У Мінекономіки пояснили, чому ціни на товари та послуги можуть зростати в різні місяці
У січні-травні 2024 року інфляція сповільнилася до 2% — це найнижчий рівень за останні роки та навіть близький до динаміки в деяких європейських країнах. Водночас у певні місяці прискорилося зростання цін на товари та послуги.
Про це йдеться в огляді Міністерства економіки.
Як пояснили у відомстві, поточна «млявість» цін стала відображенням змін у структурі економіки під час війни — «пригнічений» споживчий попит не покривав поступового відновлення внутрішньої пропозиції, зокрема через високий врожай 2023 року та імпорт. Це й забезпечило насиченість ринку за умови збереження обмежених можливостей експорту.
Водночас тимчасовий профіцит пропозиції лише частково стримує інфляцію, а це означає, що в різні місяці можуть переважати за своїм впливом інші чинники продовольчого ринку, зокрема сезонність, яка й надалі визначає ціни.
Так, у травні цього року ціни на харчові продукти та безалкогольні напої мали вищі темпи, ніж споживчі ціни загалом — 0,9% та 0,6% відповідно. Це типово для вітчизняного споживчого ринку, додали у відомстві.
Крім того, дедалі сильніше відчувається тиск з боку витратних чинників, зокрема через:
- вимушену затратну адаптацію бізнесу до роботи в умовах обмеженого електропостачання;
- подорожчання логістики;
- підвищення закупівельних цін на сировину;
- вищі витрати на утримання персоналу, зокрема на забезпечення безпеки праці тощо.
Усе це в підсумку позначилося як на прискореному зростанні цін на товари з вищою доданою вартістю, так і на подорожчанні послуг, пояснюють у Мінекономіки.
Зокрема, загальне зростання споживчої інфляції впродовж п’яти місяців майже на 60% сформувалося підвищенням цін:
- у сфері охорони здоров’я (зокрема через прискорене зростання цін на ліки);
- на харчування поза домом;
- на послуги перукарень;
- на інтернет;
- на купівлю автомобілів обслуговування та страхування автотранспорту;
- на тютюнові вироби, одяг і взуття, прилади й товари для особистого догляду.
Наразі в Мінекономіки спостерігають посилення впливу на споживчі ціни чинника сезонності, який має проявити себе у зниженні або принаймні в істотному обмеженні темпів зростання.
- Поділитися: