Що передбачає воєнний стан: Заборона виборів і контроль над ЗМІ. Негайної мобілізації не буде

Президент України Петро Порошенко підтримує пропозицію Військового комітету щодо запровадження воєнного стану. Про це він заявив під час засідання Ради національної безпеки та оборони, яку скликали через ситуацію в Азовському морі. Російські судна обстріляли та захопили українські військові судна — малі броньовані артилерійські катери. 26 листопада президент та керівники силового блоку зберуться в Раді. Парламентарі повинні розглянути пропозицію щодо запровадження воєнного стану в Україні. Що означає воєнний стан і як вплине на українців у разі, якщо його запровадять, — пояснює Громадське.
Президент України на нічному засіданні РНБО сказав, що конституційні права громадян не будуть обмежуватися. Та згідно із законом про воєнний стан права громадян точно обмежується. Адже запровадження воєнного стану на період його дії передбачає зокрема:
- Заборону виборів президента (а також виборів до Верховної Ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим й органів місцевого самоврядування)
- Заборону зміни Конституції
- Заборону проведення референдумів, акцій та масових зібрань
Вибори президента України повинні відбутися згідно з Конституцією в останню неділю п’ятого року повноважень президента, тобто 31 березня 2019 року. Водночас Верховна Рада не пізніше, ніж за сто днів до виборів, повинна формально оголосити про старт виборчої кампанії. Тобто не пізніше, ніж 21 грудня 2018 року.
Якщо воєнний стан таки оголосять на 60 днів, як пропонує РНБО, і що вже підтримав президент, за таких умов виборча кампанія, а отже й самі вибори повинні відтермінувати.
У цій самій статті 19 закону про воєнний стан зазначається, що протягом 90 днів після припинення воєнного стану Верховна Рада повинна оголосити про призначення дати виборів — чи то президента, чи то парламенту.
Президент також може указом скасувати воєнний стан раніше, ніж той, на який спочатку цей воєнний стан вводився.
Також Закон України «Про правовий режим воєнного стану» передбачає:
- Запровадження трудової повинності для працездатних осіб на роботах оборонного характеру;
- Використання ресурсів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для потреб оборони;
- Комендантську годину та особливий режим в'їзду і виїзду;
- Перевірку документів громадян, огляд речей, транспорту та багажу;
- Контроль за діяльністю ЗМІ (йдеться про регулювання роботи підприємств телекомунікацій, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів тощо, установ, організацій і закладів культури та ЗМІ, а також використання місцевих радіостанцій, телевізійних центрів та друкарень для військових потреб і проведення роз’яснювальної роботи серед військ і населення. А також — заборону роботи приймально-передавальних радіостанцій особистого й колективного користування та передачу інформації через комп’ютерні мережі);
- Квартирну повинність для розміщення військовослужбовців;
- Також держава в умовах воєнного стану матиме право примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об’єднань. Водночас згідно з Конституцією право на життя не може бути обмежено, як і право на житло, а от право на мистецьку діяльність можуть обмежити.

Сам Петро Порошенко, коментуючи ймовірне запровадження воєнного стану, заявив, що:
- це не означає, що Україна проводитиме наступальні операції. Натомість Збройні сили виключно боронитимуть свою територію.
- Не означає зміну положення на лінії зіткнення на Донбасі й інших ділянках.
- Не передбачає негайної мобілізації. Порошенко закликав бути напоготові лише резерви першої черги.
- Не передбачає обмеження конституційних прав і свобод громадян.
- Не означає, що Україна відмовиться від мирного врегулювання конфлікту з РФ на Донбасі.
Стаття 22 цього закону також чітко говорить, що неприпустимо використовувати правовий режим воєнного стану для захоплення влади та порушення прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб.
Також введення воєнного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принижуючого людську гідність поводження або покарання. Будь-які спроби використати введення воєнного стану для захоплення влади тягнуть за собою відповідальність згідно із законом.
Нагадаємо, зранку 25 листопада українські кораблі та рейдовий буксир планово вийшли з порту Одеси до порту Маріуполя. Під час цього завдання російське судно протаранило український буксир та пошкодило його. З екіпажу ніхто не постраждав.
Зі свого боку Росія заявила, що українські кораблі нібито порушили територіальні води Росії і увійшли в закриту акваторію. Крім того, Україна нібито не подала заявку на проходження Керченської протоки
Українські судна зупинилися перед Керченською протокою. Крім того, Росія підняла два ударних вертольоти, заявили у ВМС України.
Згодом українські кораблі почали виходити з Керченської протоки, але російські кораблі переслідували їх та погрожували застосувати зброю.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Росія атакувала і захопила українські кораблі: детально про провокацію у Керченській протоці
- Поділитися: