Імпорт до Узбекистану: чому почалася та як закінчилася тиха торгова війна?

Від початку листопада на кордоні Узбекистану застрягли українські товари на мільйони доларів. Минулого тижня після низки перемовин між урядами і посольствами поставки почали відновлюватись. Громадське розібралося, чому блокували український імпорт до Узбекистану та як вирішили цей торгівельний конфлікт.

Які товари блокували на кордоні?

Наприкінці листопада до українських медіа почали надходити повідомлення від Національної асоціації виробників цукру «Укрцукор». Ті запевняли, український цукор не розвантажують та не розмитнюють в Узбекистані. Така раптова зупинка загрожувала українським виробникам зірваними контрактами, проте низку домовленостей вдалося відтермінувати, кажуть в Асоціації.

У компанії «Астарта», яка експортує цукор до Узбекистану, Громадському підтвердили, що перебої з поставками справді були від початку листопада.

Узбекистан — найбільший покупець українського цукру на світовому ринку. У 2017/2018 маркетинговому році Україна експортувала понад 560 тисяч тонн цукру, з них понад 200 тисяч тонн майже на 800 мільйонів доларів імпортував Узбекистан. Від початку цього маркетингового року — тобто з вересня — із проданих 140 тисяч тонн цукру половина опинилося саме в Узбекистані. Все через те, пояснюють експерти Асоціації, що український цукор навіть з урахуванням логістики для Узбекистану дешевший, ніж, наприклад, російський.

Та на кордоні застрягли не тільки цукровики. Так, Асоціація виробників ліків України повідомляла Інтерфакс-Україна про товари на понад 4 мільйони доларів. Зокрема це продукція компаній «Фармак» та «Юрія-Фарм».

Загалом Узбекистан щороку купує в українських компаній препаратів на майже 50 мільйонів доларів, а українська фармпродукція там не сплачує ПДВ. Однак у «Фармаку» Громадському відмовилися коментувати ситуацію із затримкою вантажів, хоча, за даними Асоціації, більше як половина заблокованих на кордоні ліків — їхні.

А Президент Асоціації «Укркондпром» Олександр Балдинюк у коментарі Громадському розповів: вітчизняна кондитерка також заблокована узбеками.

«Крім того, призупинили дію сертифікатів на харчову продукцію. А це документ, який запитують митники», — пояснив він.

Пояснює, блокували поставку за принципом країни походження, а не за виробником чи компанією.

Чому Узбекистан не пропускав українські товари?

У травні на узбецькі легковики до Мінекономрозвитку поскаржилася Асоціація українських автомобілевиробників «Укравтопром». На їхню думку, уряд Узбекистану надавав субсидії тамтешнім національним виробникам легкових автомобілів, а це відповідно ставило їх у нерівні конкурентні умови щодо українських автовиробників.

Згідно з вимогами процедури, 3 жовтня 2018 року Комісія розпочала антисубсидиційне розслідування щодо імпорту в Україну таких автомобілів.

На початку листопада узбецькі депутати мали намір обмежити імпорт українських товарів, зокрема, кондитерської, цукрової, масложирової продукції та лікарських препаратів. Це мало стати відповіддю республіки на розслідування щодо імпорту узбецьких легкових автомобілів на територію України.

Згідно з даними Державної фіскальної служби та Держстату, у 2017 році в Україну завезли майже 14 тисяч нових легкових автомобілів, з яких 20% — з Узбекистану. Водночас за 8 місяців цього року частка нових узбецьких легковиків становить 9%.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Новий закон про розмитнення авто: це можна буде зробити втричі дешевше

Як розблоковували Українські товари?

І в асоціації цукровиків, і в асоціації кондитерів Громадському повідомляли, що зі своїми експортними проблемами вони не залишилися наодинці. Мовляв, постійні перемовини з Узбекистаном вело українське Мінекономрозвитку. До консультацій долучили також Посольство України в республіці.

Та 3-го грудня Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі вирішила припинити антисубсидиційне розслідування щодо імпорту в Україну нових легкових автомобілів з Узбекистану — тобто ліквідувала саму причину блокування.

За повідомленням Мінекономрозвитку, Міністерство зовнішньої торгівлі Республіки Узбекистан запевнило, що основна частка експорту узбецьких автомобілів в Україну припадає на легкові автомобілі малого класу «А» — тобто автівки «особливо малого класу», які не виробляються в Україні.

А в середу, 5-го грудня, міністр економічного розвитку та торгівлі України Степан Кубів телефоном поговорив із прем’єр-міністром Узбекистану Абдуллою Аріповим. Урядовці обох країн домовились відновити роботу міждержавної комісії з питань співробітництва та вирішити торговельні суперечки.

«Один із важливих інструментів налагодження кращого торговельно-економічного діалогу між Україною та Узбекистаном — це відновлення роботи спільної українсько-узбецької комісії всебічного співробітництва та якнайшвидше проведення уже восьмого її засідання для обговорення перспектив взаємовигідної співпраці», — повідомив Кубів, передає прес-служба Мінекономіки.

Наразі, як повідомили Громадському в НАЦУ«Укрцукор», українські товари почали випускати із митниць Узбекистану, ситуація за їхніми словами «поступово нормалізується».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Посилки з-за кордону подорожчають: ми порахували, у скільки обійдеться пальто з Америки