Два роки після збиття літака МАУ біля Тегерана: в Україні заявили, що знають імена імовірних виконавців

Колишній заступник генпрокурора України Гюндуз Мамедов повідомив, що в Україні знають імена ймовірних виконавців збиття літака МАУ, яке сталося 8 січня 2020 року біля Тегерана.

Про це колишній заступник генпрокурора Гюндуз Мамедов написав у рубриці «Точка зору» на «Радіо Свобода».

За його словами, за два роки розслідування правоохоронні органи України проводили криміналістичну експертизу (яка триває досі), слідчі експерименти, допити, а також працювали з відкритими джерелами. Мамедов зазначив, що Україна направила 26 запитів про міжнародну правову допомогу.

Колишній заступник каже, що розслідування просувалося б краще, якби цьому сприяла іранська сторона, натомість вона «давала подвійні сигнали».

«Іранська сторона неодноразово підкреслювала, що розслідування атаки на літак МАУ є внутрішньою справою Ірану. Дані іранського слідства були засекречені. Українська сторона пропонувала проведення спільних експертиз на території Ірану за участю українських експертів, але ці пропозиції були проігноровані компетентними органами Ірану», — написав Мамедов.

За його словами, Україна з різних джерел знає імена імовірних виконавців злочину. Чи справді ці люди причетні до збиття літака, потрібно перевірити. Так, Мамедов згадує військових нижніх ланок Корпусу вартових Ісламської революції (IRGC), яким інкримінується службова недбалість, необережність та неналежне виконання службових обов’язків.

Нагадаємо, у листопаді 2021-го в Ірані розпочалися судові слухання у справі про збиття пасажирського літака МАУ. Підозрюваними є 10 військових «різних рангів», але їх імена не розголошують.

Український посол у засіданнях не бере участі через те, що Іран не надав необхідні для розслідування документи у повному обсязі.

Що відомо про катастрофу?

Літак Boeing-737 авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» розбився вночі 8 січня 2020 року невдовзі після вильоту з міжнародного аеропорту «Імам Хомейні» в Тегерані. На борту перебували 167 пасажирів і 9 членів екіпажу, усі вони загинули. Серед жертв авіакатастрофи — 11 українців.

Спочатку влада Ірану не визнавала факт збиття, але через деякий час підтвердила, що літак помилково збили протиповітряні сили країни.

У липні 2020-го у Франції успішно розшифрували дані обидвох «чорних скриньок» збитого літака. В МЗС України заявили, що розшифрування підтвердило: лайнер упав унаслідок влучення в нього ракети, а на момент збиття він був справний.

Розслідування катастрофи іранською стороною неодноразово критикувала як Україна, так і інші країни, причетні до аварії. Зокрема, у лютому 2021-го спеціальні доповідачі Організації Об'єднаних Націй оприлюднили лист до уряду Ірану, у якому звинувачували країну в численних порушеннях міжнародного права, «неточностях» у звіті про трагедію та в непрозорому розслідуванні. До цього звернення приєдналася й Україна.