Коронавірусна економіка: хто втрачає, а хто заробляє на епідемії?
Пандемія коронавірусу завдає людству подвійного удару: як хвороба та як причина найбільшої від 2008 року економічної кризи. Паніка на ринках та невизначеність у майбутньому чинять шалений тиск на бізнес. Ще більше економічну ситуацію погіршують обмежувальні заходи, які уряди в усьому світі запроваджують, щоб зупинити поширення вірусу.
Однак у цій ситуації знаходяться й ті, для кого пандемія — це чудова можливість заробити, розширити ринки збуту або позбутися від конкурентів.
Для кого коронавірус може стати причиною для банкрутства, а хто, навпаки, виграє від пандемії, розбиралося hromadske.
Хто програє від пандемії?
Коронавірус вплинув практично на всі сфери економіки.
Через карантин у Китаї тимчасово закрилися заводи та фабрики, а промислове виробництво за січень-лютий впало на 13,5% — найбільше за останні 30 років. Таке падіння викликає особливі занепокоєння, якщо враховувати роль Китаю у світовій економіці — друга за розміром ВВП країна у світі та один з найбільших експортерів товарів.
Свої виробничі потужності в Китаї мають більшість промислових та інноваційних корпорацій світу. Однак найбільше на їхні прибутки вплине не стільки закриття заводів та фабрик, скільки падіння попиту на їхню продукцію в усьому світі.
Зокрема, компанія Apple уже попередила інвесторів про «суттєве скорочення» своїх прибутків за перший квартал 2020 року. Там зазначають, що попит на смартфони та іншу техніку компанії у всьому світі скоротився через поширення коронавірусу.
Про збитки повідомили також інтернет-гіганти Google та Facebook. Вони пояснюють це падінням дохідності реклами, яка є найбільшим джерелом прибутків. Точні цифри там наразі не називають, оскільки ситуація з поширенням коронавірусу ще розгортається.
Пандемія коронавірусу завдала удару по найбільших автовиробниках. Такі компанії, як Volkswagen та Fiat Chrysler, уже повідомили про закриття своїх фабрик у Європі. Попит на нові автомобілі лише у США у 2020 році може скоротитися на 1,6 мільйона авто, а виробництво автомобілів у світі за підсумками 2020 року може впасти на 16%.
Однак чи не найбільше збитків пандемія завдала туристичному сектору. Через обмеження на пересування між країнами, закриття кордонів та заборону користуватись транспортом ця галузь зазнала миттєвих збитків.
Лише у США компанії, які працюють у туристичному секторі, не отримають щонайменше 24 мільярди доларів доходів від іноземних туристів. В Італії, яка наразі є європейським епіцентром епідемії, очікують на зменшення кількості туристів у 2020 році щонайменше на 30 мільйонів осіб, або на 50%.
За даними Всесвітньої ради з питань подорожей та туризму, пандемія коронавірусу може призвести до зникнення близько 50 мільйонів робочих місць у туристичній галузі.
«COVID-19 — це велика загроза всій туристичній галузі, а також тим працівникам, які в ній працюють, та тим людям, які ще мають бажання подорожувати», — заявили в організації.
Суттєвих збитків коронавірус завдав і авіаперевезенням. За розрахунками аналітиків з компанії CAPA, більшість світових авіаперевізників можуть не пережити кризу, яку викликала пандемія — вони збанкрутують до кінця травня, якщо уряди держав не придумають, як їх урятувати.
Падіння попиту на транспорт, закриття авіасполучення та кордонів, а також зменшення обсягів споживання енергоресурсів призвело до падіння попиту на нафту. Найбільші країни-експортери «чорного золота» планували обмежити видобуток, аби пропозиція нафти відповідала попиту. Однак ці домовленості провалилися через непоступливу позицію Росії. Як наслідок, ціни на нафту вже сягнули рекордно низьких значень за останні 17 років.
Падіння цін на нафту завдало значних збитків енергетичному сектору. За перший тиждень після рекордного падіння 9 березня найбільші енергетичні компанії втратили майже 500 мільярдів доларів капіталізації (на стільки впала загальна вартість цих компаній на ринку). Крім цього, рекордно низькі ціни на нафту роблять її видобуток нерентабельним для деяких компаній.
Коронавірус спричинив справжню паніку на фондових ринках. Сумарна вартість усіх акцій найбільших світових компаній знизилася на трильйони доларів. Через безперервне та суттєве падіння на біржах уже тричі припиняли торги.
Як наслідок, втрачають кошти інвестори — брокери, дилери, а також інвестиційні фонди, банки та страхові компанії, які інвестують у цінні папери.
Інвестори розпродають ризикові активи, серед яких не лише акції компаній, але й облігації країн, що розвиваються. Зокрема, українському Мінфіну все важче залучати кошти на покриття дефіциту бюджету: такі позички стають короткостроковими, а відсотки за ними зростають.
Через обмежувальні заходи, зокрема карантин, зазнає збитків і сектор послуг. Так, співвласник мережі «Планета Кіно» Дмитро Деркач зазначив, що його компанія може недоотримати понад 100 мільйонів гривень через закриття кінотеатрів, а збитки можуть сягнути десятків мільйонів гривень.
«Сьогодні багатьом бізнесам довелося закритися. Ми закрилися ще минулого тижня і вже встигли дещо змиритися з цим. Ситуація складна. Багато що невідомо, і поки немає розуміння, що буде далі», — зазначив він.
Аби ми створювали більше важливих матеріалів для вас, підтримайте hromadske на Спільнокошті. Будь-яка допомога має велике значення.
Хто виграє від пандемії?
Поширення коронавірусу спричинило зменшення обсягів споживання товарів — як тривалого використання, так і повсякденних. Не впевнені в завтрашньому дні, люди обмежують свої витрати. Однак деяким компаніям коронавірус приніс додаткові прибутки.
Чи не найбільше від новин про пандемію виграли виробники гігієнічної продукції. Так, у США рекордно зріс попит на дезінфектори та санітайзери для рук — на 1400%, або в 15 разів.
Через брак цих товарів у штаті Нью-Йорк оголосили про плани виготовляти власні дезінфікуючі засоби, які називатимуться New York State Clean. Виробляти їх будуть, зокрема, і тюремні в’язні.
Ціни на дезінфектори у США зросли з 4,5 доларів до 50 доларів за пляшку, але навіть попри це, продажі цих засобів лише в перший тиждень березня 2020 року зросли на 470%.
Водночас через обмежувальні заходи люди більше часу проводять у себе вдома. Це змінює їхній підхід до шопінгу та спонукає більше купувати онлайн.
Зокрема, один з найбільших у світі майданчиків для продажу товарів через інтернет, компанія Amazon, оголосила про рекордне збільшення замовлень. Для того, аби мати змогу їх обробити, компанія найме на роботу 100 тисяч нових працівників. Ба більше, працівникам, які вже працюють на складах компанії, підвищили зарплату на 2 долари за годину у США та на 2 фунти стерлінгів за годину в Британії.
Зріс попит на електронний шопінг і в Італії. У лютому 2020 року онлайн італійці купували у 1,5-2 рази більше товарів, аніж у лютому 2019 року.
Також зросли обороти китайських сервісів доставки. У розпал карантину в Китаї вони доставляли в середньому на 33% більше товарів своїм клієнтам, аніж зазвичай.
Неможливість сходити в кінотеатри вплинула на різноманітні стрімінгові сервіси. Найбільший з них, Netflix, у зв’язку з карантином очікує на зростання кількості підписників на 7 мільйонів.
Однак ці цифри можуть бути оманливими, вважають у Forbes. Там зазначають, що карантин та радикальні заходи, які запроваджують уряди в усьому світі, призведуть до падіння кількості підписників Netflix за кордонами США. Стрімінговий сервіс люди вважатимуть чимось на кшталт розкоші, від якої відмовлятимуться в першу чергу, коли відчують фінансові негаразди.
Водночас прибуток Netflix не залежить від кількості того часу, який його підписники проводять перед екраном, адже за користування сервісом передбачена фіксована щомісячна плата, а не плата за перегляд кожного конкретного фільму чи серіалу.
Окрім попиту на стрімінгові сервіси в країнах, де зафіксовано найбільше випадків зараження коронавірусом, зростає попит на перегляд порно. За даними Pornhub, 11 березня трафік сайту з Італії зріс на 13,8% порівняно зі звичайним днем.
Загалом відвідуваність сайту в усьому світі зросла на 5,7% (в Україні — на 7,1%). А це означає зростання доходів компанії від рекламодавців.