Арбітраж підтвердив право України забороняти експорт лісу-кругляка, проти чого виступали в ЄС. Але є певні нюанси
Арбітраж у швейцарському місті Лугано ухвалив рішення у справі про заборону експорту лісу—кругляка. Його у 2019 році ініціював Європейський Союз згідно з Угодою про асоціацію з Україною.
У рішенні арбітражу, ухваленому 11 грудня, вказується, що заборона на експорт лісу-кругляка, ухвалена у 2005 році, несумісна з Угодою про асоціацію з ЄС, але відповідає Генеральній угоді з тарифів і торгівлі (ГАТТ) від 1994 року в частині «необхідності… захисту рослинності». А тому ця заборона не порушує Угоду про асоціацію, постановив арбітраж.
Водночас заборону на експорт лісу-кругляка, ухвалену Верховною Радою у 2015 році, арбітраж визнав і такою, що не відповідає Угоді про асоціацію з ЄС, і такою, що не може бути виправдана ГАТТ. На думку арбітрів, ця заборона не «стосується збереження вичерпних ресурсів… здійсненого внаслідок обмеження внутрішнього виробництва чи споживання».
Відповідно, арбітраж рекомендував Україні усунути порушення, пов’язане з ухваленням мораторію на експорт лісу-кругляка 2015 року. При цьому сторони (тобто Україна та ЄС) мають «покращити дотримання законодавства в лісовій сфері й сприяти законній та екологічно збалансованій торгівлі лісом».
Що означає рішення арбітражу на практиці?
Як пояснює торговий представник України Тарас Качка, рішення арбітражу підтвердило право України в принципі забороняти експорт лісу-кругляка. Заборону, ухвалену парламентом у 2015 році, потрібно буде скоригувати у співпраці з ЄС, «оскільки хижацький попит з боку компаній ЄС є рушієм незбалансованого експорту лісу… і створює загрозу для Карпатського регіону».
«Хоч як дивно, головною причиною того, що ми не змогли до кінця відстояти правомірність заборони експорту 2015 року, стало те, що автори цієї заборони надто активно писали про преференції національним виробникам, а не про захист лісу», — зазначає торговий представник.
За словами Качки, виконання рішення арбітражу передбачає створення цивілізованого ринку деревини всередині України, а також чітку регламентацію з ЄС двостороннього протоколу щодо торгівлі лісом.
Чому взагалі почався арбітраж із ЄС?
У 2015 році Україна запровадила заборону (мораторій) на експорт необробленої деревини до ЄС із метою боротьби з незаконною вирубкою карпатських лісів. Водночас, як виявилося у 2018 році, Україна стала найбільшим експортером нелегальної деревини до Євросоюзу.
Іншими словами, мораторій не виконав декларованої функції, водночас компанії з ЄС не могли легально імпортувати український ліс-кругляк. ЄС намагався владнати це питання шляхом перемовин; свого часу через відмову його скасування Єврокомісія відмовилася надавати Україні транш на суму 600 млн євро.
Тодішній президент Петро Порошенко обіцяв скасувати мораторій, але проти виступали парламент і національні лісозаготівельні компанії. Зрештою, Україна і ЄС домовилися залагодити питання шляхом арбітражу. Це сталося вперше в історії країн-підписантів угоди про асоціацію з Євросоюзом.
Арбітраж сформували в червні 2019 року. У лютому 2020-го розгляд суперечки України та ЄС перейшов в активну фазу.