Після карантину деякі компанії будуть змушені відмовлятися від величезних офісів та скорочувати працівників
Фото:

depositphotos

Матеріал є частиною спецпроекту

Спецпроект «Україна після карантину»: як зміняться економіка, бізнес, охорона здоров'я, культура та життя після COVID-19

hromadske опитало підприємців, бізнес-консультантів та HR-ів, щоб дізнатися, як змінилися умови праці в Україні та які зміни можуть залишитися після карантину.

Тенденція №1. Робота з дому

69% українських підприємців сподіваються повернути свої компанії на докарантинний рівень лише за рік, йдеться у опитуванні Європейської бізнес-асоціації. Зараз їм доводиться не тільки скорочувати витрати, а й змінювати самі умови праці для персоналу.

Серед основних трендів — прискорена диджиталізація. Освоювати Skype, Zoom, Webex, MS Teams та інші цифрові технології довелося навіть тим, хто ніколи раніше із такими програмами не мав справи.

Ірина Венгловська має компанію, яка займається будівельними кріпленнями, та проводить бізнес-тренінги. Із березня працівники компанії працюють віддалено. 

«За період карантину моя робота змінилася кардинально, я перешла в диджитал, за короткий термін навчилася користуватися онлайн інструментами, і навіть не знаю, чи хочу я виходити назад в офлайн», — розповідає Ірина. За її словами, дистанційний формат показав свої плюси, тому й надалі компанія планує практикувати віддалену роботу.

Те саме каже й Уляна Мороховська, керівниця українського офісу EMA Partners International, яка шукає, оцінює та вчить керівників вищої управлінської ланки. Її компанія провела дослідження серед керівників та HR-директорів українських компаній про вплив COVID-19 на бізнес-процеси. Відповіло 131 підприємство із різних сфер — агро, фарми, IT. Виявилося, що 58% компаній вважають віддалений режим роботи ефективним.

Водночас керівники мали змінити свої культуру та навички, щоб працювати з командою віддалено, додає Уляна.

Організації почали проводити онлайн-таунхоли (неформальні розмови про найважливіші справи), зустрічі в Zoom та об'єднувати команду спільними справами онлайн.

Приклад такої спільної справи наводить Людмила Горова, директорка з персоналу компанії Agroprosperis Group, яка фінансує виробництво та експорт агропродукції в Україні. 72% співробітників адмінофісів компанії працюють у змішаному режимі, коли віддалену роботу суміщають із періодичним відвідуванням офісу.

Частина працівників компанії зареєструвалися на півмарафон 2020, але його скасували. Тоді люди пробігли півмарафон віддалено — кожен за своїм маршрутом.

«Це неймовірне відчуття команди. Я бігла на самоті, але відчувала, що я не одна, що ми разом», — написала Людмила у Facebook.

За два місяці роботи у такому режимі компанія не помітила погіршення ефективності в роботі. Багато хто з працівників зазначив, що ефективність навіть зросла. Не вистачає лише неформального спілкування, яке в офісах зазвичай відбувається на кухні, тому компанія створила Zoom-кафе. Із цієї ж причини почали бігати півмарафони онлайн.

Тренд на віддалену роботу закріпиться у багатьох компаніях, а робота в офісі й живе спілкування з людьми — це те, чого після карантину буде менше і що люди будуть більше цінувати.

Керівники компаній працюватимуть і над самим режимом роботи у дистанційному форматі. Експертка з організаційних трансформацій Оксана Семенюк зазначає, що чимало людей нарікають на те, що у віддаленій роботі стерлася межа між робочим часом та відпочинком. 

«Люди перепрацьовують. Ти працюєш вдома, і важко відслідкувати, коли ти можеш відпочити або вчасно лягти спати. Тому ця нова рутина — це той тренд, над яким організації й надалі працюватимуть», — пояснює Оксана.

Через карантин керівники компаній мали змінити свої культуру та навички, щоб працювати з командою віддалено. Багато хто з працівників зазначив, що ефективність навіть зросла
Фото:

depositphotos

Тенденція №2. Менші офіси

Криза змусила компанії оптимізувати свої процеси. Але після карантину потреба в економії не зникне, зазначає Ілля Фомін, консультант з формування бізнес-команд.

«Великий красивий офіс — дуже класно, але, може, потрібен не такий великий, а менший, щоб туди можна було просто приходити й обговорювати ідеї», — говорить Ілля.

Частково у відмові від великих офісів винні й самі власники комерційної нерухомості, які неохоче йшли на поступки щодо знижок на орендну плату на час карантину. Це підштовхнуло бізнеси наважитися на переїзд або тимчасову відмові від офісу взагалі, оскільки вони стояли перед вибором: або скорочувати персонал, або переходити на дистанційний режим роботи.

Тенденція №3. Скорочення персоналу та тимчасові працівники

Але деякі компанії будуть змушені не тільки відмовлятися від величезних офісів, а ще й скорочувати працівників. 

«У нас була розкіш минулого року мати кількох секретарів. Вони виконували певну роботу, але завантаження було 30-40%. Від таких співробітників компанії також відмовлятимуться», — говорить бізнес-тренерка Маргарита Чеботарева. Водночас кваліфіковані спеціалісти з великим досвідом роботи матимуть попит.

Близько половини опитаних EMA Partners International організацій (56%) ще не звільняли працівників, а 72% компаній навіть продовжують наймати персонал.

У світі третина організацій замінює постійних працівників на тимчасових, пише Оксана Семенюк на своїй сторінці у Фейсбук. Цей тренд почався ще до кризи, але зараз набув масовості. В Україні тимчасове працевлаштування також практикується. І не тільки з ініціативи працедавця.

«Люди не будуть хотіти посад, вони прагнутимуть здобувати нові навички, що робитиме їх більш цінними для роботодавців», — пояснює Семенюк.

Тенденція №4. Результат роботи важливіший за процес

Оскільки віддалений формат роботи не передбачає присутності працівника в офісі, керівники не контролюють сам процес організації роботи та витрачений на неї час. За словами Уляни Мороховської, карантин змістив фокус саме на результат роботи працівника.

Про це також розповідає директорка із персоналу Metinvest Digital Ольга Бережна: «Прийшла людина о 9 ранку, чи не прийшла, контроль за цим процесом зміщується на результат праці, а процес і організація роботи лягає на співробітника».

Після карантину компанія планує працювати у трьох форматах: дистанційний режим, офісний та flexible робочі місця, коли частину роботи людина виконує вдома, а частину — в офісі. Компанія планує запровадити інструмент бронювання робочого місця.

«Якщо людина поїхала у відрядження або пішла у відпустку, і це місце вільне, інший співробітник зможе його забронювати у графіку на певний день і час. Усі робочі місця стають спільними, закріплюються за людьми лише робочі місця співробітників, які постійно в офісі», — пояснює Ольга.

Щоб не скорочувати персонал через фінансові проблеми з початком карантину, бізнес наважився на переїзд у менші офіси або тимчасово відмовився від офісу взагалі
Фото:

depositphotos

Тенденція №5. Турбота про психологічне здоров'я працівників

Сама коронакриза та зміни у роботі викликали труднощі в більшості працівників, зазначається в дослідженні EMA Partners International. 78% співробітників мають проблеми з балансом між роботою та сімейними обов’язками, 53% зазначають, що їм важко перебувати в ізоляції та не мати живого контакту з колегами. Ще 48% повідомили про психологічний стрес, спричинений швидкими змінами та негативною інформацією у медіа.

Не дивно, що компанії витрачають багато зусиль на покращення атмосфери у колективі. Працівників вчать, як краще впоратися зі стресом, як підтримувати себе у фізичній формі на дистанційній роботі та як керувати своїми емоціями. З'явилися лінії психологічної підтримки.

«Люди також стали ближчими одне до одного, тому що багато хто бачить як облаштований дім, які у кого коти, собаки, бачать дітей (під час конференцій у Zoom — ред.), тобто те, що відбувається вдома, і люди почали сприймати інших не як посади, а як людей», — говорить Уляна Мороховська.

Змінилася комунікація між керівниками та працівниками. Керівники навчилися говорити про реальний стан справ у компанії, інформувати підлеглих. А ще навчилися швидше приймати рішення.

Поділитись: