Що означає рішення РНБО про «блокування» Донбасу

Чому риторика голови держави так швидко змінилися, що саме означає рішення РНБО, і як воно позначиться на українцях з обох боків лінії розмежування.

«Націоналізація» українських підприємств на окупованій території Донецької та Луганської областей стала поштовхом до припинення перевезення вантажів через лінію зіткнення. По суті це означає «легалізацію» блокади окупованого Донбасу, яка вже частково триває майже два місяці. Щоправда, раніше припинення вантажних перевезень з/на окуповану територію було позицією колишніх добробатівців «Айдару», яких підтримували депутати із «Самопомочі». Тепер ввести тимчасову повну зупинку транспортного сполучення запропонував Раді нацбезпеки та оборони і президент Петро Порошенко, який раніше виступав проти блокади. РНБО рішення ухвалила.

Громадське з’ясовувало, чому риторика голови держави так швидко змінилася, що саме означає рішення РНБО, і як воно позначиться на українцях з обох боків лінії розмежування.

Що означає рішення РНБО «припинити переміщення вантажів через лінію зіткнення»

«До реалізації першого та другого пунктів Мінських угод, а також до повернення підприємств на окупованій території під юрисдикцію України» – такий ультиматум 15 березня висловив секретар РНБО Олександр Турчинов. І одразу зробив кілька термінових доручень:

  • Кабінету міністрів – швидко розробити і запровадити план заходів щоб забезпечити функціонування паливно-енергетичного та металургійного комплексу.
  • Міністру внутрішніх справ, Нацполіції та Нацгвардії — припинити переміщення вантажів через лінію зіткнення залізницею та автомобільними шляхами.

Кого та як будуть перевіряти

У Нацполіції пояснюють, що пропускати машини цивільних громадян, та вантажі, які курсують по підконтрольній Україні території будуть. А от «підозрілі» затримуватимуть.

«У разі потреби ми можемо завезти машину на штрафмайданчик, але зараз все відбувається в, так би мовити, режимі «онлайн» – ще зарано говорити, як це буде відбуватися», – пояснює речниця Нацполіції у Донецькій області Наталія Шиман.

Поки що перевірка буде відбуватися на тих блокпостах, які вже існують на дорогах, що ведуть до окупованої частини Донбасу. Чи потрібно встановлювати додаткові блокпости – має вирішити штаб АТО, кажуть в Нацполіції.

«У нас є певні інструкції і вказівки. Скільки буде так тривати – поки не знаємо», – додає Наталія Шиман.

Пропускати машини цивільних громадян, та вантажі, які курсують по підконтрольній Україні території будуть, а «підозрілі» - затримуватимуть

Фото: Roman Pilipey/EPA

Хто буде перевіряти вантажі

Перевіряти вантажі мають півтори тисячі поліцейських – всі ті, хто зараз і так забезпечують порядок перетину блокпостів, та нацгвардійці, які будуть зупиняти і перевіряти кожну вантажну машину, що прямує в бік окупованої території:

«Ми виконуємо наказ, який отримали від керівника Антитерористичного штабу. Будемо допомагати поліцейським, тільки режим дещо змінено. Військові Нацгвардії зараз стоять на блокпостах, що діють, і один пост у нас є на залізниці в Донецькій області – поблизу Бахмута. Машини із забороненими вантажами будемо розвертати назад», – пояснює прес-офіцер Східного оперативно-тактичного об’єднання Нацгвардії Дмитро Образцов.

Що зміниться для цивільних

Людей на КПП будуть пропускати як і раніше, а постачання електроенергії, води та газу не припиниться, навіть у випадках, коли комунікації поєднуються з окупованою територією — у Донецькій обласній адміністрації запевняють, що поки продовжують працювати у старому режимі.

«Всі ці заходи стосуються поліції та Нацгвардії — вони будуть контролювати заборону перевезення вантажів. У нас поки все як і було, нових інструкцій не надходило. Рішення тільки вчора було ухвалене», – у коментарі Громадському каже Олесь Пограничний, прес-секретар голови Донецької обласної військово-цивільної адміністрації.

Залишається чинною й постанова СБУ про «Тимчасовий порядок контролю переміщення осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію розмежування у межах Донецької, Луганської областей». Для цивільних осіб в цій постанові встановлена вага, дозволена для перевезень, наприклад, харчових продуктів чи товарів для власного користування, – вона не має перевищувати 75 кілограмів.

16 березня Міністерство з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб оприлюднило «Перелік товарів і продукції, дозволених для переміщення з та на тимчасово окуповану територію в районі проведення антитерористичної операції». Документ набуває чинності з моменту опублікування.

Також на блокпостах будуть пропускати гуманітарні вантажі – як українських так і міжнародних гуманітарних організацій.

Людей на КПП будуть пропускати як і раніше

Фото: Ivan Boberskyy/EPA

Як президент змінював свою риторику щодо блокади

Ще тиждень тому Петро Порошенко заявляв, що засуджує дії тих, хто хоче припинити вантажоперевезення з/на тимчасово окупованих територій, бо це «розділяє Україну і суперечить стратегії реінтеграції». Блокування залізничних шляхів колишніми бійцями «Айдару» за підтримки депутатів Самопомочі президент України називав «діями "політиканів"».

Але 13 березня Петро Порошенко підтримав рішення РНБО припинити постачання вантажів на окуповану територію. Він пояснив це тим, що через «спільні зусилля блокадників та терористів Україна втратила свої підприємства, що створило абсолютно нову реальність».

У «новій реальності» президент України вважає, що «це (блокада – ред.) знищило Україну на Донбасі, це дуже небезпечна стратегія і небезпечні дії. Ми змушені були діяти рішуче і ефективно». Про це Петро Порошенко розповів у інтерв’ю українським медіа. Як «знищила» блокада українських громадян на окупованій території – президент не пояснив.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Мінськ» іще живий» — інтерв’ю з головним дипломатом президентської адміністрації Костянтином Єлісєєвим

Дії блокадників, які частково зупиняли рух вантажів на окуповану територію, «заважали ухваленню рішень про запровадження точкових санкцій з боку європейських партнерів України проти російських компаній чи посередників». Це 12 березня в інтерв’ю Громадському розповідав заступник глави Адміністрації президента України Костянтин Єлісєєв. За його словами, припинення сполучення з тимчасово окупованою Україні територією викликало багато запитань у міжнародних партнерів:  «Нам партнери наші кажуть уже прямою мовою, що «в цих умовах ми не можемо запроваджувати санкції, оскільки ви самі себе караєте» – сказав Єлісєєв.

Самі ж блокадники рішення Порошенка і РНБО підтримали, хоча і обурилися, що ухвалили його тільки через півтора місяця від початку блокади. Але йти не збираються, доки всі їхні вимоги не будуть виконані. Тепер це не тільки «звільнення полонених», але й законопроект, який «забороняє торгівлю з окупантами».

Якою була міжнародна реакція

Міжнародні партнери України, перш за все, країни ЄС та США, ще донедавна займали чітку позицію щодо захоплення бойовиками самоназваних «ЛНР» і «ДНР» українських підприємств на Донбасі.

Мова йшла не тільки про «висловлювання занепокоєння», а й про можливість запровадження додаткових точкових санкцій. Крім того, у 17-му звіті Управління верховного комісара ООН щодо порушення прав людини на сході України зауважили, що така «націоналізація» підприємств бойовиками може вважатися воєнним злочином мародерства.

Тож рішення РНБО щодо заборони руху вантажів через лінію зіткнення на Донбасі, що фактично зробило «блокаду» офіційною, здивувало міжнародну спільноту і не отримало схвальних відгуків.

«Досі українська влада відносно території Донбасу використовувала інклюзивний підхід при одночасній боротьбі із контрабандою. Такий підхід було повністю підтримано нами, і тому вчорашнє рішення РНБО нас здивувало», – заявив голова представництва Європейського Союзу в Україні Х'юг Мінгареллі.

Він також додав, що таке рішення суперечить попередній політиці українського уряду, яку розділяли в ЄС, і тепер Європа очікує пояснень від України.

Незадоволені рішенням про припинення вантажоперевезень з окупованими територіями Донбасу і партнери України у «нормандському форматі» – Німеччина та Франція. Так, Штеффан Зіберт, речник канцлерки Німеччини Ангели Меркель, розкритикував дії української влади.

«Націоналізація на непідконтрольній території, визнання цього ускладнює і без того складну ситуацію. Не виконуються мирні домовленості. Ні з боку Москви, ні з боку Києва. Ми занепокоєні рішенням РНБО про зупинку зв’язків, я вважаю, що це ще більше віддаляє Донбас», — заявив він.

У Франції також заявили, що стурбовані рішенням українського уряду щодо введення тимчасової заборони на перевезення вантажів через лінію зіткнення на Донбасі.

«Ми закликаємо українську владу продовжувати свої зусилля зі зняття блокади залізничних шляхів по всій лінії зіткнення», – йдеться в повідомленні французького МЗС.

Свій негативний відгук висловила й Росія, на протидію ескалації агресії з боку якої, за словами Порошенка, і було направлене це рішення РНБО.

Так, представник Росії в Тристоронній контактній групі з врегулювання ситуації на сході України Боріс Гризлов заявив, що офіційний Київ порушує Мінські угоди забороною руху вантажів через лінію зіткнення на Донбасі.

У Міністерстві закордонних справ України можливі наслідки для країни поки не коментують, хоча й не заперечують, що «є певні суперечливі коментарі від партнерів»:

«Рішення РНБО ухвалювалося колегіально, враховуючи зовнішні й внутрішні чинники, тому це запитання до них» – відповіла Громадському Мар’яна Беца, речниця МЗС.

Громадське офіційно звернулося із запитами до Міністерства закордонних справ та Ради нацбезпеки та оборони щодо наслідків рішення РНБО для України на міжнародній арені.

Рішення РНБО здивувало міжнародну спільноту і не отримало схвальних відгуків

Фото: Михайло Палінчак/POOL/УНІАН

Подальші кроки

Петро Порошенко доручив міністру фінансів Олександру Данилюку прорахувати і подати Кабінету міністрів дані про ймовірні збитки від блокади Донбасу. Сам Данилюк попередньо оцінює втрати від блокади непідконтрольних територій Донбасу до 2% валового внутрішнього продукту в 2017 році. Мінфін, за його словами, продовжує роботу над більш детальною оцінкою наслідків від транспортної блокади, в тому числі для доходів держбюджету.

16 березня Кабмін вирішив продовжити ще на місяць надзвичайні заходи в сфері енергетики. За словами міністра енергетики та вугільної промисловості Ігоря Насалика, це необхідно для того, щоб об’єднана енергосистема працювала в штатному режимі.

Ватажки бойовиків самоназваних «республік» на Донбасі також відреагували на дії офіційного Києва.

Керівник самопроголошеної «ДНР» Олександр Захарченко 14 березня прозвітував про перші 95 вагонів з вугіллям, які відправили в РФ, хоча російські ЗМІ почали писали про поставки вугілля ще з 6 березня. Лідер бойовиків «ЛНР» Ігор Плотницький готовий «подякувати» українському уряду за рішення РНБО: «Вы называете нас нашим народом и при этом объявляете блокаду. Тогда откажитесь от нас, и мы скажем вам только спасибо».

Прихильники «блокади Донбасу» збираються «контролювати виконання рішення РНБО про повну блокаду» і продовжують чергувати в наметах на залізничних переїздах і дорогах.