ENRU

Піти не можна залишитись: скандали, успіхи та невдачі Войцеха Балчуна в «Укрзалізниці»

D18d9a8416043f40c
Балчун написав заяву про звільнення за власним бажанням Фото: Богдан Кутєпов/Громадське
Епатажний вигляд, чвари з міністром інфраструктури та потяги в Польщу. Згадуємо, чим запам’ятався глава державної залізниці за рік перебування на посаді.

9 серпня глава «Укрзалізниці» Войцех Балчун написав заяву про відставку. Виносячи це питання на розгляд Кабміну, прем’єр Гройсман зауважив, що Балчун «ухвалив рішення абсолютно самостійно», і додав, що наразі необхідно якнайшвидше оголосити новий конкурс на пошук кращого кандидата для управління підприємством.

Виконуватиме обов’язки глави залізничного держпідприємства перший заступник міністра інфраструктури, глава наглядової ради «Укрзалізниці» Євген Кравцов.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Шампанське, кримінал та Україна в серці: реакція на відставку глави «Укрзалізниці» Балчуна.

Контракт (не)продовжено

Річний контракт Войцеха Балчуна на посаді голови держкомпанії «Укрзалізниця» закінчився 5 червня, але формально вважався продовженим до 2019 року. Так у кінці червня прокоментували найважливіше кадрове питання української залізниці в юридичному департаменті самої держкомпанії. Мовляв, якщо жодна зі сторін — Балчун і Кабмін — не виявила бажання розірвати трудові відносини, термін роботи за законом становить 3 роки. 

Своєю чергою, у Мінінфраструктури наполягали на його звільненні. Міністр Володимир Омелян заявив, що розраховував почути річний звіт Балчуна на засіданні Кабміну ще 21 червня 2017 року. За його підсумками і мали вирішити, чи продовжувати співпрацю з польським топ-менеджером.

Сам очільник УЗ тоді писав, що сприйме будь-яке рішення.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Конфлікт навколо «Укрзалізниці»: причини і версії

Але у Мінінфраструктури продовжували наполягати, що Балчун має піти. Ось що писав на Facebook заступник Омеляна з антикорупційної політики Юрій Лавренюк:

«Про те, що окремі незрозумілі особи, яких пан Балчун призначив на ключові посади в УЗ, відверто лобіюють інтереси бізнесу країни-агресора, наголошувалось публічно. Збитки понад 10 мільйонів доларів — лише один з десятків випадків «розбазарювання»   державного підприємства, задокументовані правоохоронцями. Замість того, щоб визнати помилки, вибачитись перед українським суспільством і просто піти — «шабаш» продовжується...»

За словами директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, основне питання з цього приводу було до Кабінету міністрів.

«Якщо Балчуну продовжать контракт, про це має бути сказано прозоро і публічно, із підбиттям підсумків роботи за рік», — каже експерт. Водночас він скептично оцінює потенційний зміст цього звіту. Адже УЗ не виконала програми капітальних інвестицій, глобального оновлення рухомого складу немає.

«Із 27 мільярдів гривень, які мали освоїти цього року, у першому кварталі УЗ використала лише 1,3 мільярди, 6 — лежать на рахунках компанії, а пасажири змушені в спеку їздити у вагонах без кондиціонерів», — пояснює Вовк. І додає, що за рік роботи Балчун також не представив стратегії компанії та ключових показників ефективності, за якими можна оцінювати роботу.

Оцінюючи підсумки роботи Балчуна на посаді глави УЗ, експерт з транспорту Олександр Кава каже про «рік пасажира». Залізниця відкрила такі напрямки перевезень, як Київ — Ізмаїл, що дозволило 650 тисячам мешканців південного регіону їздити до столиці. Київ — Хуст — Солотвино — 600 тисяч пасажирів отримали доступ до прямого залізничного сполучення, він також має значний туристичний потенціал.

З’явилися нові поїзди Інтерсіті — на Миколаїв, Херсон, Кропивницький, Кривий Ріг. Поліпшили сполучення з Маріуполем. Відкрили міжнародні рейси на польські міста Перемишль та Холм. «Такими темпами залізниця раніше лише закривала маршрути», — каже Олександр Кава.

За рік роботи Балчуна на посаді глави «Укрзалізниці» не виконана програма капітальних інвестицій, глобального оновлення рухомого складу не відбулося Фото: EPA/ROMAN PILIPEY

Складне призначення

Призначити ефективних керівників державних компаній було одним з основних завдань Мінекономіки. Далося це важко. Наразі нових очільників мають лише кілька держпідприємств. Серед них — «Укрзалізниця».

Екс-міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавічус в інтерв’ю Громадському згадує: «Я три дні присвятив лише конкурсній комісії «Укрзалізниці»​. Перший день дивилися найсильніших. Другий — тільки корупціонерів, тобто всіх колишніх. На третій день — слабших кандидатів. Найвеселішим був другий день, коли всі клялися, били в груди, казали: ми готові працювати безкоштовно, лиш дайте нам можливість. В остаточному турі був Балчун, ще один поляк, екс-глава чеської залізниці, глава Делойт по СНД — канадець з Нью-Йорка та один українець. Були дуже-дуже сильні кандидати, тому можна було вибрати або Балчуна, або іншого зі схожою кваліфікацією».

Боротьба з корупцією

Це було основним завданням нового голови УЗ. Як Балчун сам зізнавався, він не розраховував на 100% викорінити корупцію одразу. Утім, незабаром після початку роботи, в інтерв’ю пообіцяв виконати завдання на 90%.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «З державних підприємств крали, крадуть та будуть красти» — екс-міністр економрозвитку і торгівлі

За його словами, головними проблемами компанії є корупційні схеми при закупівлях. «У нас є проблема із закупівлею запчастин для локомотивів. Ми не можемо навіть нормально закупити листове залізо. Модернізуватимемо і пасажирський, і рухомий склад».

Також Балчун торік влітку анонсував, що «Укрзалізниця» невдовзі перейде на систему електронних закупівель ProZorro. Водночас міністр інфраструктури Володимир Омелян запевнив, що залізниця на неї повністю так і не перейшла.

«Це найбільша державна компанія в нашій країні, де розкрадаються шалені гроші, де більшість з наших промислово-фінансових та інших угруповань мали якісь схеми, людей тощо. Це потрібно ламати, цього треба позбуватися. І наскільки мені відомо, Войцех іде в правильному напрямку», — розповідав екс-міністр Айварас Абромавічус.

Хакери та вантажні вагони

У грудні минулого року на інформаційну систему УЗ здійснили хакерську атаку. Це сталося після того, як «Укрзалізниця» ухвалила рішення щодо розподілу вантажних вагонів.

Кібератака відбулася на диспетчерську систему руху та енергетичні системи. Тимчасово УЗ навіть змушена була перейти на стару паперову систему у вантажному русі, а також спільно з правоохоронцями створити антикризовий штаб.

«Питання того, хто отримає вагон, є надзвичайно корупційномістким для «Укрзалізниці». Річ у тім, що вагон УЗ набагато дешевший, ніж вагон приватного оператора. Таким чином, усі перевізники намагаються знайти можливість отримати вагон саме «Укрзалізниці», але як це виходить і в кого саме — уже проблема великої розмови зокрема і з правоохоронними органами», — пояснював Громадському директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

Загалом самі залізничники і міністерство інфраструктури зазначають, що наразі дефіцит вагонів — від 5 ти 10 тисяч.

У питанні вантажних перевезень основне джерело корупції — низькі тарифи, уважає Олександр Кава: «Приміром, металурги щороку не доплачують УЗ 30 мільярдів гривень. Переглянути систему тарифів має Кабмін».

Основним завданням Войцеха Балчуна була боротьба з корупційними схемами при закупівлях, але повністю на систему електронних закупівель ProZorro «Укрзалізниця» так і не перейшла Фото: Богдан Кутєпов/Громадське

Обшуки

На початку березня слідчі столичної прокуратури та СБУ одночасно провели 15 обшуків в офісах «Укрзалізниці». Вони стосувалися «махінацій зі страховими виплатами та закупівлею палива».

Національне антикорупційне бюро України розслідує 14 кримінальних проваджень, які стосуються корупції в «Укрзалізниці». Сума збитків оцінюється у 635 мільйонів гривень. Обшуки збіглися із загостренням публічного конфлікту між головою держкомпанії та міністром інфраструктури.

Упродовж кількох місяців Володимир Омелян звинувачував Войцеха Балчуна в корупції на «Укрзалізниці», провалі реформи корпоративного управління, завищених показниках річного прибутку та «надлишковому піарі». Балчун своєю чергою закидав Омелянові саботаж та блокування реформи залізниці.

За його словами, на заході бачать перетворення, що відбулися з «Укрзалізницею». Сам Балчун називає найважливішими здобутками програму інвестицій на п’ять років і позитивний фінансовий звіт Ernst & Young, з якого зник пункт про ризик для продовження діяльності держпідприємства.

Протилежна думка в Омеляна: «Безумовно, те, що зараз відбувається — це повний бардак, Міністерство економіки не розуміє, що робити з «Укрзалізницею», «УЗ» не розуміє, як розвиватися за її ж власною стратегією, а Міністерство інфраструктури займається стратегією транспортного балансу для всієї країни», — констатував Омелян.

У протистоянні з міністром інфраструктури Балчун знайшов підтримку з боку прем’єра Володимира Гройсмана. Той публічно підтримав керівника «Укрзалізниці» на засіданні уряду 25 січня, коли Омелян розкритикував роботу голови державної залізниці. Рішенням Кабміну «Укрзалізницю» вивели з підпорядкування Мінінфраструктури та підпорядкували Міністерству економічного розвитку та торгівлі, яке очолює перший віце-премєр Степан Кубів.

Дивіться Вокс Чек під час протистояння.

Також, колеги з УКМЦ розібрали по пунктах цей конфлікт і заяви, зроблені сторонами.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram