Справа танкера «Делфі»: у Держприкордонслужбі відкидають будь-яку провину командира корабля морської охорони

Державна прикордонна служба переконана, що командир корабля морської охорони зробив все від нього залежне, щоб не допустити до Одеського морського порту танкер «Делфі» у листопаді 2019 року.

Про це вказано у повідомленні прикордонників.

Там нагадують, що 4 жовтня офіцеру Одеського загону морської охорони ДПСУ оголосили підозру в недбалості у справі танкеру «Делфі». У той час він обіймав посаду командира корабля морської охорони.

«У зв’язку з цим Держприкордонслужба та морська охорона відомства зазначає, що в тій ситуації командиром корабля в повному обсязі вживалися всі вичерпні заходи відповідно до наданих йому повноважень», — зазначили у ДПСУ.

Там пояснюють, що це судно під прапором Молдови перебувало в територіальному морі України із закритим кордоном. Воно мало на це право, згідно зі свободою судноплавства за нормами міжнародного права. Це, мовляв, означає, що немає фактів незаконного перетину державного кордону.

Водночас корабель морської охорони постійно спостерігав за судном. Коли від Служби безпеки надійшла інформація про можливу причетність судна до протиправної діяльності, фахівці морської охорони оглянули його.

«Під час перевірки прикордонники зафіксували низку порушень у суднових документах, було відмічено незадовільний стан самого судна, загрозу навігаційній та екологічній безпеці, особливо в тих погодних умовах, що прогнозувалися», — наголосили у ДПСУ.

Про результати нібито перевірки одразу ж повідомили Державну екологічну інспекцію, Державну фіскальну службу, Адміністрацію морських портів, Державну службу морського та річкового транспорту, СБУ та Нацполіцію.

«Порушень прикордонного законодавства не виявлено, тож підстав для затримання і конвоювання в порт у межах правоохоронних дій не було», — наголошують у Держприкордонслужбі.

А ще там зауважують, що, враховуючи аварійний стан судна та складні погодні умови, була потреба провести рятувальну операцію. Водночас це не входить до компетенції морської охорони Держприкордонслужби.

«При цьому, коли відкритими каналами зв’язку капітан судна «Делфі» подав сигнал лиха, корабель морської охорони залишався поруч, в готовності врятувати екіпаж до прибуття буксирів та катера морської пошуково-рятувальної служби», — додають у повідомленні.

Позиція слідства

Правоохоронні встановили, що судно «Делфі» нібито перетнуло державний кордон України без належних документів, з меншою за необхідну кількість екіпажу (три замість принаймні п’яти), а також із поломками головного двигуна і систем зв’язку та недостатньою кількістю пального й провізії.

«Унаслідок цього вантажний танкер в умовах шторму зірвався з якоря та, дрейфуючи, сів на мілину поблизу одеського пляжу "Дельфін", де стався витік нафтопродуктів», — заявляють в Офісі генпрокурора.

Командиру корабля морської охорони Одеської морської охорони, який пропустив танкер, оголосили підозру за ч. 3 ст. 425 Кримінального кодексу. Санкція статті передбачає покарання у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 7 років.

Раніше про підозру оголосили колишньому капітану порту «Південний»: він нібито не оцінив загрозу дрейфу технічно несправного судна «Делфі» у 2019 році.

У серпні 2020 року капітана «Делфі» визнали винним у порушенні правил експлуатації водного транспорту. Оскільки він визнав свою провину і допомагав слідству, його звільнили від покарання у вигляді обмеження волі строком на 1 рік та призначили випробувальний термін на рік.

Що передувало?

Епопея з танкером «Делфі» розпочалась у листопаді 2019 року, коли він затонув біля узбережжя, а його екіпаж у складі трьох людей до останнього відмовлявся від допомоги, через що їх урятували фактично силоміць.

За законом прибрати затонуле судно мав його власник, але до кінця липня, тобто за вісім місяців, зробити це він так і не спромігся. Не допоміг і візит на місце президента Зеленського. Зрештою, держава відібрала у судновласника право прибрати танкер. Ситуацію навіть визнали надзвичайною на місцевому рівні.

Згодом суд наклав арешт на танкер із правом його переміщення АМПУ чи іншими особами за дорученням останнього. У вересні 2020-го танкер прибрали з одеського пляжу. Його відбуксирували до порту Чорноморська.

Поки «Делфі» перебував на мілині, з нього декілька разів витікали нафтопродукти. Це призвело до забруднення місцевої акваторії та загибелі морських тварин.