«Найбільша загроза для судової реформи — це корупція» — голова Венеціанської комісії
Голова Венеціанської комісії Джанні Букіккіо прилетів в Україну, щоб оцінити хід судової реформи та роботу новоствореного Верховного суду. Під час Конференції «Судова реформа в Україні та подальші кроки», очільник прокоментував упровадження стандартів Ради Європи щодо правосуддя в конституцію України та деполітизацію судової влади.
Верховна Рада повинна нарешті проголосувати за проект створення Антикорпуційного суду. На цьому наполягають і міжнародні партнери, і МВФ, співпраця з яким нині критично важлива для України, про що попередили у відкритому листі до суспільства провідні українські економісти. А прем'єр-міністр Володимир Гройсман навіть пообіцяв піти у відставку, якщо депутати провалять голосування.
7 червня — дедлайн для України у вирішенні питання щодо Антикорупційного суду. Про це сказав голова Венеціанської комісії Джанні Букіккіо, який прилетів напередодні в Україну, щоб оцінити хід судової реформи та роботу новоствореного Верховного суду. Під час Конференції «Судова реформа в Україні та подальші кроки», очільник прокоментував упровадження стандартів Ради Європи щодо правосуддя в Конституцію України та деполітизацію судової влади.
Про судову реформу
Не так давно Україна жила в системі клептократії, і система правосуддя була ручною. Венеціанська комісія закликала Україну до проведення судової реформи протягом багатьох років, ще з часів президентства Кучми.
Але до 2016-го результати роботи щодо цієї реформі були незначними. За останні два роки Україна зробила величезний крок уперед. Важливим є реформування Вищої ради юстиції і створення на її місці нової Ради правосуддя, реформування Конституційного суду та реформа прокуратури, яка справді є історичною реформою.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Антикорупційний суд: між бажаннями президента і вимогами Заходу.
Україна розпочала з реформи правосуддя як основоположного принципу досягнення прогресу і змін, прийнявши Європейські стандарти в Конституції. Дуже важливо було створити умови для незалежного правосуддя. І частково Україна цей крок зробила, позбавивши президента права утворювати суди і Верховну Раду, права призначати суддів. Ніхто не повинен мати можливість впливати на роботу суддів. Вони повинні керуватися лише законами й Конституцією, а не приватними інтересами, хабарами чи політикою.
Незалежність правосуддя — це дії кожного окремого судді, підсудного, органів влади і громадян України. Інакше реформа залишиться тільки на папері, і право кожного на справедливий суд буде суто формальним.
Правосуддя повинно бути ізольовано від будь-якого політичного чи економічного впливу, але, разом з тим, воно не повинно ізолюватися в закриту систему, де судді працюють заради власної вигоди, а не для користі суспільству. Щоб громадськість довіряла реформам, вони повинні бути прозорими і системними.
Зліва направо: голова Венеціанської комісії Джанні Букіккіо, суддя Конституційного суду Сергій Головатий, заступник глави Адміністрації президента України Олексій Філатов та голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду Михайло Смокович під час конференції «Судова реформа в Україні: досягнення та подальші кроки», Київ, 1 червня 2018 року Фото: Олександр Синиця/УНІАН
Про бойкот переатестації суддів з боку Громадської ради доброчесності
Уведення громадського контролю за правосуддям є важливою умовою для побудови довіри до нового правосуддя. І цього вдалося досягти за допомогою унікальної Громадської ради доброчесності (ГРД), яка має важливу роль — визнавати важливі рішення. Сьогодні в Україні склалася ситуація, коли ГРД не поділяє багато рішень Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Але я категорично проти бойкоту, який оголосила ГРД. Потрібно навчитися співпрацювати і публічно висловлювати вимоги. Важливо, щоб ГРД продовжувала існувати як інструмент впливу.
Про Антикорупційний суд
Найбільша загроза нині — це корупція. Адже саме корупція може змусити Україну відмовитися від проєвропейського шляху і звернути назад. І найбільший виклик, який стоїть сьогодні перед Україною — це розробка ефективного механізму боротьби з корупцією. Створення Антикорупційного суду повинно забезпечити ці механізми. Але в України немає права на помилку в цьому питанні — ставки зависокі. Антикорупційний суд конче потрібен Україні і, я сподіваюся, його створять якнайшвидше. Дедлайн для вирішення питання — 7 червня, і це вже зовсім скоро. Венеціанська комісія дала висновок щодо створення Антикорупційного суду, після цього наша роль завершена. Міжнародна спільнота хоче бути впевнена в кандидатах і процедурі відбору.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Дефолт або гроші Китаю: чому Україні загрожує криза і що з цим робити
Важливо, щоб українці розуміли, що всі ці досягнення в судовій реформі не є неповоротними, і українське суспільство та Рада Європи повинні спільно контролювати, щоб реформи не нівелювали в разі зміни політичного курсу країни. Основне завдання української влади — налагодити роботу цих реформованих структур, і Венеціанська комісія готова сприяти цьому. Я пишаюсь тим, чого Україна вже досягла, але моя головна порада: не зупиняйтеся, адже у сфері демократії і прав людини завжди є місце для покращення.
Зліва направо: голова Венеційської комісії Джанні Букіккіо, президент України Петро Порошенко, заступник глави Адміністрації президента Олексій Філатов, голова Верховного суду Валентина Данішевська та прем'єр-міністр України Володимир Гройсман перед початком заходу з нагоди початку роботи нового Верховного суду, Київ, 15 грудня 2017 року Фото: Михайло Марків/POOL/УНІАН
- Поділитися: