»: чому рішення РНБО дуже легко обійти

На запит Громадського щодо того, чи штрафували реально провайдерів протягом трьох місяців, Департамент кіберполіції так і не відповів.

Своєю чергою в СБУ Громадському пояснили: «...окремі користувачі використовують програмне забезпечення для анонімізації, що дозволяє оминати блокування інтернет-ресурсів. З огляду на відсутність запобіжного правового механізму, який заборонив би подібні інструменти, повне обмеження доступу до інтернет-ресурсів забезпечити наразі неможливо».

В указі відсутній механізм покарання простих користувачів, а відповідальність за неблокування сайтів провайдерами трактувати можна по-різному.

«Як зрозуміли це блокування, так і блокують. Є оператори, які користуються Законом про телекомунікації, в якому йдеться, що потрібно блокувати згідно з рішенням суду. Деякі оператори послуговуються лише цим документом», — зазначає голова Інтернет-асоціації України Олександр Федієнко.

Юрист Центру демократії та верховенства права Максим Дворовий підтверджує, що притягнути провайдерів до відповідальності складно.

«У дискусії неодноразово згадували, що рішення Ради Національної безпеки є обов’язковими для органів державної влади та не обов’язкові для юридичних і фізичних осіб. Дехто з провайдерів послуговується цим трактуванням і не блокує», — каже він.

Результати та аналітичні дослідження, а також нові рейтинги вказують, що більшість провайдерів усе ж вирішили не заглиблюватися в правові тонкощі та заблокували російські сайти. І це дало ефект — падіння показників російського інтернет-сегмента.

«За моїми спостереженнями, більшість людей все ж переїхали у Facebook. Разом із проблемами, які були у «ВКонтакте». З’являється контент, раніше непритаманний для Facebook, як-от спільноти з мемами. Раніше Facebook уважався аристократичною мережею для політичних дискусій. Якщо казати дуже грубо — заборона «ВКонтакте» вбила наш «ламповий» Facebook», — підсумовує Максим Дворовий.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram

Поділитись: