ENRU

Майки Adidas, расизм Dove й ошукані робітники Zara — як схибили відомі бренди

F21070bd06f04c271
Adidas випустив сукню-майку з радянською символікою, обуривши українців (на фото — покупець виходить з магазину Adidas у Франкфурті, Німеччина, 8 листопада 2017 року) Фото: EPA-EFE/MAURITZ ANTIN

Бренд спортивного одягу Adidas випустив сукню-майку з радянською символікою Russia Tank dress. Це викликало обурення серед українців, які закликали бойкотувати продукцію компанії. Дії бренду також засудили в МЗС Литви, а Український інститут національної пам'яті звернувся до дочірнього підприємства бренду в Україні через поширення забороненої символіки.

Громадське розповідає про найгучніші скандали за участі відомих брендів.

Adidas і Крим

Adidas вже не вперше дратує українців. У 2017 році, попри антиросійські санкції, компанія продовжувала працювати в анексованому Криму. Примітно, що на офіційному сайті компанії кримські адреси магазинів вказувалися, як ті, що належать до РФ.

Одним із перших про це повідомив у Facebook волонтер Юрій Мисягін. Міністерство з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб України також зазначило, що представництва бренду працюють в анексованому Криму в обхід санкцій.

А міністр закордонних справ України Павло Клімкін, говорячи про можливу роботу Adidas в анексованому Криму, заявив, що будь-яка подібна спроба повинна каратися законом.

Компанія заперечувала заяви України про роботу магазинів на півострові. Водночас із сайту зникла інформація про адреси кримських представництв.

Zara і зарплати

Наприкінці 2017-го року покупці магазинів Zara в Стамбулі знаходили бирки на одязі, які містили скарги турецьких робітників. У такий спосіб вони повідомляли, що за пошив цих виробів їм не заплатили.

Виявилося, що бирки залишали співробітники компанії Bravo, яка виробляла одяг для Zara й закрилася напередодні. Працівники стверджували, що начальник заборгував їм заробітну платню за 3 місяці та вихідну допомогу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Мінімальна зарплатня та понаднормова праця: як українки шиють одяг для світових брендів

Представники Inditex (компанії-власниці Zara) тоді зробили офіційну заяву:

«Inditex виконав контрактні зобов'язання стосовно Bravo Textil. Ми вирішили заснувати фонд для працівників, які постраждали від шахрайства власника Bravo. Фонд забезпечить відшкодування збитків і покриє витрати на зарплати та вихідну допомогу постраждалим робітникам. Ми націлені на вирішення проблеми».

H&M і расизм

На початку 2018 року користувачі Twitter знайшли дитячий светр з онлайн-каталогу H&M. У худі з написом Coolest Monkey in the Jungle («найкрутіша мавпа в джунглях») автори каталогу зняли темношкірого хлопчика.

Користувачів обурив напис, адже мавпами темношкірих людей дражнили ще кілька десятиліть тому. Нині це одне з найобразливіших расистських прізвиськ.

Низка представників шоу-бізнесу тоді засудили образливу рекламу та закликали бойкотувати бренд. Канадській співак The Weeknd навіть розірвав контракт з H&M, а відтак з ними припинили співробітництво ще кілька виконавців.

Через рекламу в Південній Африці почали громити магазини H&M. Для розгону протестувальників південноафриканській поліції навіть довелося застосувати гумові кулі. А H&M закрили магазини в ПАР.

Бурхлива реакція на рекламу спонукала компанію видалити зображення зі своєї колекції та замінити його іншою світлиною.

«Ми вибачаємося перед усіма, кого це могло образити. Звичайно, це було не спеціально. Ми видалили фотографію із сайту», — повідомили представники компанії.

Натомість мати хлопчика з реклами повідомила, що їхня родина вирішила залишити власний будинок у Стокгольмі з міркувань безпеки.

За словами жінки, її звинувачували в тому, що вона «продала сина», адже вона сама не вважала толстовку расистською й виступила на захист H&M.

Dove і мило, що «освітлює»

Виробник косметики Dove зняв рекламу мила, в якій темношкіра жінка знімала одяг і перетворювалася на білу.

Однією з перших обурення висловила візажистка Найтемуа, яка заявила, що виробник гелю для душу «не розрізняє відтінки». Інші користувачі мережі звинуватили Dove у тому, що компанія вважає темношкірих жінок «брудними».

Dove довелося вибачитися в офіційному Twitter:

«Сенс зображення, яке ми розмістили у Facebook, — в однаковому ставленні до жінок зі шкірою різного кольору, але його сприйняли неправильно. Нам дуже шкода, якщо це когось образило».

Утім, і після вибачення Dove продовжили звинувачувати, адже це був не перший скандал за участі компанії.

У 2011 році Dove звинувачували в расизмі і теж через рекламу: для рекламної кампанії вони зобразили трьох жінок, відтінок шкіри яких поступово змінювався після використання гелю для душу.

Svastone і білі діти

Не обійшлося і без вітчизняного виробника одягу. Український бренд Svastone випустив дитячі футболки з написом англійською «Біла дитина — майбутнє нашої раси». Першими на це звернули увагу також користувачі соціальних мереж.

Керівництво компанії заявило, що не вважає написи расистськими, а футболки й досі залишаються в продажу.

«У змісті написів на цих брендових футболках Svastone немає навіть жодного натяку на заклики до насилля на ґрунті расової, етнічної ворожнечі, що підпадало б під дію ч. 1 ст. 161 КК України. Навпаки, тут чітко видно шанування торговим брендом національних історії, традиції та міфології, а також символізації згуртованості українців по всій країні при зовнішній загрозі, не за походженням, а за проживанням в Україні», — зазначили у Svastone.