ENRU

Піти не можна залишитись: скандали, успіхи та невдачі очільника «Укрзалізниці» Войцеха Балчуна

D18d9a8416043f40c
Річний контракт Войцеха Балчуна на посаді голови держкомпанії «Укрзалізниця» формально вважається продовженим Фото: Богдан Кутєпов/Громадське
Епатажний вигляд, сварки з міністром інфраструктури та поїзди у Польщу. Згадуємо, чим запам’ятався голова державної залізниці, контракт якого формально закінчився, але доля його посади досі не визначена.

Контракт (не)продовжено

Контракт Войцеха Балчуна формально вважається продовженим до 2019 року. Так прокоментували найважливіше кадрове питання української залізниці в юридичному департаменті самої держкомпанії. Мовляв, якщо жодна зі сторін — Балчун і Кабмін — не виявила бажання розірвати трудові відносини, то термін його роботи за законом становить 3 роки. 

Річний контракт Войцеха Балчуна на посаді голови держкомпанії «Укрзалізниця» закінчився 5 червня. В Мінінфраструктури наполягають на його звільненні. Міністр Володимир Омелян минулого тижня заявив, що розраховує почути річний звіт Балчуна на засіданні Кабміну 21 червня 2017 року. За його підсумками мали б вирішити, чи продовжувати співпрацю з польським топ-менеджером.

Сам очільник УЗ на своєму Facebook пояснив, що сприйме будь-яке рішення.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Конфлікт навколо «Укрзалізниці»: причини і версії

Але у Мінінфраструктури продовжують наполягати, що Балчун має піти. Ось що пише у себе заступник Омеляна з антикорупційної політики Юрій Лавренюк:

«Про те, що окремі незрозумілі особи, яких пан Балчун призначив на ключові посади в УЗ, відверто лобіюють інтереси бізнесу країни-агресора, наголошувалось публічно. Збитки понад 10 млн доларів — лише один з десятків випадків «розбазарення» державного підприємства, задокументовані правоохоронцями. Замість того, щоб визнати свої помилки, вибачитись перед українським суспільством і просто піти — «шабаш» продовжується...»

За словами директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, зараз основне запитання — до Кабінету міністрів.

«Якщо Балчуну продовжать контракт, то про це має бути сказано прозоро і публічно, із підбиттям підсумків його роботи за рік», — говорить експерт. Водночас він скептично оцінює потенційний зміст цього звіту. Адже УЗ не виконала програми капітальних інвестицій, глобального оновлення рухомого складу немає.

«Із 27 млрд грн, які мали бути освоєні цього року, у першому кварталі УЗ використала лише 1,3 млрд, 6 млрд лежать на рахунках компанії, а пасажири змушені у спеку їздити в вагонах без кондиціонерів», — пояснює Вовк. І додає, що за рік роботи Балчун також не представив стратегії компанії та ключових показників ефективності, за якими можна оцінювати його роботу.

Говорячи про підсумки роботи Балчуна на посаді глави УЗ, експерт з транспорту Олександр Кава каже про «рік пасажира». Залізниця відкрила такі напрямки перевезень, як Київ-Ізмаїл, що дозволило 650 тис. мешканців південного регіону їздити до столиці. Київ-Хуст-Солотвино — 600 тис. отримали доступ до прямого залізничного сполучення і також цей напрямок має значний туристичний потенціал.

З’явилися нові поїзди Інтерсіті — на Миколаїв, Херсон, Кропивницький, Кривий Ріг. Поліпшено сполучення із Маріуполем. Відкрито міжнародні рейси на польські міста Перемишль та Холм. «Такими темпами залізниця раніше тільки закривала маршрути», — каже Олександр Кава.

За рік роботи Балчуна на посаді глави «Укрзалізниці» не була виконана програма капітальних інвестицій, глобального оновлення рухомого складу не відбулося Фото: EPA/ROMAN PILIPEY

Складне призначення

Призначити ефективних керівників державних компаній було одним з основних завдань Мінекономіки. Далося це непросто. Нині нових очільників мають лише кілька держпідприємств. Серед них — «Укрзалізниця».

Екс-міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавічус в інтерв’ю Громадському згадує: «Я три дні присвятив тільки конкурсній комісії „Укрзалізниці“. Перший день дивилися найсильніших. Другий — тільки корупціонерів, тобто всіх колишніх. Ну на третій день — слабших кандидатів. Найвеселішим був другий день, коли вони всі клялися, били в груди, казали: ми готові працювати безкоштовно, тільки дайте нам цю можливість. В остаточному турі був Балчун, ще один поляк, екс-глава чеської залізниці, глава Делойт по СНД — канадець з Нью-Йорка та один українець. Були дуже-дуже сильні кандидати, тому можна було вибрати або Балчуна, або іншого зі схожою кваліфікацією».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «З державних підприємств крали, крадуть та будуть красти» — екс-міністр економрозвитку і торгівлі

Боротьба із корупцією

Це було основним завданням нового голови УЗ. Як Балчун сам зізнавався, він не розраховував на 100% викорінити корупцію одразу. Втім в інтерв’ю незабаром після початку роботи, обіцяв зробити це на 90%.

За його словами, головними проблемами компанії є корупційні схеми при закупівлях. «У нас є проблема із закупівлею запчастин для локомотивів. Ми не можемо навіть нормально закупити листове залізо. Будемо модернізувати і пасажирський, і рухомий склад».

Також Балчун торік влітку анонсував, що «Укрзалізниця» невдовзі перейде на систему електронних закупівель ProZorro. Разом з тим міністр інфраструктури Володимир Омелян запевняв, що залізниця на неї повністю так і не перейшла.

«Це найбільша державна компанія в нашій країні, де розкрадаються шалені гроші, де більшість з наших промислово-фінансових та інших угруповань мали свої якісь схеми, людей і так далі. Це потрібно ламати і цього треба позбуватися. І наскільки мені відомо, Войцех йде в правильному напрямку», — розповідав екс-міністр Айварас Абромавічус.

Хакери та вантажні вагони

У грудні минулого року на інформаційну систему УЗ здійснили хакерську атаку. Це сталося після того, як «Укрзалізниця» ухвалила рішення щодо розподілу вантажних вагонів.

Кібератака відбулась на диспетчерську систему руху та енергетичні системи. Тимчасово УЗ навіть змушена була перейти на стару паперову систему у вантажному русі, а також спільно із правоохоронцями створити антикризовий штаб.

«Питання того, хто отримає вагон, є надзвичайно корупційномістким для «Укрзалізниці». Річ у тім, що вагон «УЗ» є набагато дешевшим, ніж вагон приватного оператора. Таким чином, всі вантажоперевізники намагаються знайти можливість отримати вагон саме «Укрзалізниці», але як це виходить і в кого — це вже проблема великої розмови зокрема і з правоохоронними органами», — пояснював Громадському директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

Загалом дефіцит вагонів по системі самими залізничниками і міністерством інфраструктури оцінюється в обсязі — від 5 ти 10 тисяч вагонів.

У питанні вантажних перевезень основне джерело корупції — низькі тарифи, вважає Олександр Кава: «Приміром, металурги щороку не доплачують 30 млрд грн УЗ. Переглянути систему тарифів має Кабмін».

Основним завданням Войцеха Балчуна була боротьба з корупційними схемами при закупівлях, але повністю на систему електронних закупівель ProZorro «Укрзалізниця» так і не перейшла Фото: Богдан Кутєпов/Громадське

Обшуки

На початку березня слідчі столичної прокуратури та СБУ одночасно провели 15 обшуків в офісах «Укрзалізниці». Вони стосувалися «махінацій зі страховими виплатами та закупівлею палива».

Національне антикорупційне бюро України розслідує 14 кримінальних проваджень, які стосуються корупції в «Укрзалізниці». Сума збитків від цих правопорушень оцінюється у 635 мільйонів гривень. Ці обшуки збіглися із загостренням публічного конфлікту між головою держкомпанії та міністром інфраструктури.

Упродовж кількох місяців міністр інфраструктури Володимир Омелян звинувачував Войцеха Балчуна у корупції на «Укрзалізниці», провалі реформи корпоративного управління, завищених показниках річного прибутку компанії та «надлишковому піарі». Балчун у свою чергу закидав Омелянові саботаж та блокування реформи залізниці.

За словами Балчуна, на заході бачать перетворення, що відбулися з «Укрзалізницею». Сам Балчун називає найважливішими своїми здобутками програму інвестицій на п’ять років і позитивний фінансовий звіт Ernst & Young, з якого зник пункт про ризик для продовження діяльності держпідприємства.

Протилежна думка в Омеляна: «Безумовно, те, що зараз відбувається — це повний бардак, Міністерство економіки не розуміє, що робити з «Укрзалізницею», «Укрзалізниця» не розуміє, як їй розвиватися за її ж власною стратегією, а Міністерство інфраструктури займається стратегією транспортного балансу для всієї країни», — констатував Омелян.

У протистоянні з міністром інфраструктури Балчун знайшов підтримку з боку прем’єра Володимира Гройсмана. Той публічно підтримав керівника «Укрзалізниці» на засіданні уряду 25 січня цього року, коли Омелян розкритикував роботу голови державної залізниці. Рішенням Кабміну «Укрзалізницю» вивели з підпорядкування Мінінфраструктури та підпорядкували Міністерству економічного розвитку та торгівлі, яке очолює перший віце-премєр Степан Кубів.

Дивіться Вокс Чек під час протистояння.

Також, колеги з УКМЦ розібрали по пунктах цей конфлікт і заяви, зроблені сторонами.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram